• Sara108

Vill du vara mer kvinnlig och attraktiv? Slopa jeans!

Jeans! Alla älskar jeans! Men tänk lite: är det verkligen en kvinnoplagg? Mitt svar är nej. Det är det inte! Jeans är arbetskläder för män. 

Lite historia:

JEANS HÄRSTAMMAR FRÅN GENUA

Redan på 1500-talet tillverkades slitstarka arbetsbyxor i den italienska stadsstaten Genua. De användes i synnerhet av den genuesiska flottan, eftersom sjömännen behövde byxor som lätt kunde rullas upp när däcket skulle svabbas. Namnet jeans kommer dock från fransmännen. De försökte kopiera det genuesiska tyget, men uppfann ”av misstag” i stället denimtyget. Sina nya byxor kallade de för "Bleu de Gênes" – genuablå – där det sista ordet uttalas ungefär som jeans.

JEANS KOM TIL USA PÅ 1700-TALET

På 1700-talet blev jeansen populära bland brittiska handelsmän, som tog byxorna till USA. Där blev gruv­arbetare, rallare och fabriksarbetare förtjusta i de slitstarka byxorna. Den judiske immigranten Levi Strauss kom först senare. År 1873 tog han patent på sina berömda jeans med sömmar som hade förstärkts med metallnitar för att de inte skulle slitas sönder så lätt.

(varldenshistoria.se/fraga-oss/naer-boerjade-vi-dra-pa-oss-jeans

Jeans är alltså slitstarka byxor till arbetare. Du är en kvinna, inte en fabriksarbetade som behöver slitstarka byxor. En kvinna ska vara vacker och det är inte möjligt att vara vacker i slitstarka byxor.

Jeans gör en kvinna till en sex-objekt. Män blir attraherade till kvinnor som har tajta jeans. En kvinna bli sexig men det det inte detsamma som att vara kvinnlig. Man har bara sex med en sexig kvinna, men man vill skydda, gifta sig och ha barn med den kvinnliga kvinnan. Det är en stor skillnad. 

Kvinnan får sin energi från Jorden och män från rymden. När man bär kjol, får man den kvinnliga energin. Det går inte i jeans. Kvinnan bli mer manlig och på det sättet stöttar bort män. Omedvetet. De flesta män söker en kvinnlig partner, en riktig kvinna. Inte någon som liknar en själv. Har ni tänkt varför många svenska män gifter sig med kvinnor från Österopa och Asien? Därför att de kvinnor är mer feminina och traditionella, inte arbetare i arbetsbyxor. 

För övrigt, jeans är inte bra för kvinnohälsa. Hård tyg hämmar det normala blodflödet till könsorganen och kan resultera i olika kvinnosjukdomar. 

Bär kjol är min budskap! Upptäck hur vacker och kvinnlig du kan vara. Din partner kommer att uppskatta det, jag lovar. 

• Svar på tråden Vill du vara mer kvinnlig och attraktiv? Slopa jeans!
  • Aniiee
    Rocknlollo skrev 2014-04-14 22:25:55 följande:
    Jag tror att det skulle vara bättre att framföra sina åsikter på ett kvinnligt sätt, men låta honom ta det sista beslutet

Nu är du där igen. Försöker diskret inflika att kvinnan ska vara underlägsen. Jag hade gått fullständigt bananas om min kar skulle styra över allt hemma. Vi har olika smak och åsikter i en del saker. Fattar inte varför jag då bara ska finna mig i att han får det som han vill i ALLT?

Hur framför man sina åsikter kvinnligt?

På knäna framför honom med händerna knäppta framför ansiktet?
    I sängen när han tar en bakifrån?

Snälla förklara. För jag fattar inte.

om det inte funkar hemma med städning, barn och matlagning, någon måste ju offra sig för att det ska funka. Oftast blir det ju kvinnan, vilket är traditionellt belagd och inte betyder att det är fel direkt.

Igen, kvinnan ska stå i köket för så har det alltid varit? Hur gammal är du? 84?

Min sambo hoppas på att jag kan börja jobba snart så han får vara hemma. Byter blöjja, lagar mat och donar lika bra som jag. Inte nog med det. Han gillar det också!

84 räcker inte.... Min mormor hade varit 98 i år och hon skulle ha blivit helt jäkla skogstokig på TS och undrat om hon missat kvinnans historia de senaste 150 åren totalt..... Inte ens hennes mor refererade till sin man. De diskuterade och kom överens.....
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2014-04-15 13:06:20 följande:
    84 räcker inte.... Min mormor hade varit 98 i år och hon skulle ha blivit helt jäkla skogstokig på TS och undrat om hon missat kvinnans historia de senaste 150 åren totalt..... Inte ens hennes mor refererade till sin man. De diskuterade och kom överens.....

Min mormor hade varit 105 och troligen blivit skogstokig, även hennes far som föddes på 1870-talet, hade skakat på huvudet. OK, jeans var inte så vanligt att kvinnor hade på den tiden men ändå
    Han var så modern att han ansåg att alla hans 5 barn, oavsett kön, skulle ha en utbildning och kunna stå på egna ben, så att de kunde vara självständiga.
    Min mormorsmor var förresten den som tog alla viktiga beslut och hade hand om ekonomin förresten.
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-04-15 13:20:56 följande:

Min mormor hade varit 105 och troligen blivit skogstokig, även hennes far som föddes på 1870-talet, hade skakat på huvudet. OK, jeans var inte så vanligt att kvinnor hade på den tiden men ändå
    Han var så modern att han ansåg att alla hans 5 barn, oavsett kön, skulle ha en utbildning och kunna stå på egna ben, så att de kunde vara självständiga.
    Min mormorsmor var förresten den som tog alla viktiga beslut och hade hand om ekonomin förresten.
    =) Min mormors föräldrar föddes också på 1870-talet. Visst, blåjeans kom väl inte förän senare 1940-talet eller så, till sverige, men resten av TS dravel kan vi nog avfärda som 150 år för sent....
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Påven Johanna

Själv tycker jag jeanskjol är betydligt sämre. Det är aldrig snyggt. 

• Zoja
    Sara108 skrev 2014-04-14 19:22:42 följande:
    jag tror inte att jag har sagt att jag är emot högutbildning eller att kvinnan känner mer än mannen. men jag har nog sagt att de flesta män skulle vilja ha en som lagar mat och fixar fint hemma. Jag förstår att många kvinnor vill hellre arbeta än att vara hemma, men å andra sidan skulle många må bättre att vara hemma längre än 1,5 år när barnet är född. Det är tyvärr en ångest för många att lämna en 1 åring på dagis för att återgå till arbetet. 
    Sedan om man tittar på själva relationer, en kvinna behöver inte vara svag. Kvinnan kan vara stark och visa sina åsikter men på ett kvinnligt sätt. Inte så: Jag vet bättre än dig, för att jag har högre utbildning, lyssna och gör som jag säger... De flesta mäns självkänsla klarar inte av det. Jag tror att det skulle vara bättre att framföra sina åsikter på ett kvinnligt sätt, men låta honom ta det sista beslutet (nu förutsätter vi att vi pratar om en normal man, inte en tyrann). 
    Kärleken handlar även om att ge och ta. Jag tror att de flesta män inte är emot att kvinnan jobbar, men om det inte funkar hemma med städning, barn och matlagning, någon måste ju offra sig för att det ska funka. Oftast blir det ju kvinnan, vilket är traditionellt belagd och inte betyder att det är fel direkt. De flesta män trivs inte hemma i köket och med att byta blöja. Det kan man se när man kommer till mamma-sajter. Det finns inte så många pappor som diskuterar baby-bajs direkt. 
    Jag tror nog att många människor, både män och kvinnor, skulle vilja ha någon som lagar mat och städar hemma.

Så män ska inte få höra att en kvinna är bättre på något, men kvinnor ska hela tiden få höra att de är sämre och att mannen vet bäst? Nej du, om jag någonsin stöter på en man som inte klarar av att jag vet bättre i något, då kommer jag snabbt som tusen springa åt andra hållet, för sådana män vill jag inte ha i mitt liv. Och att mannen skulle få ta sista beslutet, varför då? Är inte kvinnor kapabla till att göra egna val?

Om båda hjälps åt i hemmet behöver ingen "offra sig". Om män inte trivs i köket, hur förklara du alla så kallade "Mästerkockar" som är män? Varför skulle inte män kunna trivas i köket och med småbarn?
  • Aniiee
    Zoja skrev 2014-04-15 14:12:59 följande:
    Jag tror nog att många människor, både män och kvinnor, skulle vilja ha någon som lagar mat och städar hemma.

Så män ska inte få höra att en kvinna är bättre på något, men kvinnor ska hela tiden få höra att de är sämre och att mannen vet bäst? Nej du, om jag någonsin stöter på en man som inte klarar av att jag vet bättre i något, då kommer jag snabbt som tusen springa åt andra hållet, för sådana män vill jag inte ha i mitt liv. Och att mannen skulle få ta sista beslutet, varför då? Är inte kvinnor kapabla till att göra egna val?

Om båda hjälps åt i hemmet behöver ingen "offra sig". Om män inte trivs i köket, hur förklara du alla så kallade "Mästerkockar" som är män? Varför skulle inte män kunna trivas i köket och med småbarn?
    Bra poäng. Som kvinna är det extremt svårt att ta sig upp i ett professionellt kök. Har man sett Ratatouille och tror att tjeje (vad hette hon?) är någon slags överdriven karikatyr så har man aldrig sett insidan av ett restaurangkök.... Hon har RÄTT.... Varför är köket hemma kvinnornas domän där män "inte vill vara" medan resturangköken är männens domän där kvinnor "inte FÅR vara"?
  • EnAnonumius
    Sara108 skrev 2014-04-14 19:22:42 följande:
    jag tror inte att jag har sagt att jag är emot högutbildning eller att kvinnan känner mer än mannen. men jag har nog sagt att de flesta män skulle vilja ha en som lagar mat och fixar fint hemma.
    Det är inte dåligt att kunna sitta och påstå vad "män vill ha" när man saknar manliga vänner och aldrig skulle vilja umgås med dem. Drömmer
    Sara108 skrev 2014-04-10 17:57:17 följande:
    Jag har inte någon lust att jaga män, jag är redan gift. Brukar inte heller har för vana att umgås privat eller så med andra män. Om man behöver diskutera något praktiskt eller prata med en kollega- helt ok, men jag skulle aldrig vara mer privat med någon annan man. Jag tycket det är så pass viktigt att vara trogen till den man har gift sig med. 
    Sara108 skrev 2014-04-10 19:07:06 följande:
    jag har inte manliga vänner och jag kan inte tänka mig att pussa på kinden och krama en annan man. Finns bara inte. De män som är runt omkring är män till andra kvinnor och jag brukar bara prata med dem när det gäller praktisk, typ hämta-lämna barn. Ok, man kan diskutera lite väder och så, men jag skulle aldrig fått för mig att går in till en man som är ensam hemma och dricka te och snacka med honom, medan hans hustru är borta. 

• EnAnonumius
    Aniiee skrev 2014-04-15 14:21:42 följande:
     Varför är köket hemma kvinnornas domän där män "inte vill vara" medan resturangköken är männens domän där kvinnor "inte FÅR vara"?
    Just denna detalj är en av många detaljer jag har förundrats över i många år.

FIne en radda andra områden med men denna är så talande på något sätt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2014-04-15 15:05:29 följande:
    Just denna detalj är en av många detaljer jag har förundrats över i många år.

FIne en radda andra områden med men denna är så talande på något sätt.

Ofta när jag frågar sånna frågor blir svaren: Men det är ju ett JOBB! Ett högstressjobb med mycket farliga saker som knivar och öppen eld och massa tekniska grejer och utbildning och sånt....

Spöke

1500-talet ringde...... eller skcikade brevduva, snarare.....
  • adina01
    Sara108 skrev 2014-04-14 18:47:31 följande:
    hej alla deltagare i tråden. Jag har försvunnit eftersom jag inte klarar av nätmobbare som kallar folk för idioter osv samt rumpvisare a-la lille Birger. 
    Mitt sista budskap i denna tråd - var snälla och trevliga. En kvinna framförallt förlorar på att vara aggressiv och otrevlig mot andra. Tack alla snälla personer som svarar på ett trevligt och vänligt sätt även om inte inte håller med mig i frågan. 
    Jag startar en tråd som handlar om hur kan Helen Andelins bok kan hjälpa (har redan hjälpt 1000 tals kvinnor) att förbättra äktenskap och utveckla kvinnlighet, ifall någon är intresserad. 
    www.familjeliv.se/Forum-24-69/m73014143.html
    Du får självfallet leva efter en mycket gammal bok om du.
Svar på tråden Vill du vara mer kvinnlig och attraktiv? Slopa jeans!