• Ingrid Marie

Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?

Alltså, "gå påskkärring"...
    Låter ni ert/era barn klä ut sig till påskkärring, påskgubbe, påskkatt (eller vad det nu må vara), och ringa på hos folk under påskhelgen för att utdela påskkort/påskhälsningar och i utbyte få godis? 

Inspirerad av en och annan tråd i forumet, och diskussionen som uppstår varje år...
    Påtagligt många verkar besvärade, ibland direkt irriterade på detta. Man vill inte ha påhälsning, man tycker att det är tiggeri, man vägrar öppna dörren etc, etc.

Hur gör ni föräldrar, låter ni glatt barnen gå i påsk?

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF sep 2014 ♡
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?
  • Foxtrott

Frågan har aldrig kommit upp. Det är mest större barn, tonåringar, som knackar på här i påsktider, märkligt nog.

När jag var liten blev man utsjasad med läppstift på kinderna och kajalprickar på näsan, minns jag med fasa. Jag tyckte det var alldeles hemskt.

• Erizajo

Självklart gör mina barn det! Synd om alla barn som inte får pga för mycket godis, mina barn brukar få jättemycket, men de är ju inget krav på att allt ska ätas upp samma dag! Det kan ju sparas till några lördagar framöver.

• Hemligkvinna
    Queenie70 skrev 2014-04-03 16:55:55 följande:

De 70 grammen är ju också i "onödan"..
    Ja, helt klart men bara för att man låter sina barn få lite godis så behöver man inte överösa de. Varför inget eller massor, när man kan äta litegrann?

Jag vill inte att mina barn skall få sådant sockerberoende som jag har. Nu har de äntligen tagit bort allt onödigt socker i skolan också, så som kräm, saftsoppa, oboj, bullar, glass mm till mellanmål.
  • Baktakt

Annat: inte än. Hon är för liten. Att klä ut sig till förskolan räcker fint för en treåring.

• k girl

Annat, nämligen:

Barnen klär ut sig till påskkärringar med en kaffepanna fylld med godis. Så går vi runt i byn och delar ut påskgodis och säger glad påsk till dem tillsammans med barnen. Tidigare under dagen har de påskat på liknande sätt med förskolan.

• Minniemousemommy
    Ingrid Marie skrev 2014-04-03 12:05:58 följande:
    Alltså, "gå påskkärring"...
    Låter ni ert/era barn klä ut sig till påskkärring, påskgubbe, påskkatt (eller vad det nu må vara), och ringa på hos folk under påskhelgen för att utdela påskkort/påskhälsningar och i utbyte få godis? 

Inspirerad av en och annan tråd i forumet, och diskussionen som uppstår varje år...
    Påtagligt många verkar besvärade, ibland direkt irriterade på detta. Man vill inte ha påhälsning, man tycker att det är tiggeri, man vägrar öppna dörren etc, etc.

Hur gör ni föräldrar, låter ni glatt barnen gå i påsk?

Vi fixar oftast en "easter egg hunt" istället. Jag och en vän till mig som har tre barn brukar fixa iordning det för barnen. Vi har ett bestämt område som vi är på som vi "markerar" av med band och pinnar. Innanför det område gömmer vi påskägg med lite småleksaker i, godis och sånt. Vi går runt i området och frågar om någons barn vill vara med, och vill dom det så kostar det 50 kr per barn att få komma dit och leta efter sitt ägg. Sedan får barnen springa runt och leta efter äggen och så ordnar vi med lite små lekar också. Jättekul tycker jag. Barnen blir nöjda och föräldrarna får se sina barn glada. Oftast så är det mest våra släktingar med, men ju fler gånger vi gjort det desto mer människor litar på mig och min vän nog att ge oss lite pengar så att vi kan gå och köpa lite roligt till äggen. :)

Gå runt och knacka på okända människors dörrar vill jag inte att dom ska göra, men på äggjakten så övervakar dom föräldrar som vill och annars tar vi som har hand om det hand om allt. Är det någon som har allergi så gör vi ett specialägg till det barnet, med hens namn på. Det barnet för leta lite längre och de andra barnen får tänka på att kolla att dom tar ett ägg utan namn. Tycker det funkar bra också. Dessutom är det roligt när alla klär ut sig och umgås. Man får en chans att ge sina barn vänner som bor i närheten och lär även känna fler föräldrar. :)

• Loriyana

Ja dottern tycker det är jätteroligt! Gick själv påskkärring som barn. Tycker det är en fin tradition.

• fluu

Hade hon varit äldre och kunnat måla påskkort hade hon fått. Mer än gärna faktiskt. Jag tycker att det är så synd att traditionen verkar ha dött ut helt här. När jag var liten(tidigt 00-tal) kryllade det av påskkärringar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MalinEddie

Ja, om de vill får de absolut göra det i vårt område.

Avskyr CIO-metoder.
  • Smulan 89

Nej, men mina barn är får små för det ännu. 3 år drygt och lillebror knappt 2 år. Jag har aldrig klätt ut mig vid varken påsk eller halloween. Vi bor som tur är på landet, så borde slippa att det kommer några ungar och knackar på min dörr.

• La Lola

Näpp, det är inget jag uppmuntrar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cloudberry79

Annat, de går påskkärring hos folk de känner och våra närmaste grannar. De är för små för att ringa på främmande människors dörrar!

Just NO.
  • pigglet

Annat: de får göra påskkort och klä ut sig. Sedan får de gå på gatan och dela ut godis, kort och hälsa glad påsk. De får alltså inte tigga till sig godis, utan gör detta för att göra andra glada (och för att det är så kul att klä ut sig).

• humledummle

Ja samma vid halloween . Dock går jag o en annan mamma med eller en storebror till sonens vänner . Barnen är 4-11 år och storebrodern som går med är 20 men skulle inte låta dom gå utan vuxen

Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?