• Anonym (rädd)

    Krysta med eda

    Förra förlossningen hade jag ingen bedövning alls (inte lustgas heller). Jag tyckte inte det gjorde ont att krysta ut barnet (det kändes lite uttöjt men inte mer). Var väl så bedövad av all annan smärta.

    Denna gången har jag hunnit bli väldigt förlossningsrädd. Jag är nålrädd, smärträdd och rädd för att något ska gå fel. Men jag har ändå börjat fundera på eda. För en nål som man inte ser är bättre än att ha ont.

    Dock kommer vi till krystvärkarna.. jag har hört att edan inte bedövar i underlivet och under krystskedet, utan att den tar just i magen/ryggen under öppningsfasen? I sådana fall vågar jag inte ta edan. Jag vill inte ligga och inte känna värkarna och sen när det är dags att krysta så PANG kommer plötsligt en hemsk smärta när barnet ska ut. Det känns nästan läskigare än att ha så ont att man känner sig helt bedövad innan...

    Så vad säger ni som krystat med eda, hur fungerar det? Att det gör ont att föda vet jag ju, men jag har hellre extremt ont under öppningsfasen och att krystfasen känns som en befrielse än att inte känna något alls utom ett tryck och sen kommer djävulsk smärta när ungen ska ut... 

  • Svar på tråden Krysta med eda
  • Anonym (rädd)
    mariaheterjag skrev 2014-04-23 21:08:22 följande:
    Jag tog EDA. Tyckte krystvärkarna gjorde ont och var lite läskiga. Men värst var när huvudet skulle ut. Det gjorde skitont. Så det blev kanske lite som en chock som du skriver... men det handlade ju bara om 2-3 min. Så efteråt kände jag absolut att det var värt med EDA.
    Jag krystade i 1,5 timme utan bedövning förra gången. Är lite rädd att det ska bli samma denna gången. 
    Krystvärkarna i sig kändes ju ingenting, utan det är ju just när barnet ska ut som du beskriver. Det är den känslan jag är lite rädd för. :(
  • Anonym (rädd)
    mariaheterjag skrev 2014-04-23 21:39:45 följande:
    Jag tror EDAn bedövade krystvärkarna lite grann. Och det var underbart att få hämta andan och vila lite från all smärta när EDAn verkade innan krystvärkarna. Då hade man mer kraft kvar på slutet liksom.

    Jag är också rädd för att känna den känslan när barnet ska ut igen. Men inser att det egentligen är larvigt då det som sagt handlar om minuter. Sen har man ju en bebis och alt är glömt typ
    Mjo. om det vore så väl. För mig är det ju fortfarande tvärtom, hade väldigt ont i max en timme (kändes som 10 minuter) men krystade i över en timme. Så det var ju inga "några minuter.. :/
  • Anonym (rädd)
    Pissenisse skrev 2014-04-23 22:15:08 följande:
    Jag har fött både med eda och utan. Just när huvudet kom ut upplevde jag som en köttsax rakt i underlivet när jag hade eda. Helt oförbered på vilken nivå av smärta det var. När jag födde utan bedövning så tror jag att jag lixom blev lite bedövad utav smärtan i öppningsarbetet för jag minns det bara positivt. Om jag nån gång får ett tredje barn så skulle jag endast ta eda om det blev en väldigt utdragen förlossning.
    Då kände du det ungefär som jag. Får jag en likadan förlossning igen så är det säkert helt hanterbart egentligen. Jag hade en ganska så lätt förlossning. Ändå är jag så himla rädd denna gången. 
Svar på tråden Krysta med eda