Kvik-kök eller Ikea-kök?
Jag har byggt några egna kök och varit med vid ett Kvik-kökbygge. Jag skulle nog säga att kvaliteten är helt jämförbar. Kvalitet på stommar brukar inte skilja något övehuvudtaget och gångjärnen har jag för mig är samma fabrikat hos de flesta nordiska märkena.
Så, den enda faktorn som är kvar tycker jag ju är utseendet på dörrar och vilken inredning man är ute efter. Utseende på dörrarna - där har ju Kvik en fräst variant som ser snygg ut, men som är rätt opraktisk efter ett tag.
Att ha folierade luckor går ju bort och målad mdf gör ingen kvalitetsskillnad mellan fabrikaten.
När det gäller inredning är det ju lite annorlunda. Ikeas lådor är djupare och har mer utrymme i själva lådan än exempelvis Ballingslöf. Så om man tror att man skall kunna köpa bestickskorgar, kryddhållare eller annat från IKEA så är det i många fall kört. Jag gillar IKEAS inredning, så för mig är bara det ett bra skäl.
Ett andra - och viktigare skäl är vad som händer om man får skav på en lucka eller något går sönder. IKEA har ju haft sin standard med gångjärn och lådfronter hur länge som helst. Om man har ett IKEA-kök är det ju fullt möjligt att åka till IKEA en morgon och handla nya fina luckor och lådfronter och på kvällen sitta i ett helt nytt och fräscht kök med nya luckor och nya handtag. Med ett annat fabrikat är det möjligt att det inte ens går.
Så, jag för min del handlar alla mina kök på IKEA och kommer att fortsätta göra det. Sedan kompletterar jag med bänkskivor, vitvaror, diskbänkar osv där jag tycker att det känns bäst just då - och ibland även handtag. Jag tror inte att någon kommer in i ett av mina kök och tror det är ikea.