Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

metodkapitlet beskriver ju hur du ska göra undersökningen. frågeguiden/enkät lägger du ju som en bilaga.
    Jag ska göra intervjuer och ja jag skriver mitt metodkapitel först, där beskriver jag hur jag ska göra, vilken form av analys jag ska göra, vilken vetenskapsteori jag ska utgå ifrån, vilket urval jag ska göra. varför jag har valt att göra som jag ska göra, vad det finns för delar och nackdelar med vad jag ska göra osv osv.
    frågorna bifogar jag som bilaga. 

ska din c-uppsats vara klar i juni...så har du allt annat än mycket tid på dig, det är ju snart maj! responenterna måste ju få några veckor på sig att svara, om du ska gå via etiska rådet så har de en handläggningstid på ca 4 veckor och så ska ju uppsatsen in till handledaren en vecka innan slutseminariet..eller är det bara vi som har så?

• Fjärilslarv

ska det vara en kvantiativ eller kvalitativ enkät?
    ska du ha öppna eller stängda frågor=
    vilken urvalsform kommer du att använda och varför då?
    vilka är din respondenter och varför väljs just de ut?
    hur många frågor ska du ha?
    hur ska du nå dina respondenter?
    hur ska du analysera materialet?
    vilken teori ska du utgå ifrån?
    hur många respondenter ska du ha?
    hur ska du göra med bortfall?
    hur kommer dina frågor att se ut?
    vilken form har enkäten och varför just den formen?
    hur kommer du att koda materialet?

osv osv.

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:02:34 följande:
    Jag har ingen aning om när vi behöver lämna in uppsatsen men vi har löpande deadlines och jag håller mig till dem.
    Men i uppsatserna som jag läst beskriver folk hur de har gjort och inte hur de ska göra??
    ok när slutar din kurs? 
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:03:55 följande:
    Får jag fråga vad som menas med koda material? Skäms
    ja alltså du måste ju koda dina enkätsvar, föra in dem i ett statisitkprogram osv. 
    har ni inte läst någon vetenskapsteori- kurs?
  • Fjärilslarv

men hur du ska göra står väl i din projektplan?

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:10:23 följande:
    Nej, tyvärr har vi inte en sådan plan.
    men alltså det känns väldigt konstigt det här.
    du ska göra en enkät men vet inte ens vad koda material betyder, det lärde vi oss i vår första metodkurs.
    du vet inte när din kurs slutar.

du borde nog först ta reda på när uppsatsen ska vara inlämnad och läsa på om vetenskapsterori och metod.
    Du gör ju en undersökning för att du vill ha svar på något, inte bara för att.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:11:39 följande:
    2 juni
    då är det samma som oss, då ska din uppsats vara HELT KLAR. du ska ha skrivit den (ca 25-40 sidor) och du ska ha utformat din enkät och fått svar från dina respondenter.... vilket ska ha ca 2-3 veckor på sig att svara. den måste du ju transkibera intervjuerna och lägga in dem i någon form av statistikprogram. du har väldigt brottom. jag ska göra mina intervjuer om 2 veckor och jag är glad att det bara är två, för allt ska ju skrivas ut sen, ord för ord osv. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:16:50 följande:
    Okej men nu är det inte mycket jag kan göra än att hålla mig till planen från handledare. Kan skrev i måndags att jag får börja med teori och metodkapitel och det är det jag försöker göra.
    vad är det för kurs du läser? 
    jag förstår inte hur din handledare har tänkt att du ska hinna med allt?
  • Fjärilslarv
    HokusPokus skrev 2014-04-24 18:18:16 följande:
    Men alltså alla uppsatser är inte c-uppsatser... Hon kanske ska skriva en mindre uppsats, nåt som hör till en a-kurs?
    jo men då brukar man inte göra en så omfattande undersökning med enkät osv, det brukar komma först i b-uppsatsen eventuellt dock deffinitivt i c-, d- och e-uppsatserna.
  • Fjärilslarv
    HokusPokus skrev 2014-04-24 18:20:22 följande:
    Ts, i vår uppsats i a-kursen skulle vi under metod skriva hur vi tänker gå till väga, lämna in det som första utkast och sen när allt var klart fick ändra om metoddelen till dåtid. Alltså först skrev vi att vi tänker göra enkäter för att sen ändra det till vi har gjort enkäter...
    hm ok.
    ja jag säger ju inte att det inte är så =).
    men jag tycker det låter konstigt att man inte ens har gått igenom sådanna basic- grejjer som kodning och statistik, det är ju i viss mån grunden för all forskning.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?