• Cissan

Hjälp!! Framfall :(((

Födde barn vaginalt för ca 3 v sedan, ingen bristning men ett klipp. Har efter fl känt en tyngdkänsla nedåt o urinträngningar. Tittade mig i spegeln o såg en rund köttig sak under urinhålet som inte varit där tidigare. Igår var jag till bm o visade pga min oro o hon bekräftade min värsta farhåga, ett främre slidväggsframfall. Kan säga min värld rasade igår! Aldrig gråtit såhär, känns som om allt jag sett framemot inte betyder ngt längre då jag ska levasåhär. Kännssom så fort jag reser på mig så tappar jag underlivet, springer o kollar med en spegel där hela tiden så inte ngt hänt :(( Inget hänger än så länge utanför utan är som en bulle därinne. Så, ni som oxå har främre slidväggsframfall hur mår ni? Blir det värre/bättre? Hur tar man sig igenom detta? Törs man ha samlag!? Slutar allamed operation?? Kan man knipa tillbaka det? Min bm saatt det är muskler så det kan vara bättre om en månad, låtercju helt otroligt att det skulle lyftas upp av sig självt liksom?? Ahhhhhh är sååå ledsen :(((((( var ju inte såhär det skulle bli :(((

• Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((
  • Cissan

Ok tack! Ja värre o värre med skavkänslan iaf! Trängningarna lite till o från, medt efter ansträngning. Men könns som man har en kaktus mellan benen ibland när man försöker gå ut o gå, eller som idag, skulle rensa i landet men varje gång jag böjde mig ned kändes det såå obehagligt :(( Tänkte iaf vänta till efterkontrollen innan jag söker Gyn.

isolande skrev 2014-04-15 13:25:06 följande:
    Jag blev bra emellan, men hade ansträngningsinkontinens i ca 8 månader efteråt. Var bra ett tag, sedan blev jag gravid igen och då fick jag i princip ha trosa/binda på mig för det läckte hela tiden.... Jag blev succesivt bättre och bättre i själva skavkänslan, men hade den länge, säkert flera månader, och den kom även fram om jag gått länge eller jag var "trött" fysiskt. Tycker du kanske ska gå och kolla dig igen om det känns värre och värre, det låter ju inte bra?

• che71
    hur har det gått ts o ni andra?
    har samma problem nu tror jag ,ska till BM idag o kolla
    är så ledsen!
    det är 1 månad sen FL o det var med sugklocka o perineumbristning grad 2
    men detta problem kom först för ca 1½ vecka sedan?! kanske efter att stygnen släppte o försvann?!
    innan dess var allt bra
  • Cissan

Tråkigt för dig :( Jag är inte bättre, nu snart 3 månader sedan jag fick. Mitt kommitté heller på en gång, tog nog en 2 v innan alla besvär kom :( Jag ska till min bm för efterkoll på torsdag..

che71 skrev 2014-06-03 11:20:57 följande:
    hur har det gått ts o ni andra? har samma problem nu tror jag ,ska till BM idag o kolla är så ledsen! det är 1 månad sen FL o det var med sugklocka o perineumbristning grad 2 men detta problem kom först för ca 1½ vecka sedan?! kanske efter att stygnen släppte o försvann?! innan dess var allt bra

• che71
    Cissan skrev 2014-06-03 19:48:07 följande:
    Tråkigt för dig :( Jag är inte bättre, nu snart 3 månader sedan jag fick. Mitt kommitté heller på en gång, tog nog en 2 v innan alla besvär kom :( Jag ska till min bm för efterkoll på torsdag..
    usch va trist!
    fick du också tipset att använda knipkulor?
    jag har beställt på nätet idag
    Vad har du för tips annars?
    Hur känns ditt nu?
  • Cissan

Nä inga kulor, jag kniper ändå. Har inga tips förutom att knip så fort du ska resa dig, lyfta ngt osv... Jag har lite skav, mkt värre i början. Inte speciellt mkt tyngdkänsla. I början kände jag som en ond kaktus var i mig men den känslan är oxå bättre, kan känna ngt däribland. Do k har jag enorma trängningar o det svider ofta o mkt, känns som om urinröret tagit skada :( Hur könns ditt?

che71 skrev 2014-06-03 20:54:25 följande:
    usch va trist! fick du också tipset att använda knipkulor? jag har beställt på nätet idag Vad har du för tips annars? Hur känns ditt nu?

• che71
    Cissan skrev 2014-06-03 21:56:13 följande:
    Nä inga kulor, jag kniper ändå. Har inga tips förutom att knip så fort du ska resa dig, lyfta ngt osv... Jag har lite skav, mkt värre i början. Inte speciellt mkt tyngdkänsla. I början kände jag som en ond kaktus var i mig men den känslan är oxå bättre, kan känna ngt däribland. Do k har jag enorma trängningar o det svider ofta o mkt, känns som om urinröret tagit skada :( Hur könns ditt?

Tyngdkänsla som att något ska trilla ut speciellt när jag promenerar.

Lite skav ibland.

Rädd att böja mig ner o att lyfta tungt.

Då känns det mest.

Usch. .o jag som var så rädd för förlossning i hela mitt liv...gick på samtal o ville ha kejsarsnitt..både pga rädslan men också pga min ålder o alla missfall. .men nej jag fick inte KS..o se hur det gick. .barnet mådde till slut dåligt o sugklocka behövdes o yttre press..pannbjudning var det o bebisen fick ett läskigt sår o stor svullnad o blåmärke i pannan. .nu har det läkt..men tänk om de inte fått ut bebisen tillräckligt snabbt ...mardröm..inget skulle ju gå fel.

Men vi överlevde i alla fall. .men fy för detta också. .

Hur går det med sex förresten?

Bara 1 månad efter min FL så inte aktuellt här än..men det var tydligen läkt sa BM..
  • Cissan

Åh så tråkigt! Jag ville oxå ha ks men vården ville jag skulle föda vag o se vad som hände här med. Känner som dig, obehag att lyfta, livrädd för tunga lyft, nästan lite rädd att lyfta min son som väger över 6 kg, man blir så handikappad liksom, jag lyfter inte han när han sitter i bilbarnstolen och det är ju ett bekymmer. Jag har bara provat sex en gång o det gick bra, kändes konstigt efteråt men gick snabbt över, lite svidande där jag blev klippt. Jag har sagt vi ska vänta tills efter återkontrollen hos bm.

che71 skrev 2014-06-03 22:08:52 följande:
    Tyngdkänsla som att något ska trilla ut speciellt när jag promenerar. Lite skav ibland. Rädd att böja mig ner o att lyfta tungt. Då känns det mest. Usch. .o jag som var så rädd för förlossning i hela mitt liv...gick på samtal o ville ha kejsarsnitt..både pga rädslan men också pga min ålder o alla missfall. .men nej jag fick inte KS..o se hur det gick. .barnet mådde till slut dåligt o sugklocka behövdes o yttre press..pannbjudning var det o bebisen fick ett läskigt sår o stor svullnad o blåmärke i pannan. .nu har det läkt..men tänk om de inte fått ut bebisen tillräckligt snabbt ...mardröm..inget skulle ju gå fel. Men vi överlevde i alla fall. .men fy för detta också. . Hur går det med sex förresten? Bara 1 månad efter min FL så inte aktuellt här än..men det var tydligen läkt sa BM..

• Smulkaffe

Har också en del frågor om misstänkt framfall. Hoppas att någon kan svara. Efter min första fl fick jag en förslappad främre slidvägg. Jag knep med rätt teknik men tyckte inte att det blev bättre. Konsulterade bm på MVC och även en annan bm när jag hade bytt vårdcentral ett halvår senare. Gav mig dock inte med svaren "det är bara å knipa, det är inget framfall". Så då bokade jag tid hos en mkt erfaren gynekolog. Han sa samma haha. Ändå kan jag inte riktigt lita på deras ord. Okej, inget hänger ut utanför. Är det det som är definitionen på framfall? Att delar sticker ut utanför slidmynningen? För i såna fall har jag inget framfall. Men. Främre slidväggen inte bara "hänger som en hängmatta" utan den liksom fyller upp hela tunneln. Livmodertappen har också sjunkit och sitter ca 5 cm in från slidöppningen till skillnad från ca 10 cm innan. Jag har svårigheter att använda tampong, måste lirka in den vid sidan om "framfallet" för att ens få in den och efter som hela slidan är storlek XL så läcker mensen på andra sidan om framfallet. Eftersom jag inte lider av någon inkontinens så är jag inte jätteorolig i dagsläget men jag känner att om 10-20 år kommer bindväven att vara ännu slappare än idag så vad händer då?
    Knipövningarna har gett mig följande - en hyfsat stark höger sida av slidmynningen. I botten och på vänster sida kan man känna en pyttepyttekraft om man håller fingrar emot. Främre... helt dött. Det har varit samma sak efter ca 10 mån daglig träning efter båda förlossningarna (min yngsta är ca 11 månader nu).
    Så vad göra nu? Är musklerna på vänster sida trasiga? Det har ju inte blivit någon skillnad där trots knipande.
    Ska jag investera i knipkulor? Några säger att man inte ska använda knipkulor vid framfall och några säger att man ska. Vad är det egentligen som gäller? Jag känner ju att jag kniper rätt och att jag liksom inombords känner värsta kraften. Men på vänster sida och främre väggen finns ju ingenting - kan verkligen knipkulor väcka upp det som är helt "dött"?

• tjockobbe

Jag födde för 10 månader sen och har nyligen kommit fram till att jag har nån form av framfall. Inte kollat upp det men ska ringa i veckan o hoppas min BM inte är på semester.

Jag har ca 3-4 gånger efter förlossningen haft en kula som sticker ut ur vaginan. Känner jag på den så svider det o det känns som urinblåsan. Jag har haft UVI till och från så har trott det berott på det eftersom det varit så sällan, men när jag läst på lite tror jag det är ett framfall som trycker ner blåsan. Har inga mer besvär än att det svider o skaver när den trycker ut, så tror inte jag får göra mer än knipövningar ändå..

Du har fött för tre veckor sen! Gör dina knipövningar och tänk på att inte anstränga dig för hårt så ska det nog ge resultat!!

Vera 130923
Svar på tråden Hjälp!! Framfall :(((