• Cissan

Hjälp!! Framfall :(((

Födde barn vaginalt för ca 3 v sedan, ingen bristning men ett klipp. Har efter fl känt en tyngdkänsla nedåt o urinträngningar. Tittade mig i spegeln o såg en rund köttig sak under urinhålet som inte varit där tidigare. Igår var jag till bm o visade pga min oro o hon bekräftade min värsta farhåga, ett främre slidväggsframfall. Kan säga min värld rasade igår! Aldrig gråtit såhär, känns som om allt jag sett framemot inte betyder ngt längre då jag ska levasåhär. Kännssom så fort jag reser på mig så tappar jag underlivet, springer o kollar med en spegel där hela tiden så inte ngt hänt :(( Inget hänger än så länge utanför utan är som en bulle därinne. Så, ni som oxå har främre slidväggsframfall hur mår ni? Blir det värre/bättre? Hur tar man sig igenom detta? Törs man ha samlag!? Slutar allamed operation?? Kan man knipa tillbaka det? Min bm saatt det är muskler så det kan vara bättre om en månad, låtercju helt otroligt att det skulle lyftas upp av sig självt liksom?? Ahhhhhh är sååå ledsen :(((((( var ju inte såhär det skulle bli :(((

• Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((
  • Cissan

Ok då håller jag tummarna då att jag har samma tur! O det är som du beskriver det, tyngdkänslan, skaver, o som om en boll ska ramla ut ibland när jag rör på mig. Kikar i spegeln o en bulle i öppningen har jag. Hoppas den inte kan falla ned mer bara.!! Jävla skit att det blev såhär, grät en flod imorse igen o tycker livet är allmänt orättvist ibland :( Tack iaf för svaret!!

isolande skrev 2014-04-09 09:21:40 följande:
    Alltså, det är ju svårt att säga om ditt är allvarligare än mitt. Jag såg en bulle i slidöppningen och det kändes som att något "var där" om du förstår hur jag menar. Det skavde när jag gick och liknande. Min BM kallade det för "förslappade slidväggar", inte ordagrant : Du har ett framfall! Jag visste ingenting om framfall då så jag typ ryckte på axlarna och gick hem och knep. Vet fortfarande inte om jag hade ett framfall eller inte, men jag tror nog att det var ett lindrigt sådant efter att ha läst på. Och ja, den stramade upp sig av sig själv. Helt otroligt, men så var det

• Sinni
    isolande skrev 2014-04-09 09:21:40 följande:
    Alltså, det är ju svårt att säga om ditt är allvarligare än mitt. Jag såg en bulle i slidöppningen och det kändes som att något "var där" om du förstår hur jag menar. Det skavde när jag gick och liknande. Min BM kallade det för "förslappade slidväggar", inte ordagrant : Du har ett framfall!

Jag visste ingenting om framfall då så jag typ ryckte på axlarna och gick hem och knep. Vet fortfarande inte om jag hade ett framfall eller inte, men jag tror nog att det var ett lindrigt sådant efter att ha läst på.

Och ja, den stramade upp sig av sig själv. Helt otroligt, men så var det Glad
    Tack för att du delar med dig. Nu fick även jag lite mera hopp om tillvaron! Tack för det!

Jag har samma problem. En liten försvagning på främre slidväggen. Kändes enormt jobbigt måste jag säga. "Tänk om man aldrig blir bra".....

Men - idag har jag pratat med en barnmorska som sa: Det kan ta 6-7 månader innan man är helt återställd. De flesta är försvagade, nästan alla, efter graviditeten. Inget konstigt. Det kommer att gå tillbaka. Undvik löpning och hopp tillsvidare. Köp kulor och träna bäckenbotten med dem.

Skönt att läsa att man inte är ensam. Och enormt (!) skönt att läsa att det har blivit bra för vissa. Din ridning, Isolande, har säkert varit riktigt bra träning för bäckenbotten. Man kanske skulle leta upp stallet igen.... =)

Till TS: Lycka till! Vi sitter i samma båt. Jag beställde kulor igår på nätet. Hittade en sida som hette www.knipkulor.se - där fanns en hel del bra information. Kolla lite på den. Hoppas det blir bra för dig med!
  • Cissan

Tack!! Ja jag hoppas hoppas det ska bli bra!! För oss båda/alla!! Ok knipkulor ska köpas! Dock sa hon framfall till mig o inte förslappade slidväggar men å andra sidan hat det imorgon gått tre v sen jag födde o hon sa det var för tidigt att uttala sig. Tycker det skaver därnere nå hemskt, men är ju sydd efter ett klipp med så hoppas det är det som Känns. Min kissnödighets känsla har avtagit en del, var hela tiden för en v sedan men jag hade en uvi så betydligt bättre med det nu iaf :)

Sinni skrev 2014-04-09 10:20:18 följande:
    Tack för att du delar med dig. Nu fick även jag lite mera hopp om tillvaron! Tack för det! Jag har samma problem. En liten försvagning på främre slidväggen. Kändes enormt jobbigt måste jag säga. "Tänk om man aldrig blir bra"..... Men - idag har jag pratat med en barnmorska som sa: Det kan ta 6-7 månader innan man är helt återställd. De flesta är försvagade, nästan alla, efter graviditeten. Inget konstigt. Det kommer att gå tillbaka. Undvik löpning och hopp tillsvidare. Köp kulor och träna bäckenbotten med dem. Skönt att läsa att man inte är ensam. Och enormt (!) skönt att läsa att det har blivit bra för vissa. Din ridning, Isolande, har säkert varit riktigt bra träning för bäckenbotten. Man kanske skulle leta upp stallet igen.... =) Till TS: Lycka till! Vi sitter i samma båt. Jag beställde kulor igår på nätet. Hittade en sida som hette www.knipkulor.se - där fanns en hel del bra information. Kolla lite på den. Hoppas det blir bra för dig med!

• isolande

Värt att nämna är att jag t.om fött ett barn till tätt inpå mitt "framfall" och är idag helt återställd. Hade inga som helst problem efter andra barnet vare sig med urinläckage eller skav.

Kanske är jag ett lyckoexempel, men jag vill iaf ge hopp om att det kan bli bra, verkligen helt bra, även om det tar tid. Knipkulor är säkert oxå att rekommendera, om inte annat är det bra för sexlivet Flört.

• isolande
    Sinni skrev 2014-04-09 10:20:18 följande:
    Tack för att du delar med dig. Nu fick även jag lite mera hopp om tillvaron! Tack för det!

Jag har samma problem. En liten försvagning på främre slidväggen. Kändes enormt jobbigt måste jag säga. "Tänk om man aldrig blir bra".....

Men - idag har jag pratat med en barnmorska som sa: Det kan ta 6-7 månader innan man är helt återställd. De flesta är försvagade, nästan alla, efter graviditeten. Inget konstigt. Det kommer att gå tillbaka. Undvik löpning och hopp tillsvidare. Köp kulor och träna bäckenbotten med dem.

Skönt att läsa att man inte är ensam. Och enormt (!) skönt att läsa att det har blivit bra för vissa. Din ridning, Isolande, har säkert varit riktigt bra träning för bäckenbotten. Man kanske skulle leta upp stallet igen.... =)

Till TS: Lycka till! Vi sitter i samma båt. Jag beställde kulor igår på nätet. Hittade en sida som hette www.knipkulor.se - där fanns en hel del bra information. Kolla lite på den. Hoppas det blir bra för dig med!
    Hur länge sedan var det du fick barn Sinni?
  • Sinni
    isolande skrev 2014-04-09 11:52:04 följande:
    Hur länge sedan var det du fick barn Sinni?
    Jag födde för ca nio veckor sedan. Så det räknas också som kort tid ännu.... Tålamodet är inte så stort när det gäller kroppen..... Jag vill vara återställd _nu_.... Men - huvudsaken är att det blir bra så småningom, det hoppas jag på.

Jag ska träna nu under ca två månader och sen har jag ett bokat återbesök hos barnmorskan. Då är det meningen att hon ska kolla mig igen. Förhoppningsvis får jag grönt ljus då för att springa.

Apropå sex: Det har jag också fått rekommenderat som träningsform. Trevlig träning =)
  • isolande
    Sinni skrev 2014-04-09 12:24:48 följande:
    Jag födde för ca nio veckor sedan. Så det räknas också som kort tid ännu.... Tålamodet är inte så stort när det gäller kroppen..... Jag vill vara återställd _nu_.... Men - huvudsaken är att det blir bra så småningom, det hoppas jag på.

Jag ska träna nu under ca två månader och sen har jag ett bokat återbesök hos barnmorskan. Då är det meningen att hon ska kolla mig igen. Förhoppningsvis får jag grönt ljus då för att springa.

Apropå sex: Det har jag också fått rekommenderat som träningsform. Trevlig träning =)
    Precis, 9 veckor i teorin känns som så sjuuuukt lång tid. Men i praktiken är det ingenting om man tänker på vad kroppen utsatts för för påfrestningar under graviditet och förlossning. Vem går från slapp soffpotatis med skador till superfit på 9 veckor liksom? Det tar tid att träna upp kroppen, oavsett vilken kroppsdel det är Flört
  • Sinni
    isolande skrev 2014-04-09 12:32:47 följande:
    Precis, 9 veckor i teorin känns som så sjuuuukt lång tid. Men i praktiken är det ingenting om man tänker på vad kroppen utsatts för för påfrestningar under graviditet och förlossning. Vem går från slapp soffpotatis med skador till superfit på 9 veckor liksom? Det tar tid att träna upp kroppen, oavsett vilken kroppsdel det är Flört
    Helt rätt..... Jag jobbar på tålamodet.... =)
  • Cissan

Blev du bra i ditt framfall innan du fick ditt andra barn eller var detc inte förrän efter det andra? Jag ska inga fler barn ha så jag vill det ska bli bra nu!! Sen undrar jag om du successivt upplevde du blev bättre o bättre. Det har snart gått en månad sen jag födde o jag tycker det bara blir mer o mer skav för varje dag o jag blir mer o mer deprimerad, kan inte se framemot ngt längre :((tyck

isolande skrev 2014-04-09 11:50:52 följande:
    Värt att nämna är att jag t.om fött ett barn till tätt inpå mitt "framfall" och är idag helt återställd. Hade inga som helst problem efter andra barnet vare sig med urinläckage eller skav. Kanske är jag ett lyckoexempel, men jag vill iaf ge hopp om att det kan bli bra, verkligen helt bra, även om det tar tid. Knipkulor är säkert oxå att rekommendera, om inte annat är det bra för sexlivet .

• isolande
    Cissan skrev 2014-04-15 12:47:49 följande:
    Blev du bra i ditt framfall innan du fick ditt andra barn eller var detc inte förrän efter det andra? Jag ska inga fler barn ha så jag vill det ska bli bra nu!! Sen undrar jag om du successivt upplevde du blev bättre o bättre. Det har snart gått en månad sen jag födde o jag tycker det bara blir mer o mer skav för varje dag o jag blir mer o mer deprimerad, kan inte se framemot ngt längre :((tyck
    Jag blev bra emellan, men hade ansträngningsinkontinens i ca 8 månader efteråt. Var bra ett tag, sedan blev jag gravid igen och då fick jag i princip ha trosa/binda på mig för det läckte hela tiden....

Jag blev succesivt bättre och bättre i själva skavkänslan, men hade den länge, säkert flera månader, och den kom även fram om jag gått länge eller jag var "trött" fysiskt. Tycker du kanske ska gå och kolla dig igen om det känns värre och värre, det låter ju inte bra?
Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((