• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 17:52:38 följande:
    nej det har vi förstått... vad jag inte förstår är varför du inte tar våra råd och väljer en annan metod och en annan form av studie?

Kanske för att det inte finns så mycket tid för att ändra riktning?
  • Subliminal

Hej TS,
    Nu är det ungefär, 1,5 år sedan jag skrev min C-uppsats, men jag har nyligen haft en metodkurs på mitt masterprogram, så lite kommer jag väl ihåg. :)

Det låter som att du måste ta tag i din handledare. Det verkar uppenbarligen som att han inte är tillräckligt engagerad i ditt uppsatsskrivande för att hjälpa dig rätt. Som flera skriver här, så har du otroligt ont om tid, och jag skulle nog rekommendera dig att gå upp med din uppsats vid nästa tillfälle istället (vilket antagligen blir till hösten).

En enkätstudie kan gå relativt snabbt att analysera om du är väl insatt i SPSS (eller vilket analysprogram du vill använda) och har fått in all data. Du har varken data eller verkar insatt i hur statistik analyseras, så därför skulle jag rekommendera dig att antingen skjuta upp när du ska gå upp med din uppsats, eller byta metod. Jag upplever att det oftast är enklare att genomföra en kvalitativ studie med intervjuer på C-nivå, eftersom det sällan verkar vara så att man behöver genomföra fler än 10 stycken intervjuer. I ditt fall har du ju också problemet att du inte har någon möjlighet att nå ut till Sveriges befolkning som tillhör de åldrarna du har specificerat. SPSS-akuten är förövrigt ett hjälpmedel som jag tycker är mycket användbart när det kommer till SPSS och analys. :)

Har du möjlighet att begränsa din studie? Nu vet jag inte vad det är du ska undersöka, men det är t.ex. vanligt att man begränsar sig till en organisation eller till en ännu mindre grupp än så. Det är trots allt bara en C-uppsats, och den är endast 15hp. Jag misstänker att du inte har tillräckligt med resurser för att kunna genomföra en sådan här omfattande enkätstudie, varken när det kommer till pengar eller tid. Jag tycker också att det är konstigt att din handledare inte har påpekat att din studie är alldeles för stort. Den påminner snarare om något som SCB skulle skicka ut.

Vårt upplägg gällande metodkapitlet under C-uppsatsen var sådant att det dels skrevs i ett annat tempus än resten av uppsatsen, eftersom det handlade om hur du genomfört studien. Metodkapitlet skrevs också löpande i vårt fall, eftersom det ska innehålla hela studien - från start till målgång, så att säga. Det är ganska svårt att förklara hur analysen har genomförts om man inte har skickat ut sina enkäter/gjort sina intervjuer ännu. Detta verkar dock vara olika beroende på universitet och inom vilket område du läser. Min uppsats hade en organisationssociologisk inriktning, så dessa hållpunkter är med största sannolikhet inget som gäller för alla.

Som sagt, ta tag i din handledare, alternativt be om att få en ny. Det verkar inte som att han har intresset att handleda dig i din uppsats.

• Anonym (metodkapitel)

Såg på en hemsida om webbenkäter att man kan betala dem för att utföra utvärderingen på svaren-med korsdiagram osv. Det kanske kan vara något?

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 10:50:30 följande:
    Såg på en hemsida om webbenkäter att man kan betala dem för att utföra utvärderingen på svaren-med korsdiagram osv. Det kanske kan vara något?
    njae du ska ju göra det själv.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-26 12:32:23 följande:
    njae du ska ju göra det själv.
    Men om de gör det och jag för in diagram och allt i arbetet/bilagorna och analyserar dem?
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:33:22 följande:
    Men om de gör det och jag för in diagram och allt i arbetet/bilagorna och analyserar dem?
    Du kommer ju ändå behöva förklara vad du har gjort och varför. Risken är också att du får frågor om detta på din opponering och det skapar nog lite misstanke om du inte kan svara.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:36:46 följande:
    Du kommer ju ändå behöva förklara vad du har gjort och varför. Risken är också att du får frågor om detta på din opponering och det skapar nog lite misstanke om du inte kan svara.
    Jag menar om de gör korsdiagram och sånt och jag analyserar dem?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:33:22 följande:
    njae du kommer behöva förklara hur du gjort i detalj i t ex spss. 
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?