• Skogsduvan

Österbottningar, välkommen till nya tråden!

Hej på er österbottningar!

Tiden går fort, nu är det redan tre månader sedan jag startade förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html! Och eftersom trådar stängs vid tre månaders ålder så är vi illa tvugna att hitta ett nytt ställe att samlas på. Den förra tråden fick ca 550 svar och handlade om allt från matlagning och recept till förlossningsavdelningar, sjukdomar, julhälsningar och språkdiskussioner.

Förhoppningsvis blir denna tråd lika innehållsrik! Känner jag er rätt så blir den...

Å som sagt, ha som vil skrivar på dialekt!

• Svar på tråden Österbottningar, välkommen till nya tråden!
  • Luffarmor

Hej
    Ja he er lit läät deher me kädre i vagne, fört just ut Rasmus å tå had han body, byxona (joggare) strumpona, å så domde skoa ur mammalådo, ein liitti tjocklare mösso, tunare halarn ur mamma lådo o vanta. San har han vuxi så grömt att vi ha fåi ta  bort innra koppi så nu ligger han o sover på eit fårskinn o ein filt o på. i går o i förrgår var he bra så ja tror på he i da å.
    Men svårt he eri.

Ja veit att Folkhäsan ådrar natign å men van o når så he veit aj int. Ti tala bara om he vi rådg. jär för ein tid san, he er visst på onssdaga elder om ti ha sluta för somarn veit int

Stolt mamma till Rasmus
  • Lilla My i Finland

Ja måst berätt ho dukti ja var igår... *skryt, skryt* Ja va ut o ga langt me hunda på etmeddan. Länger än ja har vari san jul säkert... Å så kamba ja dem o på kväldi tvätta ja dem o kamba dem på nyytt... Så nu luktar di så goo o e så mjuk! Konstatera att e er bäter ti jö e föri Laban kombä ut na, fö san har man knappast tid ele lust ele orko ti jö e... Så ida var e ti kamb dem en gang till o så ti dammsug, fö he e små hårtoppor som seglar fram över golve jär...

Men vart ha grannvädri fösvunni? Ja hadd ju tänkt sita tär ut o sol en stund ida å, men he var ju int ti na, tåe er såde mulit...

• Herbina

Jaa he var noo na nytt fö me he isåfall, ja vejt bara åv föräldra-barn som församlingen har..he e på måndagar elde onsdagar, man turas om varannan vecka me ti daga..

• Herbina

Nej he e absolut int na bara he! Men ja tänkt om du trodd di hadd nana å, som int ja har hört naa om...

Iallafall, så idaa hadd di föräldra-barn, på onsdaga byri i halvtie, så sku i nästa gang vara på måndag halvtolv, men tå eri 1 maj, så tå har di int naa...

Så nästa gang blir om 2 viko tå säkert...

Ja e liti lat åv me järet, vi har bara vee ejn gang dehee termin...

Ja kan tänk me att di nu just planerar na vår-rejso som avslutning...

Vi har vee ti Kälviä djurpark flejr gang, men ja vejt int vart di menar fara i år...
    man sku jo kanski böv sii ett mee ti fara ti djurparke nu,
    åtminstoni jag e rädd fö fågelinfluensa, å vi Kälviä springer hönse överallt!

• Herbina

Nu ska vi snart fara ti mommos, har tänkt vi sku vara ut tär i solskenet, men he byri sii mulit uut snyft!

• aell

I år far mamma-barn i Larsmo antingen till Kälviä (djurparken) eller till Kovjoki (Emma-tåget). Resan blir den 24 maj. Jag har nog tänkt ta mina pojkar och fara med om inget annat kommer ivägen.

• la Demoiselle Snorque

Det låter ju kul iallafall..
    Haha, höns..ne det dör mer folk i aids än vad det dör i fågelinfluensan, så jag tror inte det är nån större fara (hoppas jag inte får äta upp det där jag skrev just, äter så mkt kyckling hos oss)
  • snacket82

ida ha ja kratta blommpartie mett o he er såå rolit tå man siir att he komber upp ny o fräsch knoppa som snart blommar igen.
    dessutom så to ja ut lepolassi o satt o sola naliiti o sole värmd så he var hejlt otrolit. sommaren i antågande.

• solrosen83

Ida har i no ve ganska fin i väder... fast ja har ve halva dan i skola, så int har ja hända njut na...

Imåro ska ja på teater ti vasa. Jorden runt på 80 dagar.. e i nan som har sit a?? Vi ska å fa ti FST å skåda van di spelar in bånprogramme å förhoppningsvis halder di på spelar in na program tå... Så he blir en heldag i vasa, dock me program hejla dan, så int kombe ja ti händ i na bodona (tur he, för plånboken sku int tillåt na toki.. )

Svar på tråden Österbottningar, välkommen till nya tråden!