• Anonym (känslig?)

Förminskad som mamma

lite svårt att förklara, men hur hade ni reagerat på att ert ex i alla sammanhang som har med ert barn att göra ska ha med sin nya sambo? De har inte varit ihop mer än knappt ett år, (men har känt varandra i flera år) och han ska tvunget ha med henne till alla möten som handlar om hans och mitt barn. Det kan gälla BVC, utvecklingssamtal, samarbetssamtal, tandläkare och precis allt. 

Jag känner såhär, att om hon är med på vissa saker, typ tandläkare och ...ja, jag vet inte, men de här vardagliga sakerna så fine. Men att släpa med henne till skolsköterskan och utvecklingssamtal och till mitt och hans möte med familjerätten känns helt sjukt. 

Jag vet att han gör detta för att han vill förminska mig. Han vill helst putta ut mig och avsäga mig rollen som mamma, det har han själv sagt. att jag avsade mig rätten att vara mamma när JAG skilde mig från HONOM. OBS, vi skilde oss tydligen inte från varandra och i hans ögon är han HELT utan skuld.

Nu till frågan: Hur ska jag göra? Ska jag stoppa henne i dörren nästa gång? Jag har tidigare lyckats få henne att inte följa med på utvecklingssamtal och har vägrat gå på möte med familjerätten om hon ska vara med. Ska jag fortsätta med detta, eller hur hade ni gjort? Jag blir helt galen snart!

• Svar på tråden Förminskad som mamma
  • Anonym (känslig?)

Jag vill ha boendet hos mig. Därav juristen. Inte ensam vårdnad, utan boendet.

Jag har alltid varit med på allt eftersom han aldrig bokar in tiderna. Tex hälsokontroller i skolan eller tidigare BVC, då skriver man upp sig på en tid som passar men då han aldrig gör det blir det jag som får göra det, och då ta bland de sista tiderna de har. Jag vill vara med när det handlar om mitt barn. Han har möjlighet att ta ansvar med allt annat, och gör det inte.

Fick idag ett samtal att de missat tandläkaren. Det är en sak där jag känner att han och hans sambo kan ta. Likadant om barnet är sjukt och behöver till VC på hans dag. Det ät helt ok. Men när det är somsagt utvecklingssamtal, skolsköterska/BVC och annat som rör bara föräldrarna, då ska det vara han och jag, tycker jag.

• Anonym (känslig?)

Precis så har jag gjort och han rör upp himmel och jord.

Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-25 20:39:04 följande:
    Fast du kan ju gå på sammarbetssamtalen men väl säga där att bara vårdnadshavarna ska vara med. Då vägrar du ju inte sammarbeta.

• Anonym (plopp)
    FrökenKanSjälv skrev 2014-04-25 20:48:13 följande:
    TS,

Det du räknar upp är tillfällen där det råder sekretess! En läkare/lärare/sköterska/förskolelärare/socionom får ALDRIG prata om personlig information med någon annan än barnets vårdnadshavare (om inte båda vårdnadshavarna har tillåtit det).

Du behöver genast kontakta BVC, förskolan, tandläkaren och familjerätten och informera dem om att de inte får avslöja någon sekretessbelagd information för bonusmamman. Informera dem även om att du kommer att driva saken vidare om de väljer att bryta mot sekretesslagen.

Det borde väl räcka att bara säga till. Fast jag skulle nog skämmas lite om inte bonusmamman var helt tokig då. Om hon kan ta hand om ert sjuka barn hemma borde hon få ta barnet till läkaren med. Ta det inte till en överdrift men markera familj rätten och uvecklingssamtal.
  • Anonym (känslig?)
    FrökenKanSjälv skrev 2014-04-25 20:48:13 följande:
    TS,

Det du räknar upp är tillfällen där det råder sekretess! En läkare/lärare/sköterska/förskolelärare/socionom får ALDRIG prata om personlig information med någon annan än barnets vårdnadshavare (om inte båda vårdnadshavarna har tillåtit det).

Du behöver genast kontakta BVC, förskolan, tandläkaren och familjerätten och informera dem om att de inte får avslöja någon sekretessbelagd information för bonusmamman. Informera dem även om att du kommer att driva saken vidare om de väljer att bryta mot sekretesslagen.

Jag mailade kuratorn på skolan och ringde läraren för att förklara hur jag känner. Skolsköterskan fick jag inte tag på. Funderar på att Maila henne också.

Jag vill inte bråka med någon, men hela min kropp vägrar känna att detta är rätt.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 20:55:22 följande:

Precis så har jag gjort och han rör upp himmel och jord.

Då får han göra det. Han har INGEN rätt att göra det öht.
  • Anonym (känslig?)

Vem som helst får ta mitt barn till läkaren om hon är sjuk och behöver behandling, men varför ska hon vara med när vi diskuterar barnets hälsa? Och hur hon fungerar i skolan? Det är inte hennes ansvar, det är Hans. Hon är en extra vuxen som är jättebra för barnet, men hon är inte ansvarig.

Anonym (plopp) skrev 2014-04-25 20:56:01 följande:
    Det borde väl räcka att bara säga till. Fast jag skulle nog skämmas lite om inte bonusmamman var helt tokig då. Om hon kan ta hand om ert sjuka barn hemma borde hon få ta barnet till läkaren med. Ta det inte till en överdrift men markera familj rätten och uvecklingssamtal.

• Anonym (plopp)
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 20:53:40 följande:

Jag har alltid varit med på allt eftersom han aldrig bokar in tiderna. Tex hälsokontroller i skolan eller tidigare BVC, då skriver man upp sig på en tid som passar men då han aldrig gör det blir det jag som får göra det, och då ta bland de sista tiderna de har. Jag vill vara med när det handlar om mitt barn. Han har möjlighet att ta ansvar med allt annat, och gör det inte.

Fick idag ett samtal att de missat tandläkaren. Det är en sak där jag känner att han och hans sambo kan ta. Likadant om barnet är sjukt och behöver till VC på hans dag. Det ät helt ok. Men när det är somsagt utvecklingssamtal, skolsköterska/BVC och annat som rör bara föräldxrarna, då ska det vara han och jag, tycker jag.

Det låter inte som pappan är speciellt intresserad? Så han går inte med på att boendet ska vara hos dig då antar jag? Ur ett generaliserat genusperspektiv så är det oftast kvinnan som har hand om dessa saker... är pappan för övrigt engagerad i ert barn? Hur ser boendet ut nu? Barn har rätt till både sina föräldrar, om barnet är 7 år och ni varit separerade under flera år så har det ju någonstans fungerat?
  • Bella12301

STOP!

Jag skilde mig från mitt barns pappa när barnet i fråga var i unga år. Min nya man har tagit sig an vårt barn som sitt eget. Varit med på allt eftersom han är en del av vår familj. Mitt barn har två pappor, inga konstigheter.

Jag förstår mig inte på dem som kallar sina barn för halvbarn, bonusbarn osv. Samma sak om plastmammor och annat sörja. I min värld finns det FÖRÄLDRAR, BARN och SYSKON. Inget jäkla helt eller halvt. Jag vill ärligt talat spy på dem som behandlas olika. 

Så nej, låt henne följa med eftersom hon är en DEL av ditt barns liv. Det låter mest som att du är osäker i din föräldraroll.

• Anonym (plopp)
    Bella12301 skrev 2014-04-25 21:33:34 följande:
    STOP!

Jag skilde mig från mitt barns pappa när barnet i fråga var i unga år. Min nya man har tagit sig an vårt barn som sitt eget. Varit med på allt eftersom han är en del av vår familj. Mitt barn har två pappor, inga konstigheter.

Jag förstår mig inte på dem som kallar sina barn för halvbarn, bonusbarn osv. Samma sak om plastmammor och annat sörja. I min värld finns det FÖRÄLDRAR, BARN och SYSKON. Inget jäkla helt eller halvt. Jag vill ärligt talat spy på dem som behandlas olika. 

Så nej, låt henne följa med eftersom hon är en DEL av ditt barns liv. Det låter mest som att du är osäker i din föräldraroll.

Tack och lov. Det finns hopp!
  • Ess
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 20:53:40 följande:

Fick idag ett samtal att de missat tandläkaren. Det är en sak där jag känner att han och hans sambo kan ta. Likadant om barnet är sjukt och behöver till VC på hans dag. Det ät helt ok. Men när det är somsagt utvecklingssamtal, skolsköterska/BVC och annat som rör bara föräldrarna, då ska det vara han och jag, tycker jag.
    Det som många skriver ang sekretessen stämmer. Dom får inte lämna ut någon info om barnet till henne om ni inte båda godkänner det.

Men här i detta inlägget säger du emot dig själv. Här är det helt plötsligt ok om hon tar barnet till tandläkaren eller vc.
    Du godkänner själv genom ditt agerande att hon får ta del av info. 
    Brister pappan och inte tar barnet till vc eller tandläkare, då får du ta ditt ansvar och ta dit det. Du får bestämma dig för vilken linje du vill driva, och sen hålla dig till den.
Svar på tråden Förminskad som mamma