• jessi84

    köpa hus??

    Det är så att jag och sambon lite mer efter jul har pratat lite mer om att köpa hus. Vi har varit på några visningar för skojs skull (sitter inte i sjön än), men måste egebtligen spara lite mer till kontantinsatsen. Nu förra helgen begärde vi om låneläfte från sbab och vi fick det =) så nu kan man satsa lite mer på det =) Ska på husvisning på tisdag *ser fram emot det*. Känns allt bra kommer vi nog lögga bud *spännande*. Någon annan i dessa tankar?

  • Svar på tråden köpa hus??
  • Ful Anka
    Grappa skrev 2014-04-20 22:18:20 följande:
    Jo jag har bevakat lånemarknaden under ett tag, jämfört, läst osv så därför har jag lite koll just nu.
     jag undrade mest varför du tyckte det var en bra jämförelse, det var inte ett förslag att du skulle låna där. Varför är BB samma som Bluestep i dina ögon?
    Du blandar ihop vem som skrivit olika inlägg. Jag har aldrig gjort den jämförelsen.
  • Grappa
    Ful Anka skrev 2014-04-20 22:24:30 följande:
    Du blandar ihop vem som skrivit olika inlägg. Jag har aldrig gjort den jämförelsen.
    Åh sorry!
  • jessi84
    Grappa skrev 2014-04-20 21:14:38 följande:
    Vad konstigt, vilken ränta kollade ni på då?

    Samma ränta på båda på den summan vi har lånelöfte om. Varför skulle det inte kunna vara samma ränta?
  • jessi84
    sophiie skrev 2014-04-20 21:58:58 följande:
    Lånelöftet ni fick idag gäller väl i 6 mån? Avvakta med att ta flera tills ni börjar leta hus på riktigt

    Tror det gäller i 6 mån eller på pappret står det något om 13:e juli, så vet ej om det gäller tills dess. Vi ska inte ta flera lånelöften, bara hos sbab. Nu när vi fått lånelöfte så kan man kolla lite mer seriöst.
  • jessi84
    bastardized skrev 2014-04-20 22:24:00 följande:
    Mitt råd är att inte på något sätt kompromissa, vänta hellre och gå på några fler visningar om det inte känns helt 100. Rätt omgivningar ger så gott som alltid en rejäl "pay back" om ni i framtiden separerar eller vill flytta vidare.

    Hurdå kompromissa?
  • Plopps80

    Köpte vårt drömhus förra månaden. Vi har kollat på ca 15 hus och varit med på två budgivningar under 3 års tid. Plötsligt stod det där. Huset som hade allt vi ville ha. Visst lite renovering krävs men läge, planlösning allt stämde. Jag har har alltid hävdat att man i hjärtat vet när det är rätt och för oss stämde det. Så ge det tid. Fundera verkligen vad som är viktigt för er och ta inte första bästa hus. Just nu är vi nyförälskade. I vårt hus. Obeskrivlig känsla. Lycka till!

  • Grappa
    jessi84 skrev 2014-04-21 08:14:15 följande:

    Samma ränta på båda på den summan vi har lånelöfte om. Varför skulle det inte kunna vara samma ränta?
    För att det är SBABs affärside att erbjuda lägre ränta via Bättre Bolån. Det är inte troligt att de skulle konkurrera ut sig själva. Ett bolånelöfte brukar dessutom vara ett oförhandlat erbjudande om ränta utan rabatter så det lät ju riktigt bra att ni fått ett sånt erbjudande. Vad har ni fått för ränta och på hur lång tid löper lånet?
  • jessi84
    Plopps80 skrev 2014-04-21 08:22:34 följande:
    Köpte vårt drömhus förra månaden. Vi har kollat på ca 15 hus och varit med på två budgivningar under 3 års tid. Plötsligt stod det där. Huset som hade allt vi ville ha. Visst lite renovering krävs men läge, planlösning allt stämde. Jag har har alltid hävdat att man i hjärtat vet när det är rätt och för oss stämde det. Så ge det tid. Fundera verkligen vad som är viktigt för er och ta inte första bästa hus. Just nu är vi nyförälskade. I vårt hus. Obeskrivlig känsla. Lycka till!

    Grattis. Första bästa hus tar vi inte. Har dock bara varit på två visningar än så länge. Får ju se hur det känns imorgon på visningen, ska ju kännas rätt och att man ska kunna bo där x antal år. De har en video på huset och det känns bra men det kan ju vara en annan sak att komma dit. Lite renoveringsobjekt på detta också. Läge och planlösning tycker vi är bra på denna, så får se. Tack.
  • jessi84
    Grappa skrev 2014-04-21 08:25:17 följande:
    För att det är SBABs affärside att erbjuda lägre ränta via Bättre Bolån. Det är inte troligt att de skulle konkurrera ut sig själva. Ett bolånelöfte brukar dessutom vara ett oförhandlat erbjudande om ränta utan rabatter så det lät ju riktigt bra att ni fått ett sånt erbjudande. Vad har ni fått för ränta och på hur lång tid löper lånet?

    Är osäker på allt detta, sambon har bättre koll.
  • jessi84
    jessi84 skrev 2014-04-21 08:38:03 följande:
    Är osäker på allt detta, sambon har bättre koll.

    Räntan tror jag ligger på mellan 2,5 %-4,30 % om jag inte kollat fel. Hur lång tid vi tagit på har vi väl inte gjort tror jag. Sambon har bättre koll.
Svar på tråden köpa hus??