Varför denna överdrivna exercis på vanliga människor?
Nu är inte jag längre ung, men har varit med i träningssvängen länge nog för att vara med om både det ena och det andra. Själv var jag då en av de manliga pionjärerna när gympavågen kom med Friskis och svettis till vår stad i början på åttiotalet. Då kunde jag vara ensam i ett hav kvinnor i någon av vår stads kommunala idrottshallar. Men jag var då också pionjär i det här som idag kallas crossfit, fast då kallades det bara crossträning. Hur som helst så vet jag vad verkligen hård träning är, för det gick så pass illa för mig att jag till slut bokstavligt sprang in i väggen. Och det med filosofin att jag minsann skulle lyfta så mycket som möjligt och ha så bra kondition som möjligt osv, osv. Så med facit i hand så tycker jag allt ha gått till överdrift med det här som idag kallas crossfit.
Jag undrar därför vad du tycker att man fört över en tränings disciplin till vanliga människor som ursprungligen var till för att verkligen skilja agnarna från vetet i verkligen speciella sammanhang. Med facit i hand så tycker jag det är något sjuk med det hela. Men det är klar, kanske beror det på att jag själv inte orkar så mycket som när jag var mellan tjugo och trettio längre. Å andra sidan så är det inte många femtioåringar som är lika fit som jag är idag.
Läs gärna detta.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/sport/article18168765.ab