• Anonym (123)

Förvirrad!

Jag testade positivt på graviditetstestet förra veckan. Idag var jag till barnmorskan. jag var tidigt gravid i vecka 5. Nu har jag på mig till den 28 april att bestämma för att behålla barnet eller göra abort. Barnmorskan pratade mestadels om abort även om vi ringde dit och sa att vi inte visste hur vi skulle göra, vi sa aldrig att abort var det vi var inriktade på. Jag blev bara ännu mer förvirrad efter mötet och när vi kom till bilen började jag gråta. Jag gjorde en abort när jag var 16 år, jag är 23 år idag. Jag har fast förhållande sen två år tillbaka och vi är sambos sen ett år tillbaka. Min sambo ville ha barn tills två dagar efter jag plussat, då ändrade han sig och nu vet han ingenting säger han? Jag känner mig ensam, ledsen, förvirrad och det känns som jobbigt allting just nu.

Det känns som alla vill att jag ska göra abort. Det känns som min sambo ljugit mig rakt upp i ansiktet när han ville så gärna ha barn men sedan ändrar sig när det helt plötsligt blev barn. Jag vet inte om jag skulle orka med en till abort. Vi skulle få komma till en kurator på sjukhuset, hon skulle kontakta mig vilken dag som helst. Jag vet varken in eller ut men ibland känns det som abort vore bäst även om jag kanske inte innerst inne vill det och kommer säkert må väldigt dåligt över det.

Jag vet ingenting. Jag vet varken in eller ut!

• Svar på tråden Förvirrad!
  • Anonym (kram)

Vad tråkigt att du inte fått några svar än i tråden! Jag tycker att det låter som en riktigt jobbig situation, men framför allt att din sambo beter sig skitdåligt rent ut sagt! Vad håller han på med? Han kan ju inte först ge intryck av att han vill ha barn med dig, för att sedan ändra sig två dagar efter ett plus. Snacka om att göra dig förvirrad och besviken och sätta dig i en jobbig sits. Det är ju din kropp det handlar om, ditt beslut, men samtidigt vill du ju troligen att han är med på att skaffa barn om ni ska behålla.

Hur känner du själv inför barn? Var det här planerat eller oplanerat, att du blev gravid?

Det låter bra att ni ska få komma till en kurator, för det låter som att din sambo behöver få reda ut sina tankar och känslor, och såklart behöver ju även du få prata om hur du känner. Jag hoppas att det blir bättre efter att ni pratat mer om det hela! Kram

• Anonym (...)

Jag tycker också han beter sej dåligt.. först säger han att han vill ha barn och sen inte! En god vän till mig blev gravid och valde att behålla barnet, trots att pappan inte ville. Hon gick igenom en hel graviditet utan hans stöd, hon hade stöd från sin familj och vänner, men han ville väl inte bli pappa då. Efter sonen va född ändrade han inställning. Nu idag har de 2 barn och han är garanterat världens stoltaste pappa och har insett hur dåligt han betedde sig. Följ ditt hjärta säger jag! Jag sitter här nu, ska ha min mens på Måndag och är själv osäker på om den ens kommer komma.. jag tog nämligen ut min spiral pga diverese problem med den, vi hade oskyddat dagen innan ÄL och jag tog ut den dagen efter ÄL.. vi har 2 barn redan, om inte min mens kommer så ha jag också ett tufft beslut framför mig.. min sambo har redan uttryckt att vi inte kan ha fler barn, inte nu i alla fall. Så mitt råd till dig är att gå igenom dig själv, dina känslor kring detta, tankar och funderingar. Vad säger ditt hjärta? 

• Anonym (123)

Tack för ni har svarat. Kuratorn var bra som vi var till i onsdags. Min sambo har sagt att han ville ha barn, han har varit fullt medveten om att jag inte har haft något slags skydd och han har blivit nere varje gång det inte blev någonting. Han har varit med och betala test och hoppas på ett positivt resultat. Han blev ju glad när jag testade positivt förra veckan fast två dagar efteråt ändrar han hela inställning och sedan dess har det varit fram och tillbaka, upp och ner. Bråk, tjafs, tårar och det känns som vi inte kommer någonstans alls.

Jag drar åt båda håll. Gör jag abort så känns det som en allting skulle "lösa sig" för det känns som ett enda stort problem just nu! Fast jag vill helst inte igenom gå en abort igen och jag blir rädd och ledsen när jag tänker på att göra abort. Behåller jag det så känner jag mig dum emot min sambo på något sätt, jag är säkert för snäll och tänker mer på honom än på mig själv. Jag har väldigt blandade känslor!

Jag vet inte hur han skulle reagera om han skulle lämna mig om jag behåll det eller hur det skulle bli. Men jag vet inte om jag skulle fixa en graviditet själv (utan hans stöd). Det är väldigt jobbigt just nu. Jag har massor med anhöriga som jag vet skulle stötta mig och hjälpa mig vad jag än väljer.

• Anonym (lillajag)

det finns inga lätta lösningar här i livet tyvär, tycker det din sambo borde skämmas rejält som skjuter ifrån sig allt ansvar och får dig att må dåligt och. pressar dig. ni var två om detta och både ville ha barn. nöj dig aldrig med småsmulor! sen även om man har en närvarande partner vet man aldrig vad livet bär med sig. man kan stå där ensam ändå i slutändan. det finns inga garantier...det enda man kan göra är att vara sann mot sig själv hela vägen. kan han inte stå upp för sina livval och stötta dig nu. vad säger då att han inte vänder kappan efter vinden nästa gång det blåser med? hur du än gör så var rädd om dig ?

• yodi
    Anonym (lillajag) skrev 2014-04-12 23:42:03 följande:
    det finns inga lätta lösningar här i livet tyvär, tycker det din sambo borde skämmas rejält som skjuter ifrån sig allt ansvar och får dig att må dåligt och. pressar dig. ni var två om detta och både ville ha barn. nöj dig aldrig med småsmulor! sen även om man har en närvarande partner vet man aldrig vad livet bär med sig. man kan stå där ensam ändå i slutändan. det finns inga garantier...det enda man kan göra är att vara sann mot sig själv hela vägen. kan han inte stå upp för sina livval och stötta dig nu. vad säger då att han inte vänder kappan efter vinden nästa gång det blåser med? hur du än gör så var rädd om dig ?
  • Anonym (123)

Det blir abort, det är bokat nu Rynkar på näsan

• Anonym (:()
    Anonym (123) skrev 2014-04-14 11:14:27 följande:
    Det blir abort, det är bokat nu

Vet inte om jag ska beklaga...... Misstänker att du inte är helt tillfreds med beslutet. Se bara till att du har tänkt igenom det ORDENTLIGT innan du genomgår aborten, du kan inte ångra dig efteråt. Gör du abort så ska det vara för DIN skull, inte någon annans. Tror du inte att han har fått lite panik bara? Hursomhelst, hoppas att allt går bra för dig, hur det än blir! Kram
  • viktoria87

säger som anonym tror du kommer ångra dig resten av ditt liv. tror jag känner igen dig från andra trådar och ni har ju vrtkligen kämpat och längtat efter barn så länge. ursäkta att jag säger det men i mina ögon är det otroligt korkat och ogenomtänkt! och jag är rätt säker på att du kommer att ångra dig bittert resten av livet. men de är inte mitt liv. min hjärtesorg...

• yodi
    Anonym (:() skrev 2014-04-14 16:01:22 följande:

Vet inte om jag ska beklaga...... Misstänker att du inte är helt tillfreds med beslutet. Se bara till att du har tänkt igenom det ORDENTLIGT innan du genomgår aborten, du kan inte ångra dig efteråt. Gör du abort så ska det vara för DIN skull, inte någon annans. Tror du inte att han har fått lite panik bara? Hursomhelst, hoppas att allt går bra för dig, hur det än blir! Kram
  • Anonym (kram)

Har du gjort aborten nu eller?

Tycker bara att din kille är en stor jä*la idiot, och jag hoppas att du inte fortsätter hålla ihop med honom. Är han så här velig så får han för sjutton ta tag i sig själv, det är dags att växa upp nu.

Hoppas att du mår bra trots allt!

Svar på tråden Förvirrad!