• Anonym (TS)

    Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

    Sett en del trådar där barn drabbats på olika sätt av barnkalas, inte blivit bjuden eller att ingen kommit. 

    Jag vill nu höra era värsta historier om barnkalas! Det värsta som inträffat på själva kalaset, blev du aldrig bjuden som barn eller har ditt barn drabbats? 

    Som TS börjar jag! Som 10-åring var jag rätt utsatt av tjejerna i klassen, jag tyckte inte om fotboll och alla tjejer spelade i samma lag. När en av mina få tjejkompisar i klassen fyllde år så bjöd hon in alla fotbollstjejer utom mig till ett pyjamasparty med övernattning. Jag var inte bjuden och kalaset hölls i ett hus på vår gata... Var hemskt att från sitt eget sovrumsfönster se alla elaka tjejer och min såkallade "Kompis" ligga på luftmadrasser och skratta och äta godis. Detta var på 90-talet och jag bytte skola kort därefter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 17:31
    Följdfråga: Ni föräldrar som "inte låter"/struntar i att låta era barn gå på alla kalas de är bjudna till. Hur resonerar ni? Är ni alltid duktiga på att OSA i god tid? Låter ni barnet själva bestämma vilket kalas hen vill gå på?

  • Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
  • Anonym (V)
    jag är den jag är skrev 2014-03-27 09:24:23 följande:
    När jag var barn så förstod jag ju aldrig riktigt varför hon plötsligt blev så elak. Först var jag ledsen och gjorde allt jag kunde för att det skulle bli bra igen. Efter en tid var jag rädd för henne, och i högstadiet var jag både rädd och hatade henne. När jag blev äldre så började jag dock tänka tillbaka och förstå. Idag känner jag bara medlidande och sorg när jag tänker på henne. Jag kan väl inte direkt säga att jag tycker om henne, men jag tycker inte illa om henne heller och jag hoppas verkligen att hon mår bra. Jag sörjer den vänskap som förstördes, och kan ibland undra hur allt hade kunnat bli om det där otäcka aldrig hänt. Märkligt nog så känner jag nästan mer agg mot de andra i klassen. De som följde henne. Jag vet egentligen inte varför, men så känns det. Jag gick aldrig på vår klassträff, trots att jag faktiskt blev bjuden. Jag kände ingen längtan efter att träffa någon av dem.

    Tycker inte att det är märkligt alls att du känner mer agg mot de andra. De borde ha vetat bättre om de hade vettiga föräldrar.
  • Anonym (emma)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-27 00:03:54 följande:
    Jag sa att jag missförstod och beklagade, du behöver inte göra världens utläggning.
    Ber också om ursäkt. Men är lite tröttsamt också att man här på FL ideligen måste redogöra för saker ner till minsta detalj för att inte bli ifrågasatt.
  • Maline
    slutatsnusa skrev 2014-03-27 09:33:26 följande:
    det värsta var när grannpojken (10-årsåldern om jag minns rätt) tillika min sons klasskamrat hade kalas med övernattning och ljög för min pojke om datumet.
    jag märkte att de hade kalas på kvällen, men visste inte om att de pratat om det i klassen.
    morgonen därpå ser min son att de är ute och leker och springer glad i hågen över bara för att bli tillbakaskickad
    det var hemskt att se den olyckliga lilla kroppen
    jag minns att jag blev galen och ringde och skällde ut pappan. inte för att min son inte var bjuden utan för att de inte hjälpt sin pojke med att vara tydlig med att alla i klassen inte var bjudna som min pojke fått för sig.
    får fortfarande en klump i magen när jag tänker på hur ledsen min lille pojke var.
    Fy vad jobbig, jag har en liten kille i den åldern och det  gör ont i mig när jag läser det här.
  • Trinity78
    Anonym (aldrig bjuden) skrev 2014-03-26 16:15:49 följande:


    Det var hemska år.
    slagen, sparkarna och spottet var inte det värsta
    utan orden, de otroligt sårande orden och sättet de kunde lura en på..
    och alla saker som blev förstörda så jag fick skäll hemma, från sjätte klass och uppåt hade jag ingen cykel, efter två förstörda fick jag vara utan och skylla mig själv som lät den bli förstörd..

    lärarna, ja du, de vände oftast bort blicken, låtsades inte se eller sa bara att "de menar inget illa de leker bara"
    Jag minns i mellanstadiet jag grät och bönade o bad fröken om att få sitta inne i klassrummet på rasten och läsa. Men nej, alla ska ut sa hon och mer eller mindre lyfte ut mig och låste dörren. Väl ute på gården var jag hett villebråd för dem....

    Hela mitt unga vuxna liv påverkades av detta. Det dröjde många år in i vuxenlivet innan jag kunde lita på folk. Jag fick gå i terapi för att bearbeta min självkänsla och lära mig att tycka om mig själv. Efter att i 10 års tid blivit intalad att man är ful och värdelös så tror man till slut på det. Det har tagit många år att komma till ett normalt liv.

    Men ja för att svara på din fråga. Idag mår jag jättebra, jag är 35 år så det är många år sen nu men minnena sitter i. men jag är lycklig idag, sambo och barn på väg.


    Jag har få men goda vänner som jag litar på idag. Men jag kan sakna det där med skolkamrater och vänner från när man var liten, för det har jag aldrig haft.

    och när det pratas om kalas ja då blir jag mest ledsen för att jag inte har några positiva minnen av kalas alls. Jag vet inte hur jag kommer reagera när mina barn vill ha kalas, hur gör man liksom?


    Det är precis som min uppväxt! Jag beklagar verkligen att du tvingades gå igenom det också. Min skolgång var ett rent helvete gånger tio.
    Reproductively challenged
  • Trinity78
    Wira skrev 2014-03-26 16:41:50 följande:
    Gud nåde den unge som skulle försöka mobba mina framtida barn. Alltså jag skulle ge föräldrar och lärare EN dag för att lösa problemet och misslyckas det så kommer ungen få reda på vad trakasserier är på en helt ny kissa-i-brallan-av-skräck-nivå. Jag är vanligtvis otroligt anti våld men när jag hör vad du råkat ut för hoppas jag nästan att ungarna blev misshandlade hemma eller ngt..
    Jag gillar dig :)
    Reproductively challenged
  • Anonym (Greta)

    Vår dotter och en vän till henne fyller år väldigt nära varandra. Vi fick då veta att kompisen skulle ha kalas, vilken dag, och att en inbjudan var på gång. Det går ett litet tag, vi skickar ut inbjudningarna till dotterns kalas och bjuder givetvis kompisen på hennes kalas. Tiden tickar på lite till, ingen inbjudan dyker upp. Jag frågar då om det blivit någon ändring och får då veta att dottern inte längre är bjuden på kalaset och att kompisen inte kommer på hennes heller. Varför? Jo, för att vi hade lagt kalaset på samma dag, dock senare på dagen (vilket vi hade pratat om månader i förväg om att vi skulle göra, för att det skulle bli praktiskt, då barnen ändå skulle på varandras kalas), samt att småsyskonen till kompisen inte var inbjudna på dotterns kalas. Men det är ju främst det äldsta barnet som dottern är vän med, som hon ser som sin kompis, trots att vi umgåtts hela familjerna litegrann. Hon hade ett kalas på aftonen/kvällen, bjöd på middag och hade disco, det var bara för "storbarn" så att säga. Vi hade inte bjudit in småsyskonen till andra kompisar heller, inte ens dom där vi känner hela familjen väldigt väl och har umgåtts i flera år. Ingen annan familj har reagerat på den saken och jag har frågat om det.

    Brukar ni bjuda in syskon till era barns vänner på kalas? Om ni gör det, är det familjer som ni känner och umgås med hela familjen då eller även syskon till tex klasskompisar?, alltså där ni inte känner föräldrarna och dom andra barnen i familjen.

  • Wira
    Trinity78 skrev 2014-03-28 10:13:40 följande:
    Jag gillar dig :)
    Reproductively challenged

    Haha tack ;) är det något som får det att brinna totalt i huvudet på mig så är det mobbning. Speciellt som jag på nära håll set hur det har förstört min brors liv och ställt honom så utanför samhället. Det är ju inte alls ok EGENTLIGEN men jag skulle ta till alla metoder som finns om någon ger sig på min unge. Den människan kommer få skaka av skräck hela vägen in i själen och lite till. Mobbning är så otroligt ärrande, jag hade aldrig tolererat "långsiktiga planer och åtgärder" utan det är en skoldag som gäller. Sen brakar helvetet löst för samtliga inblandade. Tycker alla föräldrar bör anamma samma attackmetod för mjäkeriet som ofta pågår i våra skolor ger sällan något resultat.
  • Tant Prysselius
    Anonym (Greta) skrev 2014-03-28 10:21:41 följande:
    Brukar ni bjuda in syskon till era barns vänner på kalas? Om ni gör det, är det familjer som ni känner och umgås med hela familjen då eller även syskon till tex klasskompisar?, alltså där ni inte känner föräldrarna och dom andra barnen i familjen.
    Klart att man inte bjuder syskon. Barnen kan väl få gå på kalas utan att ha en massa småbarn runtomkring sig. Tror knappast att något barn heller faktiskt vill ha sitt syskon med sig på kalaset. Dessutom skulle det bli väldigt svårt att bjuda in till kalas då. Äldsta sonen har en klasskompis med 5 syskon... vi bor liksom inte i ett slott. Flört
  • Tant Prysselius
    Wira skrev 2014-03-28 14:25:41 följande:

    Haha tack ;) är det något som får det att brinna totalt i huvudet på mig så är det mobbning. Speciellt som jag på nära håll set hur det har förstört min brors liv och ställt honom så utanför samhället. Det är ju inte alls ok EGENTLIGEN men jag skulle ta till alla metoder som finns om någon ger sig på min unge. Den människan kommer få skaka av skräck hela vägen in i själen och lite till. Mobbning är så otroligt ärrande, jag hade aldrig tolererat "långsiktiga planer och åtgärder" utan det är en skoldag som gäller. Sen brakar helvetet löst för samtliga inblandade. Tycker alla föräldrar bör anamma samma attackmetod för mjäkeriet som ofta pågår i våra skolor ger sällan något resultat.
    Instämmer helt och fullt. Åtgärder ska vidtas och det omedelbart! Inget fjanteri och dra ut på tiden. Nolltolerans är något jag tar för givet att alla skolor ska ha (även fast jag vet att det inte är så i verkligheten). Gud nåde den som gör mitt barn illa. Demon 

    Den här tråden är väldigt sorglig på så många sätt. Men något som jag tycker är oerhört skrämmande är hur föräldrar kan tillåta att barnen beter sig på det här viset, att utesluta barn, ljuga om när kalaset är, bordsplacering där ett barn "glöms bort"... Vidrigt!
  • Anonym (EEH)
    Anonym (emma) skrev 2014-03-26 21:22:05 följande:
    Näe, man kanske inte ska behöva uppge exakt alla detaljer för att folk ska kunna förstå ens känslor som barn när man ändå lämnade toppen av ett isberg. Jag skrev ju lite om hur han var, hur man skämdes som barn och inte vågade bjuda hem vänner. Helt normalt, eller? Samt att ens vänner som mött på honom på utsidan var rädda för honom. Varför skulle de bli det om min pappa var söt och snäll men bara mådde lite "psykiskt dåligt"? Det finns alltid saker att läsa mellan raderna.

    Förstår liksom inte folk vad man t.ex. menar med vad ett "oberäkneligt okontrollerbart humör" kan innebära i praktiken? Det innebär helt enkelt att en person kan tända som en blixt för ingenting och bli rosenrasande, man vet därmed aldrig när det kan hända och som barn gick man alltid gå på tå i rädsla för att man inte på något sätt ville riskera att utlösa aggressionsutbrotten. När det svartnar för ögonen på en person vet den inte heller vad den längre gör och man vet inte hur det kommer sluta.
    fast å andra sidan skriver du att din pappa mår psykiskt dåligt, det gör min pappa också, han gick in i väggen, då räknas man till att må psykiskt dåligt men han slår ingen och skriver jag att min pappa mår psykiskt dåligt vill inte jag att folk skall "läsa mellan raderna" och anta att han misshandlar mig.

    Man kan inte alltid läsa mellan raderna, jag har också ett oberäkneligt okontrollerbart humör, kan lacka satan på 1 sek och börja skrika men skadar inte någon för det. Ditt utlägg om hur "elaka" alla är för att TS tex i detta fall inte bara antar att din pappa misshandlade er är bara knäppt. 
  • Anonym (EEH)

    jag tycker att det är helt sjukt att föräldrar lär sina barn att utesluta andra och mobbas. Man blir liksom "tänk om det var ditt barn?"

    jag avskyr mobbning. 

  • Trinity78
    Wira skrev 2014-03-28 14:25:41 följande:

    Haha tack ;) är det något som får det att brinna totalt i huvudet på mig så är det mobbning. Speciellt som jag på nära håll set hur det har förstört min brors liv och ställt honom så utanför samhället. Det är ju inte alls ok EGENTLIGEN men jag skulle ta till alla metoder som finns om någon ger sig på min unge. Den människan kommer få skaka av skräck hela vägen in i själen och lite till. Mobbning är så otroligt ärrande, jag hade aldrig tolererat "långsiktiga planer och åtgärder" utan det är en skoldag som gäller. Sen brakar helvetet löst för samtliga inblandade. Tycker alla föräldrar bör anamma samma attackmetod för mjäkeriet som ofta pågår i våra skolor ger sällan något resultat.
    Jag håller med dig till fullo
    Reproductively challenged
  • Anonym (Spetsmantilj)

    Jag blev aldrig bjuden på några kalas, och vuxenvärlden verkade inte se något fel i det. När jag gick i 2:an eller 3:an var det en tjej i klassen som sa att jag skulle få komma på hennes kalas. Jag blev jätteglad (patetiskt, jag vet). Det skulle bli en maskerad. Hon och hennes kompis hade mig att prata om hurdan klänning jag skulle ha och så, jag var så förväntansfull! Min mamma höll på och sydde den åt mig, jag skulle vara en spansk adelsdam med spetsmantilj och solfjäder.

    Sedan blev jag inte bjuden ändå! De hade bara lurat mig, för att jag skulle bli ännu mer besviken när jag inte fick gå i slutändan. Jag klippte upp kläningen, slet och rev sönder den... Att man överlevt allt, ändå!

  • Lille Snopp

    Jag skulle bli glad ifall jag inte fick inbjudan för jag lider av asperger och tycker inte om när min "rutin" rubbas men jag har flickvän fast jag har asperger

  • Studentpappa
    Anonym (EEH) skrev 2014-03-28 21:28:50 följande:

    jag tycker att det är helt sjukt att föräldrar lär sina barn att utesluta andra och mobbas. Man blir liksom "tänk om det var ditt barn?"

    jag avskyr mobbning. 


    Det går ju rent praktiskt inte att bjuda alla, vi har en dotter som har rätt få kompisar och har det inte särskilt lätt. Hon är inte den populära tjejen helt enkelt, men inte heller mobbad. Dom är väldigt snälla överlag på hennes skola, jag är förvånad över hur lite mobbning det är mot när jag gick i skolan. Men ändå dom är 30+ elever i klassen.

    Vi försöker göra rätt ändå såklart, första kalaset bjöd hon alla tjejer i klassen och vi hyrde gymnastiksalen, andra kalaset alla tjejer i samma grupp (klassen är delad i två). Tredje kalaset bjöd hon bara 4 st som hon faktiskt leker med, vi har även sorterat rätt friskt efter vilka som inte bjudit henne tillbaka.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?