• Kay

    Förskola med åldershomogena grupper

    Hej!
    Jag undrar om det är någon som arbetar på en förskola med åldershomogena grupper? Jag är förskollärare och på min arbetsplats funderar vi på att omorganisera. Är därför lite nyfiken på hur det fungerar med överflyttning till nästa avdelning, medflyttning av pedagoger o.s.v...

  • Svar på tråden Förskola med åldershomogena grupper
  • Alexi

    Jag är bara förälder men hos oss är det minst en pedagog som flyttar med barnen vid varje flytt till ny avdelning. Och de flesta barn flyttar upp en gång per år, det finns fyra avdelningar hos oss, men sen ibland flyttar något barn även under läsåret.

  • Sweet life

    På den förskolan jag arbetar på har vi åldershomogena grupper. Pedagogerna följer barnen från 1-5 år. Jag jobbar nu i gruppen med barn födda -08 och kommer alltså ta emot barn födda -13 i höst.

  • Kay

    Sweet life: Är det en pedagog som flyttar med barnen då? Hinner man "jobba ihop sig" då? Hur många barn har ni i varje barngrupp och i vilka åldrar? Vi är bara fyra avdelningar så det får i så fall blir en 1-2, 2-3, 3-4 och 4-5. Då kan ju inte hela arbetslaget följa med upp. 
    Alexi: hur tycker du att det fungerar? För- och nackdelar ur en förälders synvinkel vore jätteintressant!

  • Sweet life
    Kay skrev 2014-03-31 11:51:25 följande:
    Sweet life: Är det en pedagog som flyttar med barnen då? Hinner man "jobba ihop sig" då? Hur många barn har ni i varje barngrupp och i vilka åldrar? Vi är bara fyra avdelningar så det får i så fall blir en 1-2, 2-3, 3-4 och 4-5. Då kan ju inte hela arbetslaget följa med upp. 
    Alexi: hur tycker du att det fungerar? För- och nackdelar ur en förälders synvinkel vore jätteintressant!
    Alla pedagoger följer barnen. Vi tar bara in barn till hösten eftersom vi får fulla grupper redan då och det är i dagsläget 7 barn/pedagog. vi är 2 heltider på 14 5-åringar och vi kommer när jag och min kollega går ner till 1 åringarna få en 50% tjänst som "resurs" på 14 barn.
  • Alexi
    Kay skrev 2014-03-31 11:51:25 följande:
    Sweet life: Är det en pedagog som flyttar med barnen då? Hinner man "jobba ihop sig" då? Hur många barn har ni i varje barngrupp och i vilka åldrar? Vi är bara fyra avdelningar så det får i så fall blir en 1-2, 2-3, 3-4 och 4-5. Då kan ju inte hela arbetslaget följa med upp. 
    Alexi: hur tycker du att det fungerar? För- och nackdelar ur en förälders synvinkel vore jätteintressant!
    Jag är otroligt nöjd med åldershomogena grupper. Jag har visserligen inte haft barn på förskola med något annat (vår förskola gjorde om från blandade grupper till det här inför den hösttermin då mitt äldsta barn började och uppenbarligen är de nöjda eftersom det fortfarande är så här fyra år senare). Men jag ser ju vilken skillnad i verksamhet det är på småbarnsgruppen och storbarnsgrupperna. I allting, från samling, till upplägg på dagen, till utflykterna, kan man göra helt andra saker i storbarnsgruppen till skillnad från småbarnsgruppen. Storbarnsgrupperna behöver inte ta hänsyn till att barn ska sova middag, inte orkar på samma sätt, behöver inte rutiner på samma sätt osv. De kan leka fritt med pärlor och bönor och andra smågrejor. Och personalen kan fokusera på alla barn på samma sätt eftersom alla barn i gruppen (oavsett vilken grupp) har ungefär samma omvårdnadsbehov, behöver lika mycket eller lika lite hjälp i just de delarna. Det tror jag är effektivare och rättvisare mot alla barn. 

    Småbarnsgrupperna är oerhört fokuserade på omvårdnad, rutiner och allt det. Min dotter hade behov av att gå kvar lite längre i de yngre grupperna och gjorde det men vi såg sista terminen att hon blev lite understimulerad och behövde mer sånt de gör nu, alltifrån jobba med bokstäver, siffror, göra häftigare utflykter med heldag i skogen, utflykt till teater inne i stan osv.
  • Alexi

    Och jag ska tillägga, om det inte framgick, att allt ovan uppskattar jag lika mycket för min son som är tre år och går på småbarnsavdelningarna. Han får vara i en grupp där alla har ungefär samma nivå och behov och får utvecklas i takt med dem. Han kan inspireras av dem på att lära sig klä på sig eller av sig, sluta med blöja osv. Och hela hans avdelning är fysiskt anpassad till treåringar, jag behövde inte oroa mig för massa smådelar när han var nyinskolad osv.

  • blubbblubb

    Jag har haft barn i bägge varianterna. Jag föredrar helt klart åldershomogena grupper. Barnen skolades in i en grupp 1-2 (3) grupp och efter 2 år när det var dags att byta så skolades de in med de nya pedagogerna. Ingen pedagog flyttade med upp. Dock kände alla barnen varandra och pedagogerna från gården så det var en omställning som klarades helt utan ny inskolning.
    Storbarns-avdelningen gör mera spontana saker lättare som att bara dra ihop en lek och den 5-års gruppen som äldsta barnet går i nu är en ren dröm. De kan räkna matte, träna bokstäver på ett helt annat sätt än att ha småbarn springande runt.   
     

  • cosinus

    Förälder men på mina barns dagis funkar det just nu så här. Kan väl kanske ändras när barngruppen blir äldre och ser annorlunda ut.

    Men just nu är det mycket små barn. Det finns 2 småbarnsavdelningar med helt stängda dörrar med barn födda 2011-2012 (och nu väl kanske någon 13 också)

    Sen finns det 4 lite öppnare avdelningar och där är ju barn födda 2011 på den ena, 2010 på den andra, 2009 på den tredje och 2008 på den fjärde. Avdelningarna sammarbetar mycket två och två så nu är det 2011 och 2010 som sammarbetar mest och 2009 och 2008. När de flyttade upp i höstas följde 2 pedagoger med och en stannade kvar men eftersom den som stannade kvar fortfarande är kvar i den grupp de samarbetar med så märks det inte så mycket.

    De eftersträvar att minst en men gärna två pedagoger ska följa med vid varje byte.

Svar på tråden Förskola med åldershomogena grupper