• Anonym (känslig?)

Förminskad som mamma

lite svårt att förklara, men hur hade ni reagerat på att ert ex i alla sammanhang som har med ert barn att göra ska ha med sin nya sambo? De har inte varit ihop mer än knappt ett år, (men har känt varandra i flera år) och han ska tvunget ha med henne till alla möten som handlar om hans och mitt barn. Det kan gälla BVC, utvecklingssamtal, samarbetssamtal, tandläkare och precis allt. 

Jag känner såhär, att om hon är med på vissa saker, typ tandläkare och ...ja, jag vet inte, men de här vardagliga sakerna så fine. Men att släpa med henne till skolsköterskan och utvecklingssamtal och till mitt och hans möte med familjerätten känns helt sjukt. 

Jag vet att han gör detta för att han vill förminska mig. Han vill helst putta ut mig och avsäga mig rollen som mamma, det har han själv sagt. att jag avsade mig rätten att vara mamma när JAG skilde mig från HONOM. OBS, vi skilde oss tydligen inte från varandra och i hans ögon är han HELT utan skuld.

Nu till frågan: Hur ska jag göra? Ska jag stoppa henne i dörren nästa gång? Jag har tidigare lyckats få henne att inte följa med på utvecklingssamtal och har vägrat gå på möte med familjerätten om hon ska vara med. Ska jag fortsätta med detta, eller hur hade ni gjort? Jag blir helt galen snart!

• Svar på tråden Förminskad som mamma
  • Anonym (plopp)
    Anonym (Ina) skrev 2014-04-25 18:35:48 följande:
    Så löjligt att hon ska vara med på allt. Jag hade som du vägrat att ha henne med. Det är vårdnadshavarna som har ansvar för barnet. Det är bra om bonusföräldrar ställer upp och är bra extra vuxna till barnet. Men att vara med i alla sammanhang finns det ingen som helst anledning till. Särskilt inte som det får dig att må dåligt.

Utveckla gärna vart gränsen går. Jag är har en väldigt liberal syn gällande detta om man ser generellt till vad Biomammor tycker på FL. ;)
  • Anonym (känslig?)

Så du menar att jag ska sitta på hälsoundersökningar i skolan tillsammans med de båda och diskutera barnet och dennes tidigare utredningar som om vi var en enda stor familj? Jag vet att han helst såg att det var jag och Hans sambo som tog hand om barnet, alternativt bara hans sambo.

Anonym (plopp) skrev 2014-04-25 19:48:19 följande:
    Fast jag tycker inte att du kan kräva att han ska gå själv istället för sambon. Hur de gör på sin tid är väl upp till dem? Åren spelar väl ingen roll? Vissa människor tyr sig snabbare till varandra, tänker jag. Varför skiter du inte i det bara? Du är mamman som sagt och kommer ALLTID vara oavsett. Låter som ni båda gått vidare med era liv så er kontakt med varandra behöver väl inte innefatta mer än kort om barnet? Vad han tycker och säger borde i ante spela någon roll längre. Försök att släpp det bara.

• Kasperina

När det gäller möten i familjerätten så tycker jag att du kan ifrågasätta varför hon ska vara med, men du kan inte vägra att gå dit, då riskerar du att de ser det som att du vägrar samarbeta. Sen tycker jag att du nästa gång hon dyker upp som gubben i lådan ska fråga om din sambo också borde vara med. Antingen är ni två föräldrar eller så är ni fyra, ni är inte tre!
    Men min stora fråga är egentligen varför du låter honom förminska dig? DU vet att du är mamman, BARNET vet att du är mamman, vad någon annan säger eller tänker är totalt ointressant

• Anonym (plopp)
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 19:55:17 följande:
    Så du menar att jag ska sitta på hälsoundersökningar i skolan tillsammans med de båda och diskutera barnet och dennes tidigare utredningar som om vi var en enda stor familj? Jag vet att han helst såg att det var jag och Hans sambo som tog hand om barnet, alternativt bara hans sambo.

Nej ABSOLUT inte. Det låter lika konstigt i mina öron. Konstigt att bonusmamman tycker att det är okej själv? Vad jag menar däremot är att jag anser att på pappans tid får de göra som de vill med diverse besök.
  • Anonym (plopp)
    Kasperina skrev 2014-04-25 19:55:49 följande:
    När det gäller möten i familjerätten så tycker jag att du kan ifrågasätta varför hon ska vara med, men du kan inte vägra att gå dit, då riskerar du att de ser det som att du vägrar samarbeta. Sen tycker jag att du nästa gång hon dyker upp som gubben i lådan ska fråga om din sambo också borde vara med. Antingen är ni två föräldrar eller så är ni fyra, ni är inte tre!

Men min stora fråga är egentligen varför du låter honom förminska dig? DU vet att du är mamman, BARNET vet att du är mamman, vad någon annan säger eller tänker är totalt ointressant

Tänker med lite i de här banorna. Enligt lag kan du väl neka att hon tar del i utvecklingssamtal, fam rätt etc? Låter som en konstig situation att sitta alla 3 tillsammans. Förstår att du känner dig förminskad då. Ta med din sambo som stöd då om han envisas, så kanske det inte blir lika kul längre? Låg nivå egentligen.

Hur gammal är barnet? låter som en rörig situation, tänker om barnet känner av konflikten.?
  • Anonym (känslig?)

Jag gör allt för att barnet inte ska märka av något. Barnet blir sju i år. Jag har pratat med jurist om detta att vägra gå på samarbetssamtal tillsammans med sambon och de ser inte det som att jag inte vill samarbeta.

Jag har kontaktat jurist och funderar på om jag ska prata med henne om detta för det känns väldigt jobbigt.

Han gör allt för att jävlas och ska alltid argumentera, diskutera och görs allt så svårt och krångligt. Sen säger han att det är jag som hindrar allt samarbete försatt jag inte går med på sånt här. Läkarstudent och skolstart går jag alltid på oavsett vems dag det är. Hon är mitt barn och jag har ansvar 24/7 när det gäller hälsan, välmående och skola.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 20:33:29 följande:

Jag gör allt för att barnet inte ska märka av något. Barnet blir sju i år. Jag har pratat med jurist om detta att vägra gå på samarbetssamtal tillsammans med sambon och de ser inte det som att jag inte vill samarbeta.

Jag har kontaktat jurist och funderar på om jag ska prata med henne om detta för det känns väldigt jobbigt.

Han gör allt för att jävlas och ska alltid argumentera, diskutera och görs allt så svårt och krångligt. Sen säger han att det är jag som hindrar allt samarbete försatt jag inte går med på sånt här. Läkarstudent och skolstart går jag alltid på oavsett vems dag det är. Hon är mitt barn och jag har ansvar 24/7 när det gäller hälsan, välmående och skola.

Fast du kan ju gå på sammarbetssamtalen men väl säga där att bara vårdnadshavarna ska vara med. Då vägrar du ju inte sammarbeta.
  • Anonym (plopp)

Fast vad kan en jurist göra om du inte planerar EV? Har ni VV? Fast på hans tid är det han som har ansvaret, ser tyvärr ut så med skilda föräldrar annars får du se till att boka in alla läkarmöten på din tid. Du måste ge "dem" den platsen att kunna få möjligheten att skapa sin egna vardag och relationer med ditt barn. Blir lite dumt även här om du dyker upp på hans tid och ska med på allt. Är han en opålitlig pappa? Barnet tryggt?
  • Anonym (plopp)

Fast vad kan en jurist göra om du inte planerar EV? Har ni VV? Fast på hans tid är det han som har ansvaret, ser tyvärr ut så med skilda föräldrar annars får du se till att boka in alla läkarmöten på din tid. Du måste ge "dem" den platsen att kunna få möjligheten att skapa sin egna vardag och relationer med ditt barn. Blir lite dumt även här om du dyker upp på hans tid och ska med på allt. Är han en opålitlig pappa? Barnet tryggt?
  • FrökenKanSjälv

TS,

Det du räknar upp är tillfällen där det råder sekretess! En läkare/lärare/sköterska/förskolelärare/socionom får ALDRIG prata om personlig information med någon annan än barnets vårdnadshavare (om inte båda vårdnadshavarna har tillåtit det).

Du behöver genast kontakta BVC, förskolan, tandläkaren och familjerätten och informera dem om att de inte får avslöja någon sekretessbelagd information för bonusmamman. Informera dem även om att du kommer att driva saken vidare om de väljer att bryta mot sekretesslagen.

Svar på tråden Förminskad som mamma