• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Fjärilslarv
    Anonym (Fråga) skrev 2014-04-25 16:24:45 följande:
    Hos oss betygsätter examinatorn och h*n närvarar också under opponeringen. Dock inhämtar examinatorn uppgifter från handledaren i sin bedömning. Efter det att examinatorn satt sitt betyg läser två-tre andra lärare igenom uppsatsen för att kolla att betygsättningen är juste.
    vi har ungefär samma, det är inte våra handledare som examinerar oss heller, dock så "försvara" de oss så att säga. Examinatorn och opponenterna ställer frågor och kommer med synpunkter samtidigt hos oss, och vad jag förstår då vi inte garanterade ett E heller.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 16:22:25 följande:
    det är inte säkert. det märks ju först när du gjort din undersökning.
    Du menar alltså att handledaren bestämmer efter seminariet att inte låta uppsatsen gå till examination. Det är fullt möjligt. Men det drar inte ner betyget som du uttrycker det eftersom han ju inte hade okejat den.
    Om handledaren däremot okejat uppsatsen då betyder det minst betyg E och den kan inte dras ner. Nu gäller detta inte på alla högskolor verkar det som men hos oss är det så.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 16:32:04 följande:
    Du menar alltså att handledaren bestämmer efter seminariet att inte låta uppsatsen gå till examination. Det är fullt möjligt. Men det drar inte ner betyget som du uttrycker det eftersom han ju inte hade okejat den.
    Om handledaren däremot okejat uppsatsen då betyder det minst betyg E och den kan inte dras ner. Nu gäller detta inte på alla högskolor verkar det som men hos oss är det så.
    våra handledare bestämmer inte över om vi får presentera våra uppsatser eller inte, det får alla. däremot så kan de i viss mån sia om vi kommer att bli godkända eller inte. Presentationen är ju inte examinationen, examinationen är ju när du får ditt betyg. Presentationen av uppsatsen är just en presenation av studien för opponenter och examinator.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 16:35:04 följande:
    våra handledare bestämmer inte över om vi får presentera våra uppsatser eller inte, det får alla. däremot så kan de i viss mån sia om vi kommer att bli godkända eller inte. Presentationen är ju inte examinationen, examinationen är ju när du får ditt betyg. Presentationen av uppsatsen är just en presenation av studien för opponenter och examinator.
    Inte hos oss för att då finns det ingen examinator, bara vi, studenter plus handledare.
  • Anonym (metodkapitel)
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 16:56:25 följande:
    Inte hos oss för att då finns det ingen examinator, bara vi, studenter plus handledare.
    Fast alla får presentera förstås. Och inte bara får, vi måste...
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Linda) skrev 2014-04-25 15:52:05 följande:
    Hej!

Jag håller också på med en uppsats just nu och har nyligen skrivit metodkapitlet, åtminstone merparten av det. För min del handlar det om att beskriva hur man går till väga (i ditt fall; enkätundersökning/kvantitativ inriktning), vilken litteratur man tänker använda, hur man söker rätt på sin information (databas knutna till skolan, bibliotek osv.). Vad du sedan får fram i din undersökning torde presenteras i analysdelen. Förhoppningsvis var detta till någon hjälp.

Lycka till,
    /Linda
    Det är så lätt nuförtiden att läsa på universitet, när till och med dagisfröken är en utbildning på den nivån, så kan man ju fråga sig vart fan Sverige är på väg.... Det är ju inte så att det rådde brist på de som kunde ta hand om barn innan, men så får de in mer pengar i statskassan via CSN och binder upp folk större delen av livet....

Att skriva uppsatsen är ju ett skämt i sig, metod delen, kvalitativ kvantitativ bla bla bla, om du tar och läser 20 olika uppsatser, så kommer du se att många kapitel är i princip likadana, det är mest svammel.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 16:56:25 följande:
    Det verkar underligt då blir det ju jäv.
  • Fjärilslarv
    Anonym (mmm) skrev 2014-04-25 16:58:52 följande:
    Det är så lätt nuförtiden att läsa på universitet, när till och med dagisfröken är en utbildning på den nivån, så kan man ju fråga sig vart fan Sverige är på väg.... Det är ju inte så att det rådde brist på de som kunde ta hand om barn innan, men så får de in mer pengar i statskassan via CSN och binder upp folk större delen av livet....

Att skriva uppsatsen är ju ett skämt i sig, metod delen, kvalitativ kvantitativ bla bla bla, om du tar och läser 20 olika uppsatser, så kommer du se att många kapitel är i princip likadana, det är mest svammel.
    vi har jättehöga krav på oss, vi ska göra en liten forskningsstudie och har nästan lika höga krav på oss som en forskare.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 17:00:56 följande:
    Det verkar underligt då blir det ju jäv.
    Fast examinatorn sätter betyget sedan, handledaren får bara "okeja".
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 17:04:58 följande:
    Fast examinatorn sätter betyget sedan, handledaren får bara "okeja".
    men då har ni ju en examinator....
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?