• Anonym (Hjälp)

Pappan lyssnar inte!!

Har två barn med exet varav ena för snart ett år sedan fick diagnosen Adhd och symptom på lindrig autism och detta medicineras med en ganska så hög dos läkemedel som inte bör kombineras med socker i större mängd eller helst inte alls. Trots att jag gång på gång säger till exet så struntar han i det och kommer jämt med undanflyktet som att det var kalas eller det är sjukt att inte låta ett barn få äta godis/glass/skräpmat etc. För oss så är det inte det minsta "sjukt" att man gör det som krävs för att ens barn ska må så bra det bara går. Jag vet snart inte vad jag ska göra eftersom han vägrar att lyssna och gör tvärtemot?? Kan tillägga att jag är boendeförälder och sedan utredningen på Bup startade ensam vårdnadshavare då han ville slippa bli inblandad och helt ärligt är jag bara glad att slippa ha honom som extra lass då han aldrig deltagit i någonting utan jag har haft barnen sedan dom var bebisar. Vad gör man när en förälder går emot alla rekommendationer och bara gör saker värre??

• Svar på tråden Pappan lyssnar inte!!
  • Anonym (Sickan)

Prata med dem på BUP om vad konsekvenserna av detta kan bli. Är det allvarligt för barnet så kanske det håller för att drastiskt minska eller helt dra in umgänget. Ibland kan det räcka om man har på fötterna och hotar med det för att den andre ska förstå allvaret.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Sickan) skrev 2014-04-27 21:40:43 följande:
    Prata med dem på BUP om vad konsekvenserna av detta kan bli. Är det allvarligt för barnet så kanske det håller för att drastiskt minska eller helt dra in umgänget. Ibland kan det räcka om man har på fötterna och hotar med det för att den andre ska förstå allvaret.

Ja, jag kan ju säga som så att effekten av medicinen ju blir den motsatta eller helt enkelt uteblir nästan helt och då är det det samma som att hon går och äter metamfetamin mm helt utan någon egentlig anledning och hur bra är det kan man ju undra?? Det värsta är väl att han inte ens bryr sig att gå efter läkarnas rekommendationer/förordande utan tror att det är ok eftersom det ju inte blir så ofta eftersom han inte träffar dom så ofta. Jag kan säga som så att effekten av att helt hämningsfritt få äta gottis ett par helger i månaden när allt socker, vitt mjöl och dyl är bortplockat resterande av månadens dagar blir väldigt påtagligt även utan en diagnos men det fattar ju inte han. Han ägnar inte en tanke på vad han utsätter den lilla kroppen för i det långa loppet.
  • LillaNovaK

Nu undrar jag vilken ADHD-medicin barnet får där det är strängeligen förbjudet med socker.

• Anonym (Hjälp)
    LillaNovaK skrev 2014-04-27 22:14:55 följande:
    Nu undrar jag vilken ADHD-medicin barnet får där det är strängeligen förbjudet med socker.

Det spelar väl ingen roll men eftersom både läkare och vi själva märker vilken fruktansvärt negativ inverkan det har så borde det räcka men han som inte ens är det minsta insatt struntar i alla rekommendationer och kör sitt eget race eftersom det är enklast så.
  • Anonym (Hjälp)

Självklart så är det upp till var och en att avgöra/ta ställning till hur man vill göra för sitt barn men det funkar inte att han som har umgänge så sällan tror att han kan göra som han vill och att det inte får några konsekvenser för det får det verkligen. Han har avsagt sig ansvarsbiten som vårdnadshavare och vägrar att lyssna på mig så vad gör man?

• peppis1

måste också få fråga vad de är för medicin som gör att barnet inte kan äta socker?
    har själv adhd och är medicinerad, har aldrig någonsin hört något om att man inte får äta socker.
    kan ju va så att barnet i sig inte klarar av socker så jättebra.
    men själv tycker jag att de är klart barn ska få äta tårta om de är kalas men kanske inga jätte mängder(dock upp till varje förälder att bestämma).
    men som sagt ta med honom till läkaren o ta upp detta, kanske han behöver någon ut i från som säger till

• Anonym (Hjälp)

[quote=73108020][quote-nick]peppis1 skrev 2014-04-27 22:46:47 följande:[/quote-nick]måste också få fråga vad de är för medicin som gör att barnet inte kan äta socker? har själv adhd och är medicinerad, har aldrig någonsin hört något om att man inte får äta socker. kan ju va så att barnet i sig inte klarar av socker så jättebra. men själv tycker jag att de är klart barn ska få äta tårta om de är kalas men kanske inga jätte mängder(dock upp till varje förälder att bestämma). men som sagt ta med honom till läkaren o ta upp detta, kanske han behöver någon ut i från som säger till[/quote Hon är EXTREMT känslig mot socker och jag fattar inte varför man går emot läkare och sköterskor på Bup när han lagt över allt ansvar på mig och inte ens vill befatta sig med dom så att han skulle prata med dom ligger inte på världskartan. Visst, jag hade begripit det om det bara hände ibland och att det begränsades men så är det ju aldrig utan är varenda gång och i ofattbara mängder och när jag klagar så är jag sjuk i huvudet och onormal osv. Sen lever hon i ett slags sockerrus och är knappt kontaktbar ens. Dom var iväg i helgen och hon var fortfarande hispig och grät för minsta lilla motgång denna morgon och skolan har vid flera tillfällen frågat mig om det är den och den helgen hon varit iväg för det märks så tydligt så det påverkar henne på ett väldigt negativt sätt annars så hade det aldrig varit tal om att dra in på det söta.

• Anonym (Hjälp)
    LillaNovaK skrev 2014-04-27 22:14:55 följande:

Jag har väl inte skrivit att det är strängeligen förbjudet, bara att barnet inte bör äta socker eftersom hon påverkas så starkt negativt.
  • Anonym (ADHD-morsa)

Du skrev att den höga dosen av barnets medicinering inte bör kombineras med socker. Jag har också ett barn som medicineras (hög dos) av två olika mediciner för ADHD och jag har heller aldrig hört att det skulle vara farligt att kombinera dessa mediciner med socker.
    Sen kan ju vissa barn reagera starkt på socker, men det har nog inte med just medicinen att göra? Eller hur? Men visst kan det kanske kännas som om det lir lite mer vetenskapligt om man kan skylla på den...
    Och jag blir väldigt nyfiken på vad som i din värld är "ofattbara mängder socker".

• Anonym (p)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-04-28 11:52:07 följande:

Jag har väl inte skrivit att det är strängeligen förbjudet, bara att barnet inte bör äta socker eftersom hon påverkas så starkt negativt.
    Inte "bör" betyder inte "får inte"!

Medicinering mot adhd hjälper inte.
Svar på tråden Pappan lyssnar inte!!