• Indy Hermes Kink

Gasolgrill. Smidigt, ja. Gott?

Jag är kluven om jag ska köpa en. Gillar min weber klotgrill men är lockad av snabbheten med gasolgrill. Blir det lika gott? Vill höra från er som PROVAT gasolgrill.

• Svar på tråden Gasolgrill. Smidigt, ja. Gott?
  • Flaskpostaren

Inge kul med gasolgrill. Då får man inte spruta eld med tändvätskan

• nozpa

Smakar lika gott. Vi har gasolgrill och maken var väldigt skeptisk i början.. Men han har erkänt att det blir precis lika bra. Bara smidigare att grilla.
    Tar ju bara ett par minutrar innan man kan sätta igång.

• zZzZz

Kolgrill gäller hemma hos oss, köpte senast i helgen som var en grilltunna, powered by kol:-P

Mums mums!

• The Mechanix

Har kört kol i alla tider, men förra våren var det dags att skaffa ny grill, och efter stor vånda så föll valet på en gasolgrill.

Kan säga att det var det bästa valet jag har gjort, fördelarna överväger eventuella nackdelar. Det är snabbt att komma igång, inget sull med kol, lättare att rengöra och smaken är i paritet, om inte exakt samma, med kol.

Det jag saknar är ritualen med kolgrillning, men som sagt, det vägs upp av fördelarna.

Dessutom har det blivit mer grillning även under vintern när det varit enklare.

• Anders71

Hej,

Jag har gått andra vägen hade gasolgrill i ca 10 år och när den sista pajade tänkte jag att nu skall jag skaffa en riktigt weber värsting kolgrill. Sagt och gjort köpte jag en weber performer deluxe med gasol tändning och visst är den bra men det är mycket mera meck an gasol sammt att det är mycket lurigare att få bra tempratur. Har nu kört 3 år med denna och jag kan säga att de gånger jag lyckas få perfekt temperatur kanske det smakar lite bättre/rökigare men säkert 50% av gångerna bränner jag köttet lite och det blir lite tort.

Nästa gång det är dags för ny grill kommer jag tveklöst att gå tillbaka till gasol grill då det är smidigare och det blir alltid perfekt grillat eftersom det är så lätt att justera temperatur.

//Anders 

• sverker11
    Alexi skrev 2014-03-31 17:39:16 följande:
    Men den äkta grillsmaken är bara en myt..

"Och man har också visat i flera olika tester att det inte går att känna någon skillnad mellan kolgrillat och gasolgrillat, säger Mikael Grönlund.

Det är nämligen inte kolen i sig som ger grillsmaken, utan röken från fettet som droppar ned och bränns, och det fungerar på samma sätt med en gasolgrill.

– Det är alltid lika roligt med kolgrillsälskarna som i förväg säger att det blir mycket godare med kolgrillat, och sedan kan de inte avgöra vilket kött som är grillat på vilket sätt"

.mobil.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/kol-eller- gasol-smaken-ar-lika/
    Inte enligt en amerikansk undersökning som jag hittade någonstans på nätet. Däremot var det stor skillnad beroende på vad du grillade. För billigt kött var det ingen större skillnad men ju högre kvalitet det var på råvaran desto större skillnad kände panelen på gas- respektive kolgrillat. Sammanfattningen av den amerikanska blindtesten var att om du grillade hamburgare så spelade det ingen roll vad du använde medan om du grillade en riktigt fin och mörad stek så vann kolgrillen på KO.
  • frappa

Man säger i blindtester, att man inte kan smaka någon skillnad.Läste ett test för 2-3 år sedan.

Där man testade olika grillar, allt från de små grill paketen till stora gasolisar.
    Där fick dom rätt varierat resultat.
    Så med det testet i tankarna, så skulle jag gissa på att det skiljer sig en del på hur de fungerar.

Och därmed slutresultatet.

Webers grillar har ju så kallat flavorbars, dessa ska fungera som kol när köttet droppar ner.

Dessa spån, är inte till för denna typ av smak alls.

Utan är smakgivare av annan sort.

• oraklet från delphi
    Anders71 skrev 2014-04-16 23:51:45 följande:
    Hej,

Jag har gått andra vägen hade gasolgrill i ca 10 år och när den sista pajade tänkte jag att nu skall jag skaffa en riktigt weber värsting kolgrill. Sagt och gjort köpte jag en weber performer deluxe med gasol tändning och visst är den bra men det är mycket mera meck an gasol sammt att det är mycket lurigare att få bra tempratur. Har nu kört 3 år med denna och jag kan säga att de gånger jag lyckas få perfekt temperatur kanske det smakar lite bättre/rökigare men säkert 50% av gångerna bränner jag köttet lite och det blir lite tort.

Nästa gång det är dags för ny grill kommer jag tveklöst att gå tillbaka till gasol grill då det är smidigare och det blir alltid perfekt grillat eftersom det är så lätt att justera temperatur.

//Anders 

Vilken gasolgrill har du haft? Vi funderar på gasolgrill men vet inte vilken som är bra
  • frappa
    oraklet från delphi skrev 2014-04-20 13:24:19 följande:

Vilken gasolgrill har du haft? Vi funderar på gasolgrill men vet inte vilken som är bra

Weber är väldigt bra, men de kostar.

Sköter man en sådan, så kan man ha den väldigt länge.

Så priset i sig utspritt blir itne så illa.

Men lika bra att ta en komplett grill, än en av de billigare.

Två fördelar, man har inga begränsningar, då den kan göra allt.

Som är den andra fördelen, att man kan laga all mat på ett ställe.

Än springa ut och in mellan spis och grill.

Dom lite dyrare landmann är okey också.

Men når inte upp till weber´s klass.

Är inte så bevandrad av mer märken.

• oraklet från delphi
    frappa skrev 2014-04-20 13:57:19 följande:
    Weber är väldigt bra, men de kostar.Sköter man en sådan, så kan man ha den väldigt länge.Så priset i sig utspritt blir itne så illa.Men lika bra att ta en komplett grill, än en av de billigare.Två fördelar, man har inga begränsningar, då den kan göra allt.Som är den andra fördelen, att man kan laga all mat på ett ställe.Än springa ut och in mellan spis och grill.Dom lite dyrare landmann är okey också.Men når inte upp till weber´s klass.Är inte så bevandrad av mer märken.

Ok tack så en weber med många funktioner är det som gäller
  • oraklet från delphi
    The Mechanix skrev 2014-04-09 12:45:09 följande:
    Har kört kol i alla tider, men förra våren var det dags att skaffa ny grill, och efter stor vånda så föll valet på en gasolgrill.

Kan säga att det var det bästa valet jag har gjort, fördelarna överväger eventuella nackdelar. Det är snabbt att komma igång, inget sull med kol, lättare att rengöra och smaken är i paritet, om inte exakt samma, med kol.

Det jag saknar är ritualen med kolgrillning, men som sagt, det vägs upp av fördelarna.

Dessutom har det blivit mer grillning även under vintern när det varit enklare.

Vilken har ni? :)
  • frappa
    oraklet från delphi skrev 2014-04-20 14:18:42 följande:

Ok tack så en weber med många funktioner är det som gäller

Om man har pengarna att undvara, så ja.

Röksystem är inte dumt att ha, så man kan skicka på olika träslag när man grillar.

Det är rätt skönt att slippa springa ut och in när man grillar.

Så kan man sitta tillsammans och ta sig ett glas vin i lugn och ro i stället.

Jag har ingen gas, för det passar sig inte när man bara har lägenhet.

Men även i en sådan klotgrill går det göra all mat i grillen.

• Gurkan

Så fort jag har råd kommer jag byta till en gasol. Kol kanske är snäppet bättre men det tar sån tid!

Svar på tråden Gasolgrill. Smidigt, ja. Gott?