• Ingrid Marie

Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?

Alltså, "gå påskkärring"...
    Låter ni ert/era barn klä ut sig till påskkärring, påskgubbe, påskkatt (eller vad det nu må vara), och ringa på hos folk under påskhelgen för att utdela påskkort/påskhälsningar och i utbyte få godis? 

Inspirerad av en och annan tråd i forumet, och diskussionen som uppstår varje år...
    Påtagligt många verkar besvärade, ibland direkt irriterade på detta. Man vill inte ha påhälsning, man tycker att det är tiggeri, man vägrar öppna dörren etc, etc.

Hur gör ni föräldrar, låter ni glatt barnen gå i påsk?

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF sep 2014 ♡
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?
  • Queenie70
    oraklet från delphi skrev 2014-04-03 15:14:14 följande:
    Är det torsdagen man går?

Självklart är det torsdagen. Det är då häxorna åker till blåkulla. Allt annat är dumheter.
  • Monchichier
    Hemligkvinna skrev 2014-04-03 15:30:10 följande:
    Mina barn får inte, men har inte heller visat något direkt intresse för det. De har sagt det någon gång när något barn ringt på hos oss, men då har jag bara sagt att de får ju så himla mycket godis ändå.

Om släkten skulle få lov, så får våra barn på tok för mycket godis som säkert kulle räcka ett halvår. Första barnen i släkten och bortskämda är de verkligen!

Så främsta anledningen är att mina barn redan får för mycket godis
    Världens sämsta undanflykt.
    Man kan aaaaaaaldrig få för mycket godis!
  • Hemligkvinna
    Monchichier skrev 2014-04-03 16:22:07 följande:
    Världens sämsta undanflykt.
    Man kan aaaaaaaldrig få för mycket godis!
    Jo. Jag vill inte ha feta barn med hål i tänderna. Mina barn får godis på fredagskvällen och då absolut max 70gram.

Avskyr allt socker.

Men om de hade fått annat än godis hade de fått gått. Varför inte ge barnen annat?
  • Queenie70
    Hemligkvinna skrev 2014-04-03 16:26:11 följande:
    Jo. Jag vill inte ha feta barn med hål i tänderna. Mina barn får godis på fredagskvällen och då absolut max 70gram.

Avskyr allt socker.

Men om de hade fått annat än godis hade de fått gått. Varför inte ge barnen annat?

Du väger godiset ?????
  • Queenie70

70 gram? Och det tycker du är förmycket?

• Monchichier
    Hemligkvinna skrev 2014-04-03 16:26:11 följande:

Avskyr allt socker.

För att ingenting är godare än godis såklart. Det är ju därför det heter vad det heter: "Godbit" böjt på stockholmsvis (dagis, mellis, medis)

Älskar allt med socket.

Barnen här får hur mycket godis de vill på rätt godisdag, lördagarna (brukar vara en 3/4 full godispåse var). Inga av dem är feta eller har hål i tänderna, även fast de slarvar med tandborstningen.
  • Hemligkvinna

Ja, alla gör vi som vi vill. Men ja jag brukar väga godiset om de väljer lösgodis. Det räcker bra. Varför vara onyttig i onödan?

• Queenie70
    Hemligkvinna skrev 2014-04-03 16:50:03 följande:
    Ja, alla gör vi som vi vill. Men ja jag brukar väga godiset om de väljer lösgodis. Det räcker bra. Varför vara onyttig i onödan?

De 70 grammen är ju också i "onödan"..
  • strojes

Ja, de brukar gå på skärtorsdagen. De går bara till några på vår gata som vi vet vill ha besök. 

• Mercurialis

Annat: Barnen har inte uttryckt någon önskan att "gå påskkärring" så jag har inte behövt ta ställning i frågan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?