• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-26 12:40:31 följande:
    njae du kommer behöva förklara hur du gjort i detalj i t ex spss. 
    Nää?
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:41:13 följande:
    Nää?
    Jo, det brukar man behöva göra. Analysarbetet ska beskrivas.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:41:58 följande:
    Jo, det brukar man behöva göra. Analysarbetet ska beskrivas.
    I själva arbetet?
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:37:36 följande:
    Jag menar om de gör korsdiagram och sånt och jag analyserar dem?
    Men du kommer behöva förklara varför du har valt att göra korsdiagram, vad de säger, hur du har gjort korsdiagrammen, etc.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:43:09 följande:
    Men du kommer behöva förklara varför du har valt att göra korsdiagram, vad de säger, hur du har gjort korsdiagrammen, etc.
    Ja, jag menade att de gör korsdiagrammen,tabellerna osv. och jag själv analyserar dem,berättar varför jag gjort dem och sånt.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:43:21 följande:
    Jajemän!
    Du menar väl inte att man beskriver vilka funktioner man använt i Excel eller ett annat program för att skapa diagrammen? För att det var inte det jag sett i andras uppsatser. Utan man utgår från de färdiga diagrammen och analyserar och kommenterar dem.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:44:17 följande:
    Ja, jag menade att de gör korsdiagrammen,tabellerna osv. och jag själv analyserar dem,berättar varför jag gjort dem och sånt.
    Men om du vet hur du ska göra diagrammen, så kan du ju lika gärna göra dem själv? Det är ju inte att göra själva diagrammen och testerna i SPSS som tar tid, utan analysarbetet.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:45:55 följande:
    Du menar väl inte att man beskriver vilka funktioner man använt i Excel eller ett annat program för att skapa diagrammen? För att det var inte det jag sett i andras uppsatser. Utan man utgår från de färdiga diagrammen och analyserar och kommenterar dem.
    Nu skrev jag en kvalitativ C-uppsats, men i min B-uppsats var det en obligatorisk kvantitativ del. Nej, vi behövde inte skriva exakt vilka knappar vi hade tryckt på i SPSS, men vi behövde förklara vilka variabler vi tagit, och varför, etc. Det kan ju dock ha ändrats till C-nivå, men jag vet inte säkert! Jag skulle åtminstone inte riskera det, för att sedan kanske råka i trubbel för det senare.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:46:05 följande:
    Men om du vet hur du ska göra diagrammen, så kan du ju lika gärna göra dem själv? Det är ju inte att göra själva diagrammen och testerna i SPSS som tar tid, utan analysarbetet.
    Ja, det är det som är problemet att jag inte kan göra diagrammen. Jag kan dock kommentera dem, utläsa mönster osv.
    Därför tänkte jag att om det är det som är det viktigaste (analysarbetet) kan jag ta hjälp med att göra själva diagrammen?
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?