Ingrid Marie skrev 2014-04-03 12:05:58 följande:
Alltså, "gå påskkärring"...
Låter ni ert/era barn klä ut sig till påskkärring, påskgubbe, påskkatt (eller vad det nu må vara), och ringa på hos folk under påskhelgen för att utdela påskkort/påskhälsningar och i utbyte få godis?
Inspirerad av en och annan tråd i forumet, och diskussionen som uppstår varje år...
Påtagligt många verkar besvärade, ibland direkt irriterade på detta. Man vill inte ha påhälsning, man tycker att det är tiggeri, man vägrar öppna dörren etc, etc.
Hur gör ni föräldrar, låter ni glatt barnen gå i påsk?
Vi fixar oftast en "easter egg hunt" istället. Jag och en vän till mig som har tre barn brukar fixa iordning det för barnen. Vi har ett bestämt område som vi är på som vi "markerar" av med band och pinnar. Innanför det område gömmer vi påskägg med lite småleksaker i, godis och sånt. Vi går runt i området och frågar om någons barn vill vara med, och vill dom det så kostar det 50 kr per barn att få komma dit och leta efter sitt ägg. Sedan får barnen springa runt och leta efter äggen och så ordnar vi med lite små lekar också. Jättekul tycker jag. Barnen blir nöjda och föräldrarna får se sina barn glada. Oftast så är det mest våra släktingar med, men ju fler gånger vi gjort det desto mer människor litar på mig och min vän nog att ge oss lite pengar så att vi kan gå och köpa lite roligt till äggen. :)
Gå runt och knacka på okända människors dörrar vill jag inte att dom ska göra, men på äggjakten så övervakar dom föräldrar som vill och annars tar vi som har hand om det hand om allt. Är det någon som har allergi så gör vi ett specialägg till det barnet, med hens namn på. Det barnet för leta lite längre och de andra barnen får tänka på att kolla att dom tar ett ägg utan namn. Tycker det funkar bra också. Dessutom är det roligt när alla klär ut sig och umgås. Man får en chans att ge sina barn vänner som bor i närheten och lär även känna fler föräldrar. :)