Subliminal skrev 2014-04-26 13:05:08 följande:
Jag förstår absolut vad du menar! Jag är inget fan av kvantitativ metod själv, just för att jag inte tycker att statistik är speciellt roligt. Det har väl att göra med mitt val av område att studera, också. :) I ditt fall skulle jag dock rekommendera
spssakuten.wordpress.com/ som verkligen är toppen! Du kan söka på vilken analys du vill göra, och så kommer det upp en jättebra förklaring på hur detta görs. Självklart behöver du först ha lagt in dina resultat i SPSS, men det brukar inte vara så komplicerat. Det finns också böcker som förklarar SPSS bra, om jag inte minns fel. Jag tippar på att det också finns bra guider för excel om du hellre vill använda det!
Jag vet inte inom vilket område du studerar, men annars tycker jag att
Alan Brymans bok "social research methods" är bra när det kommer till kvantiativ metod. Den förklarar superbra! Vi använde den i vår metodkurs på avancerad nivå, så det borde fungera bra för dig, förutsatt att du läser något samhällsvetenskapligt ämne, då. Jag vet inte hur bra den funkar annars. Du kan ju dock dubbelkolla med din handledare om han har ett tips på någon.
eller så köper man den på svenska där den heter samhällsvetenskapliga metoder ;)
vi har den, jättebra!