• Indy Hermes Kink

Gasolgrill. Smidigt, ja. Gott?

Jag är kluven om jag ska köpa en. Gillar min weber klotgrill men är lockad av snabbheten med gasolgrill. Blir det lika gott? Vill höra från er som PROVAT gasolgrill.

• Svar på tråden Gasolgrill. Smidigt, ja. Gott?
  • Eleonor01

Smaken kommer inte från kolet utan det man tillsätter exempelvis att man lägger färska kryddor under locket så röken sätter smak på köttet. Mao så kan du inte känna skillnaden på vilken grill som använts utan bara skillnad på kocken ;) har haft klotgrillar å har nu gasol. Nerver goes back. Såååå smidigt m gasol :) go for it!!

• amia01

Varför inte gå hela vägen och köpa en elgrill - eller för den delen utnyttja grillfunktionen i ugnen?
    För mig finns bara ett alternativ - träkolsgrill med kol av bra kvalitet. Det ger en smak som man inte kan få på annat sätt. Fuskvarianten med rökaromer är inget jag köper...

• Dexter dot com

Ja, det är smidigt med gasol eftersom man kan impulsgrilla på minuten men inget går upp mot en kolgrill. Min gasolgrill står oanvänd sommar efter sommar.

• Alexi

Vi tycker gasolgrill är oslagbart. Och de blindtester som gjorts visar ju att folk inte känner skillnad på kött grillat på kol respektive gasol.

• Ja varför

Gasol är snabbt, men "den äkta grillsmaken" saknas, den finns bara i kolgrill.... o doften av grill med kol - då vattnas det i mun

• Grannen

Vi grillar mycket och jag tycker det blir gott på gasolgrillen.

• Alexi

Men den äkta grillsmaken är bara en myt..

"Och man har också visat i flera olika tester att det inte går att känna någon skillnad mellan kolgrillat och gasolgrillat, säger Mikael Grönlund.

Det är nämligen inte kolen i sig som ger grillsmaken, utan röken från fettet som droppar ned och bränns, och det fungerar på samma sätt med en gasolgrill.

– Det är alltid lika roligt med kolgrillsälskarna som i förväg säger att det blir mycket godare med kolgrillat, och sedan kan de inte avgöra vilket kött som är grillat på vilket sätt"

.mobil.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/kol-eller-gasol-smaken-ar-lika/

• amia01

Får stå för andra om dom inte tycker det är någon skillnad, och som sagt var - varför inte gå hela vägen då och köra el?
    Jag tycker man kan känna skillnad på smaken, och det gäller även vilken kol man använder - björk för värme och kvalitet, och al för smaken... briketter och "fabrikskol" går bort...

• Aniiee
    Alexi skrev 2014-03-31 17:39:16 följande:
    Men den äkta grillsmaken är bara en myt..

"Och man har också visat i flera olika tester att det inte går att känna någon skillnad mellan kolgrillat och gasolgrillat, säger Mikael Grönlund.

Det är nämligen inte kolen i sig som ger grillsmaken, utan röken från fettet som droppar ned och bränns, och det fungerar på samma sätt med en gasolgrill.

– Det är alltid lika roligt med kolgrillsälskarna som i förväg säger att det blir mycket godare med kolgrillat, och sedan kan de inte avgöra vilket kött som är grillat på vilket sätt"

.mobil.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/kol-eller- gasol-smaken-ar-lika/
    Men det är klart att det är skillnad, den grillmästarn (för det var han, va?) står och fibblar. På en gasolgrill kan du inte välja om du vill ha maten rökt med enris, granbarr, björkvet eller aspskott........
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • Grannen

Om man orkar så kan man gasolgrilla och få viss rökning på köttet med en sorts spån.

Svar på tråden Gasolgrill. Smidigt, ja. Gott?