• Forumvärd

    Har du blivit utsatt för näthat?

    På TV3 så går just nu serien Trolljägarna.
    En serie där nättroll, d.v.s. människor som kränker och trakasserar andra via olika sociala medier, blir konfronterade av Robert Aschberg.
    http://www.tv3play.se/program/trolljagarna

    Har du blivit utsatt för näthat?
    Berätta gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du blivit utsatt för näthat?
  • molly50
    Sven Markus skrev 2014-04-03 11:27:59 följande:
    Hur kan man tro att hon ljuger om våldtäkten bara av det skälet att hon lagt upp en bild på negerbollar 12 timmar senare. Jag ser ingen logik i det.

    Det bevisar att personen i fråga är väldigt  dum.  Och att sedan vräka ur sig sådana saker som han gjorde i videon är inte försvarbart ens om han hade rätt.

    Jag är ganska övertygad om att han kommer att fällas. 
    Håller med! Han känner henne inte och har lyssnat på rykten som kommer från personer på stan. Ändå så sprider han osanningar om henne på nätet.
    Det är,som du skriver,inte försvarbart.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (Hatad)

    Ja, jag har blivit utsatt för näthat, inte här på FL utan på en annan vanlig publik sajt. Man lade ut handlingar om en bekant men som även innehöll min adress, telefonnummer och personliga uppgifter om mig såsom hälsotillstånd och arbete. Då sajten  inte är registrerad i Sverige utan i USA lyder den inte under svenska lagar varför inte polisen kunde agera. Jag fick till sist administratörerna att plocka bort dokumenten men de tog inte bort själva länken och den som då lagt ut dokumenten valde att länka vidare till ett antal andra sajter där man lade upp dokumenten i stället. Till följd av detta fick jag ändra samtliga telefonnummer och plocka bort alla uppgifter från t.ex. Hitta och Eniro och jag får stå ut med att det står grova förolämpningar och förtal på nätet som inte jag kan göra något åt. Visst skulle jag kunna gå in och bemöta det folk skrivit men vill faktiskt inte ägna den energin åt näthatarna. Som tur väl har de som är mina riktiga vänner haft vett nog att inse att uppgifterna är osanna och bara sprids med syftet att tala illa om mig. 

  • molly50
    Anonym (Hatad) skrev 2014-04-03 17:56:43 följande:
    Ja, jag har blivit utsatt för näthat, inte här på FL utan på en annan vanlig publik sajt. Man lade ut handlingar om en bekant men som även innehöll min adress, telefonnummer och personliga uppgifter om mig såsom hälsotillstånd och arbete. Då sajten  inte är registrerad i Sverige utan i USA lyder den inte under svenska lagar varför inte polisen kunde agera. Jag fick till sist administratörerna att plocka bort dokumenten men de tog inte bort själva länken och den som då lagt ut dokumenten valde att länka vidare till ett antal andra sajter där man lade upp dokumenten i stället. Till följd av detta fick jag ändra samtliga telefonnummer och plocka bort alla uppgifter från t.ex. Hitta och Eniro och jag får stå ut med att det står grova förolämpningar och förtal på nätet som inte jag kan göra något åt. Visst skulle jag kunna gå in och bemöta det folk skrivit men vill faktiskt inte ägna den energin åt näthatarna. Som tur väl har de som är mina riktiga vänner haft vett nog att inse att uppgifterna är osanna och bara sprids med syftet att tala illa om mig. 
    Låter som att det skulle kunna vara samma sajt som den jag blev utsatt på.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • UniqueSnowflake

    Jag har haft publika bloggar, jag har haft ... en massa annat online, som jag inte skriver här för att inte outa mig själv, jag har varit medlem på forum online sen 90talet.

    Jag har aldrig blivit utsatt för näthat.
    En gång blev jag lite stalkad av en person. Men hon var psykiskt sjuk och det förstod ju jag, och dessutom var vi många som var utsatta för hennes stalking, så jag tog det inte personligt.

    NätHAT är ett starkt ord. Det innebär i min värld att någon attackerar ens privata person och gör elaka saker t ex söker upp dig IRL, hotar dig, osv.


    Att någon skriver "du är dum" på nätet berör mig inte.

  • UniqueSnowflake

    ...fast jag ska inte ljuga, det var ruskigt otäckt att ha en stalker, speciellt som att hon vände och vred på saker och ting som att det skulle vara jag som stalkade henne? Ja herregud, tack och lov hade jag kontakt med några andra som var drabbade, så vi kunde stötta varann. Detta var många år sen.

  • Anonym (muslim)

    Ja, i min dåvarande publika blogg. Blev hotad och förnedrad pga min religion och pga mitt handikapp. 


     

  • kaffeamanda

    Nej, har aldrig blivit utsatt som tur var. Tycker däremot att det är jättebra att Trolljägarna uppmärksammar problemet.

  • Flaskpostaren

    Ja det är massor med folk som hatar mig på nätet Gråter

  • UniqueSnowflake
    kaffeamanda skrev 2014-04-03 23:18:48 följande:
    Nej, har aldrig blivit utsatt som tur var. Tycker däremot att det är jättebra att Trolljägarna uppmärksammar problemet.
    Tycker du?  Men det är klart att du tycker. Fast Robert Aschberg själv har ju näthatat så det står härliga till, men det struntar vi i.

    Själv tycker jag programmet var ursvagt. Allt utom Hult Hatar föll ju honom bara ur händerna.
    Det är klart att människor kommenterar online, och?

    Hoppas Aschberg har en motsvarighet till Hult Hatar i varje avsnitt annars kommer det bli ett enda långt gäsp.
    Aschberg borde tacka Hr Hult när han skrattar hela vägen till banken.
  • kaffeamanda
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-03 23:32:20 följande:
    Tycker du?  Men det är klart att du tycker. Fast Robert Aschberg själv har ju näthatat så det står härliga till, men det struntar vi i. Själv tycker jag programmet var ursvagt. Allt utom Hult Hatar föll ju honom bara ur händerna. Det är klart att människor kommenterar online, och? Hoppas Aschberg har en motsvarighet till Hult Hatar i varje avsnitt annars kommer det bli ett enda långt gäsp. Aschberg borde tacka Hr Hult när han skrattar hela vägen till banken.

    Självklart ska man kunna kommentera saker online. Problemet blir ju när människor hotas till döds för deras åsikter, religion, hudfärg etc. Att människor inte vågar säga vad de tycker för att de är rädda för hot är ett stort demokratiproblem och måste tas på största allvar. Att sedan Hult blivit utsatt för samma sak som han utsatt andra för är jättetråkigt, ingen ska bli utsatt för det. Hoppas att detta blir en ögonöppnare för ALLA.
Svar på tråden Har du blivit utsatt för näthat?