Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

så kanske du åtminstone har en chans att genomföra en studie korrekt.

• Fjärilslarv
    Anonym (Fast...) skrev 2014-04-25 18:04:22 följande:

Mmmm det kanske du tror... Men en C-uppsats är faktiskt inte så märkvärdig...
    tror det är så det står i vår studiehandledning.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 10:50:30 följande:
    Såg på en hemsida om webbenkäter att man kan betala dem för att utföra utvärderingen på svaren-med korsdiagram osv. Det kanske kan vara något?
    njae du ska ju göra det själv.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:33:22 följande:
    Men om de gör det och jag för in diagram och allt i arbetet/bilagorna och analyserar dem?
    njae du kommer behöva förklara hur du gjort i detalj i t ex spss. 
  • Fjärilslarv
    Subliminal skrev 2014-04-26 13:05:08 följande:
    Jag förstår absolut vad du menar! Jag är inget fan av kvantitativ metod själv, just för att jag inte tycker att statistik är speciellt roligt. Det har väl att göra med mitt val av område att studera, också. :) I ditt fall skulle jag dock rekommendera spssakuten.wordpress.com/ som verkligen är toppen! Du kan söka på vilken analys du vill göra, och så kommer det upp en jättebra förklaring på hur detta görs. Självklart behöver du först ha lagt in dina resultat i SPSS, men det brukar inte vara så komplicerat. Det finns också böcker som förklarar SPSS bra, om jag inte minns fel. Jag tippar på att det också finns bra guider för excel om du hellre vill använda det!

Jag vet inte inom vilket område du studerar, men annars tycker jag att Alan Brymans bok "social research methods" är bra när det kommer till kvantiativ metod. Den förklarar superbra! Vi använde den i vår metodkurs på avancerad nivå, så det borde fungera bra för dig, förutsatt att du läser något samhällsvetenskapligt ämne, då. Jag vet inte hur bra den funkar annars. Du kan ju dock dubbelkolla med din handledare om han har ett tips på någon.
    eller så köper man den på svenska där den heter samhällsvetenskapliga metoder ;)
    vi har den, jättebra!
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-27 11:12:14 följande:
    Hur detaljerat motiverar man sitt val av metod? Jag håller på och skriver hur jag tänkte när jag utvärderade de olika alternativen-för- och nackdelar och mitt resonemang är väldigt omfattande. Är det onödigt? Räcker det att bara fokusera på för- och nackdelar av den valda metoden (webbenkät) eller ska jag skriva om hur jag hade tänkt när jag utvärderade de andra också?
    Jag kan skriva hur vi måste göra, vi måste väga in för- och nackdelar dels genom datainsamlingsmetoden/metoder och för- och nackdelar med analysmetod/metoder.
    Jag t ex har intervjuer och litteraturgranskning som datainsamlingsmetod och jag har innehållsanalys på latent nivå och Hermeneutik som analysmetoder.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-01 18:01:40 följande:
    Jag började med att formulera frågorna i webbenkäten och såg att det finns alternativ att man kan koda frågorna i själva enkäten och sedan transporteras dem direkt till t.ex Excel. Nu har jag ingen aning om hur jag ska koda dem men såg att man kodar t.ex man och kvinna med 1 och 2 och testade att transportera dem i Excel. Då visar frågorna i olika kolumner och de olika respondenterna är i olika rader. Är det så det ska se ut?
    Hur gör man sedan för att skapa ett diagram från alla 1,2,3:or?
    Jag hittade några böcker som handlar om detta men de ger bara förslag på kodning och förklarar inte hur man skapar diagrammer.
    men seriöst det är sådant som vi har gått igenom i båda a,b och nu i c-kursen. testa statistisk verktrygslåda den är bra.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-03 17:56:54 följande:
    Är statistisk verktygslåda en bok?
    *suck*
    ja.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-03 18:10:45 följande:
    Ok, men nu hinner jag inte gå igenom en hel bok utan jag undrade bara hur man gör en enkel stapeldiagram för att se fördelningen bland de olika variablerna.
    Jag behöver alltså inga regressionsanalyser eller liknande. Enkel stapeldiagram i Excel t.ex. skulle räcka bra. Men tyvärr hittar jag inte hur man räknar ut antalet observationer och gör diagram.
    och det står i statistisk verktygslåda.
  • Fjärilslarv
    Fiona M skrev 2014-05-03 18:13:31 följande:

När är opponeringen?
    det brukar väl vara samma dag? vi har avslutning hela 3.e juni och 4.e juni fram till lunch sen har vi en avslutningscermoni.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?