• krilbe

Januaribarn börja ett är tidigare?

Vår dotter är fem år född i januari och är alltså bara några veckor ifrån att ha sin ordinarie F-klassstart i höst. Vi har anmält henne, men vacklar lite...

Hon är lite liten till växten, lite blyg mot nya vuxna (inte så mycket mot nya barn tycker jag), inte särbegåvad. Hon har just nu börjat intressera sig lite mer för bokstäver och siffror, men kan inte läsa. Däremot verkar hon ha hajat enklare plus, typ 5 plus 2 och så. Sover fortfarande ibland på dagen faktiskt, men har påbrå från min sida att vara "lättsövd", även i vuxen ålder, så det är kanske inte en mognadsfråga utan bara som hon är. Glad och bekymmersfri i övrigt...

Tankar? Erfarenheter?

• Svar på tråden Januaribarn börja ett är tidigare?
  • Snuttan80

Dumt tycker jag, bättre å va lite äldre än dom andra i klassen än å va yngre. Är ju inge bråttom direkt

• krilbe

Tja, det verkar som att förskolan ger lite för lite stimulans. Det har varit perioder av tråkigt och vill inte gå dit, även om det är bättre just nu. Sedan är det att hennes två bästisar kommer att gå i en annan skola, och det uppbrottet lär knappast bli mindre smärtsamt av att vänta ett år. Hon är f.ö. van och bra på att leka med större barn, i.o.m. att hennes tre år äldre storasyster ofta har någon kompis hemma, och då leker de ofta bra ihop alla tre.

Skulle bli glad om någon i likartat läge ville dela med sig av tankar och erfarenheter.

• IsDimma

Jag hade väntat i ert läge. Få barn klara av att börja ett år tidigare och gå igenom hela skolan. Plus att det är trist att vara året yngre när man börjar komma upp i åren då åldersgränserna börjar bli viktiga.

• En glad tjej

Min dotter är också född i januari men vi har aldrig tänkt tanken att hon skulle börja ett år tidigare. Hon börjar i förskoleklass nu till hösten, 6.5 år gammal.

• Dixie

vad är anledningen till att ni vill att hon börjar tidigare? 

• Liljan77

Min son är född i jan o han började i sin f-klass som han skulle.
    Vi funderade aldrig på om han skulle ha börjat tidigare trots att han kunde allt vad en första klassare kunde.
    Nu har han snart avslutat första klass o ibland har han tyckt det varit tråkigt då han redan kunnat det som många barn just då lär sig.
    Men det har lösta med extra uppgifter.

• Vinterankan

Jag tycker att om man har barn födda typ november till februari att det kan vara bra att fundera på om barnet ska gå med sin egen årskull eller de som är yngre resp äldre. Om man har ett barn fött i början på året som dessutom är väldigt tidig och passar bättre in med de barn som är födda året före så kanske det ska börja ett år tidigare så att det inte hamnar före både för att det är fött tidigt på året och tidig i utvecklingen. Och på samma sätt om man har ett barn som är fött sent på året och dessutom kanske är lite sen i utvecklingen så kanske det ska börja ett år senare. Ett "normalt" barn som är fött vid årsskiftet borde det däremot inte finnas någon anledning att sätta i någon annan årskull än den egna. Och vad du beskriver så är din dotter kort till växten och normal i utvecklingen och skulle säkert passa mycket bättre in med sin egen årskull än den äldre.

• Snällspiken

Jag tror absolut inte att hon skulle gynnas av att börja tidigare. Då förlorar hon ju det "övertag" hon har genom att vara januaribarn! Vi har två januaribarn varav speciellt sonen är superbegåvad, han läste redan som 2,5-åring t ex och båda barnen (4 och 6 år) kan enklare addition och subtraktion, de pratar franska och svenska och uttrycker sig väldigt korrekt och "vuxet" men – tvärnej till påskyndad start. Jag är själv decemberbarn och led mycket av att konstant känna mig som en liten plutt. Är jätteglad över att mina barn kommer att ha ett övertag genom hela sin skolgång, motgångar lär de få möta ändå. De är dessutom ganska långa och jätteduktiga på både fin- och grovmotorik så de kommer ha goda förutsättningar att ha åtminstone ett hyfsat självförtroende när de börjar F-klass. 

• pigglet

Sonen fyller 2 januari. Var tidig på att läsa, skriva och räkna. Läste riktigt bra när han var 5 år, räknade tal som 27-12, eller 234+234. Intresserad av hur man stavar rätt.
    Han började det år han skulle. Jag ser hellre att han har ett år till godo än att han ska vara yngst i klassen.

Alla våra 3 barn har varit tidiga med "skolämnen", så alla 3 skulle ha kunnat hoppa över ett år rent kunskapsmässigt. Men socialt tror jag ändå det finns fördelar med att gå med sina jämnåriga, speciellt kännbart sägs det kunna bli i tonåren.

• Vinterankan
    Snällspiken skrev 2014-05-03 21:15:25 följande:
    Jag tror absolut inte att hon skulle gynnas av att börja tidigare. Då förlorar hon ju det "övertag" hon har genom att vara januaribarn! Vi har två januaribarn varav speciellt sonen är superbegåvad, han läste redan som 2,5-åring t ex och båda barnen (4 och 6 år) kan enklare addition och subtraktion, de pratar franska och svenska och uttrycker sig väldigt korrekt och "vuxet" men tvärnej till påskyndad start. Jag är själv decemberbarn och led mycket av att konstant känna mig som en liten plutt. Är jätteglad över att mina barn kommer att ha ett övertag genom hela sin skolgång, motgångar lär de få möta ändå. De är dessutom ganska långa och jätteduktiga på både fin- och grovmotorik så de kommer ha goda förutsättningar att ha åtminstone ett hyfsat självförtroende när de börjar F-klass. 

Jag är ett tidigt utvecklat januaribarn och det har varit ett helvete. Jag blev skoltrött redan i första klass för att jag låg så långt före de andra barnen. Var inte förrän jag började på universitetet som jag hittade någon studieglädje, tiden fram tills dess kändes som slöseri med tid då jag alltid låg före både för att jag var äldst och lärde mig snabbare än normalt.
  • grind

Det finns en anledning att tidiga barn på året lyckas bättre ä de sent födda. Självklart ska hon gå med de i sin åldersklass. Grattis till att ni lyckades pricka in januari men om ni låter henne börja ett år tidigare har ni förstört allting.

• Elin 834

Jag har en tjej som är född 1 januari kl. 00.07. Hon går med de som är ett år äldre.  Framförallt för att hon är väldigt tidig med allt  både motoriskt och kunskapsmässigt och har alltid varit. Hon kunde både räkna plus och minus upp till 50 läsa och skriva när hon började förskoleklassen i höstas. Det här första året har varit urtrist för henne, hon har inte fått någon stimulans alls men vi hoppas att det blir bättre i första klass. Kan även tillägga att hon tyckte hela förra terminen att kompisarna i klassen var lite barnsliga och att hon mest lekte med 1:or och 2:or på rasterna.
    Men det känns som om många klasskamrater har mognat nu under våren :)

Jag tycker att det är svårt att råda andra i vad man ska göra i samma situation. Vi pratade både med förskolan och skolan (storebror gick i förskoleklass förra året) och med min mamma som jobbar i förskoleklass på en annan skola.

• Snällspiken

Elin och Vinterankan:

Fast om man är understimulerad i skolan handlar väl i stor utsträckning om kvaliteten på skolan? Man väljer väl med omsorg den bästa skola som finns att tillgå för sina barn, eller? Det känns mycket viktigare än huruvida barnen börjar ett år tidigare eller ej. Högre upp i åldrarna har skillnaderna mellan barnen ofta vuxit bort i alla fall, men en understimulerande skola kan ju förstöra lusten att lära för gott. 

• Maddi

Varför har vissa föräldrar så brottom att få in barnen i skolan? Varför inte låta barn vara barn så länge som möjligt? Allvaret och skolan kommer dom ju in i så småningom ändå.

• Vinterankan
    Snällspiken skrev 2014-05-08 23:58:14 följande:
    Elin och Vinterankan: Fast om man är understimulerad i skolan handlar väl i stor utsträckning om kvaliteten på skolan? Man väljer väl med omsorg den bästa skola som finns att tillgå för sina barn, eller? Det känns mycket viktigare än huruvida barnen börjar ett år tidigare eller ej. Högre upp i åldrarna har skillnaderna mellan barnen ofta vuxit bort i alla fall, men en understimulerande skola kan ju förstöra lusten att lära för gott. 

Jag gick i en bra skola men är övertygad om att det hade varit bättre för mig att börja 1 år tidigare. Även om skolan ska ta hand om alla så är det precis lika svårt att ligga väldigt mycket längre fram än sina kamrater som att ligga väldigt mycket efter. Jag fick extra böcker att jobba i men alla genomgångar anpassades ju ändå efter de som låg långt efter mig. Att ligga lite före som man gör om man är januaribarn som är normalt i inlärningen är nog inga problem utan kan vara positivt. Men att ligga väldigt långt före är inte ett dugg positivt.
  • Elin 834

Här har vi bara en skola, annars måste de åka flera mil.
    Hade dottern bara varit tidig i skolämnena så hade hon troligtvis fått varit kvar på dagis ett år till. Men nu är hon tidig på allt och har alltid varit.
    Hon tränar gymnastik på elitnivå med de som är 2 år äldre, honhar haft lite jobbigt med kompisar som inte har hängt med i hennes motoriska utveckling. Det var ingen av hennes vänner som kunde följa med ut och cykla när de var 4 år... Vi har precis haft utvecklingssamtal med hennes fröken i förskoleklassen och hon ligger fortfarande väldigt långt fram i skolan och nu med en månad kvar ska hennes fröken försöka ge henne lite mer utmanande övningar.

• vsmamma

Min son är född i slutet på december och jag har varit inne på tanken att att han ska börja senare, är så rädd att han ska bli efter och känna sig utanför,vi bor i norge och här börjar dom när dom är 6 år min son kommer bara vara 5.  (men det blir kanske lika dant med den svenska førskoleklassen eftersom grundskolan är 10 år här) Jag skulle aldrig ha låtit han börja tidigare om han var född en vecka senare. Här är det dessutom väldigt svårt att få børja senare/ tidigare.

• Snällspiken

Elin: Om hon är så långt före de andra i ert område och ni bara har en skola är det säkert helt rätt! 

Svar på tråden Januaribarn börja ett är tidigare?