• Anonym (känslig?)

Förminskad som mamma

lite svårt att förklara, men hur hade ni reagerat på att ert ex i alla sammanhang som har med ert barn att göra ska ha med sin nya sambo? De har inte varit ihop mer än knappt ett år, (men har känt varandra i flera år) och han ska tvunget ha med henne till alla möten som handlar om hans och mitt barn. Det kan gälla BVC, utvecklingssamtal, samarbetssamtal, tandläkare och precis allt. 

Jag känner såhär, att om hon är med på vissa saker, typ tandläkare och ...ja, jag vet inte, men de här vardagliga sakerna så fine. Men att släpa med henne till skolsköterskan och utvecklingssamtal och till mitt och hans möte med familjerätten känns helt sjukt. 

Jag vet att han gör detta för att han vill förminska mig. Han vill helst putta ut mig och avsäga mig rollen som mamma, det har han själv sagt. att jag avsade mig rätten att vara mamma när JAG skilde mig från HONOM. OBS, vi skilde oss tydligen inte från varandra och i hans ögon är han HELT utan skuld.

Nu till frågan: Hur ska jag göra? Ska jag stoppa henne i dörren nästa gång? Jag har tidigare lyckats få henne att inte följa med på utvecklingssamtal och har vägrat gå på möte med familjerätten om hon ska vara med. Ska jag fortsätta med detta, eller hur hade ni gjort? Jag blir helt galen snart!

• Svar på tråden Förminskad som mamma
  • Lindsey Egot the only one

Hon har ingen rätt att följa med på saker som rör barnet då man ska respektera barnets integritet. Om pappan har svårt att komma ihåg får han be om skriftlig information osv. Att ni är tre vuxna med på ett tandläkarbesök är ju bara pinsamt å pappans vägnar. Så både han och hans flickvän tar ledigt för detta. De kommer få problem med sin arbetsgivare en vacker dag om de båda två ska med på precis ALLT. På familjerätten har hon inte heller något att göra.

• Anonym (känslig?)

Tack
    Jag har allvarligt funderat på om det är jag som är känslig. Dock så har inte hans sambo något jobb så hon har all tid i världen att följa med. 
    Jag har framfört detta med integriteten men han menar att sambon ÄR mamma nu och därför har rätt att vara med. Hon tar så mycket ansvar för vårt barn att hon måste vara med. Jag har talat om för honom att hon aldrig blir mamma, bara bonusmamma, vilket hon naturligtvis ska vara. Men JAG är hennes mamma, vad han än tycker om det...
    Han vill bara poängtera att jag inte duger, tror jag. 

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 18:31:37 följande:

Tack
    Jag har allvarligt funderat på om det är jag som är känslig. Dock så har inte hans sambo något jobb så hon har all tid i världen att följa med. 
    Jag har framfört detta med integriteten men han menar att sambon ÄR mamma nu och därför har rätt att vara med. Hon tar så mycket ansvar för vårt barn att hon måste vara med. Jag har talat om för honom att hon aldrig blir mamma, bara bonusmamma, vilket hon naturligtvis ska vara. Men JAG är hennes mamma, vad han än tycker om det...
    Han vill bara poängtera att jag inte duger, tror jag. 

Självklart är det bra att barnet har en engagerad vuxen i sitt liv. Men det låter som om han har delegerar allt ansvar till sin nya. Frågan är varför han har barnet öht.
  • sextiotalist

Om du är smart och vill slippa konfrotationen direkt så tar du det med BVC-personalen och förskolan. Berätta att du härmed önskar att endast du och pappan ska vara med på mötena och be dom ta den diskussionen med hänvisning till sekretesslagen
    Och nej, hon har inte rätt att vara med, hon är inte barnets vårdnadshavare.

Förskolechefen bör veta om sekretesslagen, BVC har ingen rätt att lämna ut information till någon annan är vårdnadshavarna.
    Du har rätten på din sida.

• Anonym (Ina)

Så löjligt att hon ska vara med på allt. Jag hade som du vägrat att ha henne med. Det är vårdnadshavarna som har ansvar för barnet. Det är bra om bonusföräldrar ställer upp och är bra extra vuxna till barnet. Men att vara med i alla sammanhang finns det ingen som helst anledning till. Särskilt inte som det får dig att må dåligt.

• Anonym (Ina)
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 18:31:37 följande:
    Tack Jag har allvarligt funderat på om det är jag som är känslig. Dock så har inte hans sambo något jobb så hon har all tid i världen att följa med.  Jag har framfört detta med integriteten men han menar att sambon ÄR mamma nu och därför har rätt att vara med. Hon tar så mycket ansvar för vårt barn att hon måste vara med. Jag har talat om för honom att hon aldrig blir mamma, bara bonusmamma, vilket hon naturligtvis ska vara. Men JAG är hennes mamma, vad han än tycker om det... Han vill bara poängtera att jag inte duger, tror jag. 

Är han korkad eller bara ute efter att provocera och såra dig? Hon är inte mamma. Barnet har endast en mamma och det är du. Däremot kan förhoppningsvis hon bli en extra vuxen som bryr sig om och finns där för ert barn.
  • Anonym (plopp)

Låter väl lite väl extremt kanske. Fråga bara vad menar du med att ni aldrig skiljde er? Om bonusmamman ser till barnets bästa varför inte låta henne ta del och få hjälpa till? Hur ser umgänget ut? Tänker om barnet behöver gå till läkaren på hans tid spelar det väl ingen roll om bonusmamman går eller följer med?

• Anonym (känslig?)
    Anonym (plopp) skrev 2014-04-25 19:01:42 följande:
    Låter väl lite väl extremt kanske. Fråga bara vad menar du med att ni aldrig skiljde er? Om bonusmamman ser till barnets bästa varför inte låta henne ta del och få hjälpa till? Hur ser umgänget ut? Tänker om barnet behöver gå till läkaren på hans tid spelar det väl ingen roll om bonusmamman går eller följer med?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att vi inte är skilda? Han menar att jag är ensam ansvarig för skilsmässan eftersom jag valde att lämna honom.

Om hon får läkartid på hans dagar förutsätter jag att han går och inte hon, precis som jag går på mina dagar och inte min sambo.

Tyvärr kan mitt ex inte förstå att min sambo (som jag förövrigt haft ett förhållande med i 2,5 år till skillnad från deras knappa året) står lika nära vårt barn som Hans flickvän. Och han hade aldrig accepterat att min sambo följde med till allt, eller att jag jämställde honom med pappan med motivet att pappan har förverkat sin rätt att kalla sig pappa då han skilde sig från mig.
  • Anonym (känslig?)

Jag tänker precis som er att det är jättebra att det finns en vuxen till som älskar och tar hand om henne, precis så som min sambo gör. Och jag tror inte att det är hon som vill ta över utan hon gör som han säger.

Han har alltid fått mig att känna mig dum...

• Anonym (plopp)

Fast jag tycker inte att du kan kräva att han ska gå själv istället för sambon. Hur de gör på sin tid är väl upp till dem? Åren spelar väl ingen roll? Vissa människor tyr sig snabbare till varandra, tänker jag. Varför skiter du inte i det bara? Du är mamman som sagt och kommer ALLTID vara oavsett. Låter som ni båda gått vidare med era liv så er kontakt med varandra behöver väl inte innefatta mer än kort om barnet? Vad han tycker och säger borde i ante spela någon roll längre. Försök att släpp det bara.

Svar på tråden Förminskad som mamma