Kay skrev 2014-03-31 11:51:25 följande:
Sweet life: Är det en pedagog som flyttar med barnen då? Hinner man "jobba ihop sig" då? Hur många barn har ni i varje barngrupp och i vilka åldrar? Vi är bara fyra avdelningar så det får i så fall blir en 1-2, 2-3, 3-4 och 4-5. Då kan ju inte hela arbetslaget följa med upp.
Alexi: hur tycker du att det fungerar? För- och nackdelar ur en förälders synvinkel vore jätteintressant!
Jag är otroligt nöjd med åldershomogena grupper. Jag har visserligen inte haft barn på förskola med något annat (vår förskola gjorde om från blandade grupper till det här inför den hösttermin då mitt äldsta barn började och uppenbarligen är de nöjda eftersom det fortfarande är så här fyra år senare). Men jag ser ju vilken skillnad i verksamhet det är på småbarnsgruppen och storbarnsgrupperna. I allting, från samling, till upplägg på dagen, till utflykterna, kan man göra helt andra saker i storbarnsgruppen till skillnad från småbarnsgruppen. Storbarnsgrupperna behöver inte ta hänsyn till att barn ska sova middag, inte orkar på samma sätt, behöver inte rutiner på samma sätt osv. De kan leka fritt med pärlor och bönor och andra smågrejor. Och personalen kan fokusera på alla barn på samma sätt eftersom alla barn i gruppen (oavsett vilken grupp) har ungefär samma omvårdnadsbehov, behöver lika mycket eller lika lite hjälp i just de delarna. Det tror jag är effektivare och rättvisare mot alla barn.
Småbarnsgrupperna är oerhört fokuserade på omvårdnad, rutiner och allt det. Min dotter hade behov av att gå kvar lite längre i de yngre grupperna och gjorde det men vi såg sista terminen att hon blev lite understimulerad och behövde mer sånt de gör nu, alltifrån jobba med bokstäver, siffror, göra häftigare utflykter med heldag i skogen, utflykt till teater inne i stan osv.