• Anonym (Lina)

Dömd för ringa narkotikabrott. Kommer soc få veta?

Anonym (Oj då) skrev 2014-04-18 22:16:11 följande:
    Värst så kaxig man kan vara då. Det är du som är dömd för ringa narkotikabrott och inte jag, så lugna ner dig lite.

Nja, du frågade inte bara, du oroade dig för att barnens far skulle "använda det emot dig".

Det låter konstigt att du tvingades klä av dig naken, varför fick du det? Helkroppssvisitering?

Om du går ut och super dig asfull pga en familjemedlems död behöver du hjälp att tackla svåra situationer i livet. Jag har förlorat många familjemedlemmar, b.la min far, inte f*n söp jag skallen av mig för det.

Du har kanske inga problem med just droger, men alkohol verkar vara ett problem så det kunde ju vara bra om soc tog tag i det och hjälpte dig. Alternativt att dina barn får bo i en stabilare miljö hos någon som inte super vid motgångar.

Ja, man är ett dåligt föredöme om man använder sådana ord. Självklart kan de inte se att du skriver så här, men som man skriver pratar man så det är troligt att du använder ett olämpligt språk jämt.
    Märks att du bara är ute efter att provocera så jag tänker inte bemöda mig med att svara dig mer.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-19 09:54:24 följande:
    Hmm.. Hänger inte riktigt med. Du har alltså rökt en hel cigg maja? Känner man inte att det är det då?
    Det låter himla konstigt, först var det för att nån i familjen gått bort, sen var det depression på grund av ditt ex, varför? samtidigt som det är din kompis fel att du åkt dit?
    Har det varit i tingsrätten så är man dömd, alltså har man rökt på med uppsåt. Så jag förstår inte varför du envisas med att det inte var meningen. Det är ju uteslutet antar jag.

I ett inlägg skriver du att du inte kommer våga gå ut på pubben och ta en öl igen, sen något inlägg senare skriver du att du var ute häromdagen. Ljuger du?

Är man städad så blir man inte gripen av polisen, det finns ingen anledning för det. Punkt slut.
    Okej ska försöka svara så klart som möjligt.

Ja jag rökte tydligen en hel cigg med cannabis. Jag kände varken något rus eller lukt. Varför? Jag tar inte droger och har inge egna erfarenheter av det. Vi satt ute, kanske vinden tog bort lukten? Jag vet inte. Eller kan det vart så att jag var full, hade huvudet fullt av tankar på han som dog och tog såklart förgivet att det var en cigg jag fick och hade då ingen anledning att misstänka nåt annat. 

Ja jag hade precis utvecklat en depression pga mitt ex. Han behandlade mig väldigt illa och det hade tagit slut ganska så nyligen. Jag har inte sagt att det var min väns fel, MEN han gav mig cannabis trots att han vet att jag inte använder detta eller öht vill använda mig av det. Anledningen till detta visste han klart och tydligt.

Varför jag envisas med att det inte var med meningen? Ja för det var inte med meningen. Ska jag erkänna något som inte är sant? 

Jag skriver otydligt märker jag. Jag vågar inte gå ut på pubben där vi var, för där cirkulerar det mycket poliser. Jag och min bästa vän var ute på ett helt annat ställe, ett dansställe. Plus att jag var till och med rädd då med, för hela den händelsen sitter hårt i mig. Men jag var med henne som inte har något med droger att göra så situationen kändes trygg. Jag umgås inte med dom personerna som jag var med den kvällen något mer. Just för att jag inte vill hamna i liknande sits igen och för att det är fruktansvärt respektlöst att ge någon droger utan att informera denna om det.

Och jo polisen tar visst folk även om dom inte är städade. Ser dom att någon sitter och röker cannabis, oavsett om personen är lugn eller inte så klart dom griper dom. Vi satt dessutom på ett ställe där det är många som röker sitter och detta vet polisen. Dom var civilklädda, som joggare typ om jag minns rätt. Stod och pratade med oss nån minut innan dom presenterade sig som poliser. SEN började dom andra säga fula ord till polisen och kräva se polisens brickor osv osv osv. Dom skrek ut till andra som satt där att detta var civila poliser, för tydligen var det ett par andra människor där som sålde droger som gick förbi och "vännerna" ville varna dessa. Usch aldrig mer ska jag träffa dessa!!!!
  • Anonym (Lina)

Jag ville egentligen inte skriva detta då det kan bli lättare för mitt ex eller någon annan känna igen mig.
    Men detta var inte vilken dag som helst. Det var Andra Lång dagen i Göteborg, En gatufest altlså. MASSA människor och polis överallt. Så det var inget konstigt att dom tog oss den dagen. Vi var många som fick åka i polisbilen. Jag fick sitta i en bur i bilen. Fy fan vad rädd jag var :(

• Anonym (Lina)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-19 10:46:48 följande:
    Ja det låter ju väldigt sorgligt hela situationen. Men som jag sa tidigare, antar att det bara är att bita ihop, acceptera att man är skyldig och betala böterna. Exet vet inget ännu? Det kanske kan vara läge att berätta detta så han får reda på det. Det är ändå allvarligt.

Men snälla du. Civil olydnad för att få det lagligt att röka på? Så tänkte jag också när jag var 15.. Men det är kanske dags att växa upp och inse att det inte är den rätta vägen att gå.

Ja självklart ska jag betala mina böter! Nej gud nej jag berättar inte för honom. Om det finns en chans att han inte får reda på detta så tar jag den chansen. Han kommer bli gristokig oavsett hur eller när han får veta och han kommer INTE tro på att det var ett misstag, eller jo han borde förstå då han känner mig..MEN han kommer använda det emot mig ändå. För allt han gör går ut på att förstöra för mig :( Denna människa är en riktigt elak människa. Grym på att manipulera folk!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (p) skrev 2014-04-19 11:30:11 följande:

Men snälla! Inga människor får sitta i burar i polisbilen! Om de nu har en bur i bilen så är det för polishunden och inget man sätter en full pårökt människa i!

Vi får väl hoppas du inte gör om samma sak 1 juni i år då...
    Okej jag uttryckte mig fel igen.  
    Det var kanske ingen bur, men som en liten "hytt" i polisbilen. Tror det var 2-3 styck, och där fick jag och en annan tjej sitta, i en varsin. Medans killarna fick sitta längst bak öppet på nåt bänk liknande medans dom sjöng " Ring snuten, be dom suga på kuken" 

Det kändes som dom behandla mig väldigt annorlunda än mot dom andra, och jag använder inte ens droger medans dom andra gör. 

Nej jag tänker inte ens gå dit i år. Väldigt tråkigt då det är en himla go stämning där annars. Men jag mår för dåligt av det. Jag har aldrig blivit såhär kränkt i hela mitt liv :( Dom andra som var med verkade inte bry sig särskilt om denna upplevelse, men för mig var detta fruktansvärt. Efter detta och efter att jag anmälde mitt ex för misshandel men det blev nerlagt så har jag tappat tron på polisen. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (E) skrev 2014-04-19 11:11:32 följande:
    Vill bara ge dig lite kärlek. Det är alltid tråkigt med intoleranta människor som inte förstår att vi inte är robotar som aldrig begår misstag. Vi gör dem på olika sätt. Kanske är de som varit hårda här på forumet extra känsliga för just drogfrågan, men ofta är den här typen av dömande personer människor som inte har så stor personlig mognad och blundar för sina egna brister.
    Även föräldrar är människor och människor reagerar inte alltid perfekt på livets utmaningar. Att supa sig redigt full kanske inte är det bästa sättet att hantera en förlust i kombination med en depression, men helt förståeligt. Ingenting att slå sig på fingrarna för. Du hade otur med umgänget och polisen. Du har sonat ditt brott mer än nog!

Hoppas du kommer över det som hände hos polisen och hoppas att du inte behöver lida mer av det här. Om soc och/eller ditt ex får reda på det är mitt råd att skippa försvarstalet. Var bara helt ärlig med vad som hänt och hur du känner inför det. Det blir jobbigt ett tag, men kommer gå över.

Hur tror du ditt ex kommer vända det emot dig menar du? Vad kan han göra?
    Tack så mycket! Skönt med lite fina ord mitt upp i allt detta!

Han använder allt han kan emot mig för att försöka ta barnen ifrån mig. Han förvrider sanningen och även ljuger för att få mig att framstå som en dålig mamma. När det inte finns något att gå på så skapar han problem bara för att kunna använda det emot mig. Jag kan tyvärr inte skriva detaljer då han finns här på FL. Men ja han är hemsk :( Vet inte hur många ggr han anmält mig till soc för diverse saker..Men såklart blir det nerlagt för det finns ingen sanning bakom det. Så ja det skulle kunna bli ett helvete om detta kom fram. Jag skulle aldrig medvetet sätta mig i denna sits och riskera att förlora mina barn, mina tjejer betyder ALLT för mig! 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (p) skrev 2014-04-19 13:36:26 följande:

Fel igen. Är det inte lika bra att erkänna att allt bara var på skoj?
    Du som verkar vara så himla insatt i detta. Säg vad det är som är fel? Allt jag förklarade stämmer. Tro vad du vill! 
    Av vilken anledning skulle jag sitta och ljuga? Ger du mig ett svar enbart för att provocera så tänker jag inte svara dig tillbaka. Jag har inte tid för sånt. Har 2 barn att ta hand om och gjorde denna tråden för att få svar på min fråga och ev lite stöd.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (skit) skrev 2014-04-19 13:14:37 följande:

Det är du med din rädsla som ger han makt över dig ingen annan, han har noll makt.

Tycker du ska ta reda på fakta innan du målar fan på vägen och dels ger han mera makt och dels sliter ut dig själv, går man runt och är rädd för vad som finns runt hörnet så skapar man ohälsosamma stressnivåer, nått som kan straffa sig hårt i längden.

Bryter du slutligen ihop och eller går i vägen så ger du soc precis det dom behöver för att utföra det du är rädd för.

Ringa innehav däremot, hur kränkande snutens behandling än är i det fallet så måste soc utgå ifrån barnens perspektiv, inga barn rycks från sina trygga hemmiljöer för att förälder råkat eller fullt medvetet konsumerar cannabis, det krävs mycket mer än så för att soc ska ta in med hårdhandskarna.

Det är samma sak i fallet soc som med polis, noll samarbete, man ger dom det man absolut behöver för att hålla dom nöjda och inte ett smack mer.

Du beskriver dig själv som en skötsam mamma och det är det som räknas, även om du i dagsläge skulle konsumera cannabis så all makt soc har i det fallet är att uttrycka åsikter om det, dom har ingen legal stöd att rycka barn från fungerande hem.

Så du gör bäst i att slappna av, varken soc eller ditt ex kan skada dig så länge du för ett normalt liv och barnen mår bra.

Jo jag vet, men samtidigt så har han redan lyckats med en del saker så jag är inte bara rädd för ingenting liksom. Jag vet att det är jag som tillåter han ha makt över mig..trots att vi inte ens är ihop och han har ny sambo så terrar han mig. 

Jag försöker leva ett så "normalt" liv som möjligt, återhämtar mig efter depressionen och gör det soc kräver av mig. Mina barn mår bra och jag mår bättre och bättre för varje dag som går. 

Är jättetacksam för det du skriver. Det gör mig lugnare! Jag har alltid vart en sådan som tror det värsta och oroar mig massa, ofta i onödan. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (ehh) skrev 2014-04-20 01:21:47 följande:
    Vf skulle de bry sig om en sådan sak egentligen? Om de itne är ute efter att kolla sånt vilket jag antar att de inte gör om det nu är som du säger en engångsförteelse.. Du borde inte ha något att vara orolig för om du inte har "annan skit" som kan få de att undra.
    Som sagt jag har inga erfarenheter av sånt här och jag lider av vad en psykolog sa katastroftänkande. För att jag har vart med om så mycket dödsfall, våldtäkter och misshandel. Därför reagerar min hjärna med att tro det värsta på en gång. 

Men jag har förstått nu genom denna tråd att jag inte behöver oroa mig. Dock gör jag ju det ändå. Men nu vet jag iaf. Nu får jag bara jobba med mitt tänk kring det hela.
  • Anonym (Lina)
    hedersknyffel skrev 2014-04-20 00:51:41 följande:
    Jag vet att du ljuger, det kan jag tala om för dig direkt.
    Jag vet att det inte är farligt att att röka på ibland.
    Jag vet att du gör dig själv en björntjänst när du startar tråden.
    Gör som "en väldigt god vän till" mig: Jobba svart, rösta rött, rök grönt och ta en vit jul! 
    Hur vet du att jag ljuger?
    Har jag sagt att det är farligt att röka på ibland?
    På vilket sätt gör jag mig en björntjänst genom att starta tråden?

Tänker inte jobba svart, ja jag tänker rösta rött och ja jag tänker ta en vit jul (som alltid). Vad vill du få sagt?
  • Anonym (Lina)
    missan75 skrev 2014-04-20 09:40:32 följande:
    Hade de anmält detta till socialtjänsten, vilket de borde, skulle de redan gjort det. Men då du inte hört något ifrån dem om detta med drogerna så har det väl missat det. Vilket är jättekonstigt tycker jag.
    Ja jag tycker detta är sjukt konstigt också. Men min mamma och hennes gubbe sa att antingen kan det vara för att jag har fått ny socialassistent 3 ggr på ett år och att det kan ha hamnat mellan stolarna, eller att dom har väntat på domen, vilket jag fick den 15.e. Så dom kanske hör av sig nu efter påskhelgen.
  • Anonym (Lina)
    missan75 skrev 2014-04-20 10:19:48 följande:
    Fast domen ska inte spela in. Jag tror ärligt att polisen gjort en miss att anmäla till socialtjänsten. Precis som vi andra är de människor och gör fel ibland. Jag jobbar i skolan som kurator och det händer att vi missar anmäla sådant vi birde anmäla. Tänker att det är detsamma för poliser.
    Ja så kan det ju vara. Men kommer det bli så då att dom kommer komma på det och anmäla det senare då? Eller hur blir det?
  • Anonym (Lina)
    missan75 skrev 2014-04-20 10:44:48 följande:
    Det kan jag inte svara på. Jag vet bara att polisen ska göra en orosanmälan när polisanmälan sker och det finns barn inblandade. Du kan ju ringa polisen anonymt och fråga.

Vart ringer man då? Antar att det inte är 112?
Svar på tråden Dömd för ringa narkotikabrott. Kommer soc få veta?