• kommerintepanat

Hur bygger man muskler egentligen?

Hej, jag är extremt svag i armarna men har precis börjat använda skivstången, då undrar jag, hur lång tid tar det egentligen att bygga muskler? Sen undrar jag, kan man träna för mycket? Jag har läst nånstans att musklerna kan krympa om man gör det. Sen undrar jag även, hur viktigt är det att äta rätt?

Mvh

• Svar på tråden Hur bygger man muskler egentligen?
  • OneWish

Det beror på precis vad du vill ha för muskler...

"Volym" går ganska fort att bygga, styrka tar längre tid och speciellt uthållighet.

Stora muskler (dvs volym) får du genom riktigt tunga ansträngningar, sk pyramid träning är ganska bra.

Träning går ut på att bryta ner musklerna, själva volymen får du när kroppen återgenererar och försöker bygga upp för att hantera framtida påfrestningar i samma volym bättre...
    Tränar du hårdare än kroppen kan regenerera så bryter du enbart ner musklerna.

Ät normalt, balanserat och till skillnad från alla amatörer låt bli kost tillskott det är inte magiskt och du kan lätt få i dig vad du behöver än då, och mycket godare än den skiten.

Sen finns det självfallet vissa tillskott som kreatin osv som du inte kan få i dig samma mängd på normalt sätt och som får dig att binda vatten så du ser mer "pumpad" ut.

Men allt beror på vad du vill och din motivation.

Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • sportpappa

Du bygger muskler genom att utsätta kroppen för ökad belastning. Kroppen anpassar sig till den belastning du lägger på den genom att bygga muskler. Öka belastningen när det börjar bli för lätt. Runt 10 repetitioner i 1-3 set är ganska vanligt att köra. Efter att du kört alla set så ska du vara så slutkörd i den muskeln du tränat att du behöver en längre paus innan du kan gå på samma muskel igen.
    Färre repetitioner bygger mer volym och explosiv styrka, många repetitioner bygger uthållighet.

Du märker att du bygger muskler genom att du kan öka belastningen. Eftersom du orkar mer så är du alltså starkare.

Det är svårt att träna för mycket, så det är inget du egentligen behöver oroa dig över. Kroppen kommer säga ifrån.
    Mat och vila är viktigt, men om du sover normal nattsömn och äter helt vanlig mat så räcker det. Om du däremot byggt upp stora muskler (dvs. större än normalt behov) så blir kosten oerhört viktig.

• kommerintepanat

Ok, kan man säga såhär, det bästa sättet är att lyfta mycket och äta mycket protein helt enkelt? Fast man ska väl inte träna hela veckan oavbrutet? Glömde tillägga att få större armar är det jag vill ha.

• kommerintepanat

Sportpappa, ursäkta mig, jag råkade bläddra förbi ditt inlägg när jag postade men vad är din åsikt angående att träna oavbrutet hela veckan? Bör man isåfall variera hela tiden för att det ska ge nån effekt?

• kommerintepanat

Undrar även en sak, är det sant att man bryter ner muskler ju mer man tränar för att sedan "chocka" dem och få mer? Har för mig att jag läst det nånstans.

• sportpappa
    kommerintepanat skrev 2014-04-15 13:51:06 följande:
    Sportpappa, ursäkta mig, jag råkade bläddra förbi ditt inlägg när jag postade men vad är din åsikt angående att träna oavbrutet hela veckan? Bör man isåfall variera hela tiden för att det ska ge nån effekt?
    Du kan mycket väl träna varje dag, men byt då muskelgrupper så att varje muskel får vila runt 48 timmar, dvs. träna samma muskler max varannan dag. Exakt hur lång vila din kropp behöver beror på dig. Du får prova dig fram och se vad som fungerar för just dig. Följ din utveckling genom att logga övning, vikt, repetitioner och set. På så sätt så ser du om kroppen svarar som du vill.
    Oftast tycker jag att det där med vilan brukar lösa sig automatiskt för det finns andra saker man ska göra under en vecka och att hänga på gymmet varje dag är helt enkelt inte möjligt för de flesta.
  • OneWish
    sportpappa skrev 2014-04-15 09:32:13 följande:
    Det är svårt att träna för mycket, så det är inget du egentligen behöver oroa dig över. Kroppen kommer säga ifrån.
    Mat och vila är viktigt, men om du sover normal nattsömn och äter helt vanlig mat så räcker det. Om du däremot byggt upp stora muskler (dvs. större än normalt behov) så blir kosten oerhört viktig.
    Tvärtom... när kroppen säger ifrån så har du gått långt över gränsen...

http://www.body.se/artiklar/traning/20050120/trana-smart-undvik-overtraning
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • Robert 832
    kommerintepanat skrev 2014-04-15 13:49:51 följande:
    Ok, kan man säga såhär, det bästa sättet är att lyfta mycket och äta mycket protein helt enkelt? Fast man ska väl inte träna hela veckan oavbrutet? Glömde tillägga att få större armar är det jag vill ha.
    Det du ska tänka på då är att göra få repititioner med stora vikter. Glöm inte legday bara, det ser jättelösligt ut med en v-formad kropp på taniga ben.

Grejen är dock att stora muskler förbrukar mer syre så du kanske upplever att din vardliga ork kommer att krympa i början.
    Uthållighet kommer med tiden men om du satsar på volym från start så kommer den inte riktigt att hänga med i början.

Nått som jag själv upplevt när jag satt igång med att gymma är att i början går man upp mycket i vikt eftersom du får sätta i dig mer mat men när du ligger på en nivå du är nöjd med så kan du anpassa kosten därefter och eftersom stora muskler också förbrukar mer fett även i vila så kommer det vara lättare för dig att hålla formen.
Svar på tråden Hur bygger man muskler egentligen?