Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

    Den stora tråden om amning! Vilka amningsprylar behöver man?

    Till första barnet inhandlade jag två mjuka H&M-behåar i slutet av graviditeten, amningsinlägg, 2 långärmade och 2 kortärmade tröjor samt 2 operationsbehåar från Apoteket. Sedan fick jag både cylinderpump och Aventpump av en kompis.

    När bebisen kom använde jag operationsbehåarna från Apoteket då de inte satt åt. Behåarna från H&M blev för små, så efter betongbrösten passerat efter 3-4 dagar köpte jag 3 nya amningsbehåar på Lindex.
    Då bebisen kom på vintern gick jag runt på 3 långärmade amningströjor, 4 kortärmade och några nattröjor med knäppning ner på halva magen till natten (från KappAhl). Jag läckte mycket mjölk så jag skaffade mjölkuppsamlare. Amningsinläggen i tyg användes sällan då jag hade för få och de blev blöta fort. Pumpen använde jag när jag började jobba 2 månader när bebisen var 6 månader och jag ville bibehålla amningen, men överleva för stunden. Amningshanddukar (IKEAs 10-pack små handdukar) placerade jag ut överallt då de gick åt för alla kräkor. En sjal var bekvämt att ha med om jag ammade offentligt.

    Inför andra barnet, en sommarbebis kompletterade jag med några fler 3/4-tröjor då de kommit med lite fräschare blåvitrandiga tröjor (H&M) och jag slapp gå i bara urtrist svart och vitt (gillar mycket färg annars). Några av tröjorna från första barnet blev till slut ganska slitna med andra, särskilt de jag sov i. Dessutom hade jag inte längre egen tvättmaskin därav behovet med kläder för uppåt en vecka.

    Pumpen och mjölkuppsamlare använde jag inte alls med andra. Däremot skaffade jag amningsnapp redan innan barnet kom då jag använde det efter rekommendationer på bb med första (inåtvänd bröstvårta). Så mycket beror på hur amningen går. En del pumpar tidigt, så det kan ju vara bra att kolla utbudet, men köpa när behovet uppstår. Mjölkuppsamlare och amningsinlägg finns ju i mataffären, Bepathen för såriga bröstvårtor (lätt röda bebisrumpor) och amningsnappar i olika bröstvårtsstorlekar på Apoteket.

  • mammalovis

    Avents bröstvårtsskydd är i en storlek, Meledas har 3 beroende på bröstvårtans storlek. Jag började med Avent på båda barnen. Med andra kokade sambon sönder Avents (några dagar gamla) så det fanns bara Meledas att välja på. De var svårare att veta rätt storlek på, men funkade också.

Svar på tråden Den stora tråden om amning! Vilka amningsprylar behöver man?