• Linnea1994

    Stolta feminister

    På vilket sätt är det patriarkat? Patriarkatet dog ju ut i slutet av 60 och början av 70-talet.

    Stödjer du för övrigt alla dessa sk feministiska bloggare?

  • Linnea1994
    S Ryberg skrev 2014-04-06 11:52:52 följande:


    Patriarkatet dött? Aprilskämten brukar hållas till 1 april.

    Jag stödjer inte ALLA feminister pga att jag är feminist.
    Stödjr du alla människor för att du är människa?

    Kom gärna med lite rena fakta i stället för denna floskel!
  • Linnea1994

    Man kan ju i frågasätta hur mycket jämnställdhet F! går i brächen för. Såg att i deras styrelse så är det 12 kvinnor och 1 man. Det är jämlikhet det, LOL!

  • Linnea1994
    Flisan79 skrev 2014-04-07 09:47:42 följande:
    Linnea: du pratar om feministiskt initiativ eller? Ett parti skapat av av 5 av dessa kvinnor som sitter i styrelsen. Hade det funnits fler män som velat/kunnat vara med så hade de nog fått det.
    Precis som det finns andra föreningar där merparten är män för att de var de som startade föreningen/bolaget/partiet och inte för att de vill utesluta kvinnor.
    Trodde man skulle föregå med gott exempel i så fall....
    Förövrigt att låta manliga strippor uppträda på deras möten samt kalla män för sämre än tallibaner gör väl att dom aldrig kommer bli sttörre än de 0.2-0.3%...
  • Linnea1994
    Paulina P P skrev 2014-04-07 11:59:40 följande:
    Rättelse: De kallade inte män sämre än talibaner. Det de sa var att samma strukturer som finns i talibanernas Afganistan finns här.
    Ja det stämmer ju ypperligt! Våra män vill ju låsa in oss samt inte låta oss gå i skola mm...Dvs förtrycka oss det grövsta.
  • Linnea1994

    Det var ju ett riktigt stolpskott i en annan genustråd som blivit intutad att säkerheten i bilar var avsedda för bara män.....
    Med det som underlag så kan man ju undra hur det är med stoltheten när man hittar på saker som inte stämmer...

  • Linnea1994
    Flaskpostaren skrev 2014-04-08 11:42:07 följande:
    Fast det är ju fel. Säkerheten är avsedd för kvinnor. Är ju bara de som kör dåligt och krockar och håller på!
    Säkerheten är till för personer över 140cm i en bil (framsätet), jag vet.
  • Linnea1994
    bitterkopp skrev 2014-04-08 12:46:37 följande:
    antonbladet.blogspot.se/2013/05/konsfordelnin...

    det kanske väger upp detta? :)

    Vi vet ju alla hur det gått för det partier som försökt med kvinnliga partiledare.... Sahlin senast bla.
    Detta är ju också ett demokratiskt beslut i partiet.
  • Linnea1994

    När Pär Ström i förra veckan debatterade jämställdhet mot Feministiskt Initiativs talesperson Carl Emanuelsson i Sveriges Television frågade jag honom om hans (och Schymans) parti ställer sig bakom mitt krav på att göra lagstiftningen könsneutral. Han svarade nej! Man häpnar.

  • Linnea1994
    Jeanett skrev 2014-04-13 01:38:25 följande:

    jösses. det förekommer vareviga dag, natt, morgon och kväll - att påstå något annat är att faktiskt ljuga och neka halva befolkningen deras erfarenhet och upplevelser.
    och det är inte orättvisor mot just Kvinnor som är i fokus för feminismen - det är det förtryck, förakt och den kränkning av MÄNNISKOR baserat på deras kön, läggning, klasstillhörighet, hudfärg osv som vi vill råda bot på.


    och detta pågår överallt, i hela världen.
    det är inte ens en månad sen som homosexuella fick lov att ingå äktenskap i Storbrittanien. victim-blaming går hårdare åt alla utsatta kvinnor, oavsett vi är i Sverige eller USA.
    BRÅ uppdaterar ständigt sin statistik över våldtäkter i landet och det minimala antal fällande domar som följer... it never ends.


     


    förlåt men när senast uppdaterade du dig om läget?


    Undrar just vilken värld du lever i..... Sedan förekommer ju det orättvisor mot bägge könen i Sverige. Går du utanför Sverige så kan du dock hitta rejäla orättvisor mellan könen,
  • Linnea1994
    mindless skrev 2014-04-13 10:16:59 följande:
    Antingen det eller så finner jag det tämligen meningslöst att lägga tid på långa redogörande inlägg som sedan regelmässigt avfärdas, inte med några intressanta resonemang, inga förklaringar, inga problematiseringar, utan med tunna one-liners som inte leder diskussionen någon vart. 
    Du som har så starka åsikter för feminismen kan inte tänka dej att kommentera detta:
    När Pär Ström i förra veckan debatterade jämställdhet mot Feministiskt Initiativs talesperson Carl Emanuelsson i Sveriges Television frågade jag honom om hans (och Schymans) parti ställer sig bakom mitt krav på att göra lagstiftningen könsneutral. Han svarade nej! Man häpnar.
  • Linnea1994
    mindless skrev 2014-04-14 11:30:18 följande:
    Dels borde du kanske ta detta i bättre lämpad tråd, och dels förstår jag inte riktigt vad det är som måste kommenteras. Jag utgår från att det är ett syftningsfel och att det är Emanuelsson som fått frågan. Eftersom jag inte vet vad Ström syftar på mer explicit är det svårt att ge ett definitivt svar, men rent generellt låter det givetvis rimligt med en könsneutral lagstiftning. 
    Det är väl absolut inte fel tråd! Sedan förstår jag inte vad som är oklart i sammanhanget.....
    Det hela handlar ju om att bägge könen skall få samma rättigheter inte bara det ena.
  • Linnea1994
    mindless skrev 2014-04-14 12:08:24 följande:
    Det oklara ligger i varför du vill att jag ska kommentera det, och vad det är mer exakt du vill att jag ska kommentera. Vill du veta vad jag tycker om könsneutral lagstiftning? Ska jag fälla ett omdöme om Emanuelsson? Om Ström? Om FI? Om lösryckta citat och syftningsfel?

    Om det är något du undrar får du gärna ställa en konkret fråga. Varför nu mina svar skulle vara så där vansinnigt spännande. 

    Saken är ju den att den största organisationen för feminism vägrar ställa upp och jobba för att få bort områden där män är diskrimenerade.
Svar på tråden Stolta feminister