• Anonym (Blåst)

Blåst på huset. Vilken är er värsta mäklarupplevelse?

Jag har alltid haft svårt för mäklare och inte blev det bättre idag. Då ringer mäklaren till huset vi tittade på i söndags och säger att huset är sålt. Andravisningen har inte ens varit och inga bud har presenterats. Till råga på allt såldes huset en halv miljon under vår gräns.

Jag har hört så många historier om mäklare som ljugit, fejkat bud, lurats, undanhållit information etc att jag egentligen inte är förvånad. Jag skulle inte bli förvånad om mäklaren kände köparen eller fick pengar under bordet.

Vilka är era värsta mäklarupplevelser?

• Svar på tråden Blåst på huset. Vilken är er värsta mäklarupplevelse?
  • Anonym (Ledsenso)

Fantastiskt med människor som er! Solskenshistoria . Känner ett par med flerfunktionshindrat barn som letar enplansvilla som kommunen godkänner ( måste vara på visst vis om jag förstått rätt för hjälp handikappanpassa). Verkar inte vara lätt.

Anonym (Dutte) skrev 2014-05-05 12:33:00 följande:
    Vi var på en visning av en enplansvilla, vilket är väldigt ovanligt i denna stadsdel.

Vårt tak var på 3.3 miljoner, och familjen som vi budade mot hade som gräns 2,9 miljoner.

Vi vann budgivningen och fick i samband med detta reda på att den andra familjen hade en handikappad pojke i rullstol och var därför så hängivna att få detta hus då det inte fanns några trappor osv.

Vi bestämde oss då för att dra oss ur, och "låta den andra familjen vinna budgivningen".

Trots att vi älskade den villan.

Men då blev mäklaren skitsur! Han gick väl miste om några extra tusenlappar.

Fy fan vad arg jag blev, här ger vi upp ett hus som vi verkligen ville ha för en familj som behöver huset bättre och så kommer den jävla fjanten till mäklare och grinar för att hans arvode inte blir så mycket som han först trodde.

Empati, din nolla. Empati!

• Sar
    Vi var på en visning av en enplansvilla, vilket är väldigt ovanligt i denna stadsdel.
    Vårt tak var på 3.3 miljoner, och familjen som vi budade mot hade som gräns 2,9 miljoner.
    Vi vann budgivningen och fick i samband med detta reda på att den andra familjen hade en handikappad pojke i rullstol och var därför så hängivna att få detta hus då det inte fanns några trappor osv.
    Vi bestämde oss då för att dra oss ur, och "låta den andra familjen vinna budgivningen".
    Fy fan vad arg jag blev, här ger vi upp ett hus som vi verkligen ville ha för en familj som behöver huset bättre och så kommer den jävla fjanten till mäklare och grinar för att hans arvode inte blir så mycket som han först trodde.
    Så otroligt schysst! Heder!
  • Orten
    gertie skrev 2014-04-30 12:42:59 följande:
    Vilket betyder att de inte accepterar budet utan istället vill ha budgivning. Man kan inte ha kakan och äta den, även om många inbillar sig det. Sen sitter de och klagar på "oetiska mäklare". Herregud.
    Jag anser att mäklaren ska meddela övriga spekulanter om ett "take it or leave it" bud. Om ingen kan lägga över så är det bara att skriva avtal. Vad har säljaren att förlora på att mäklaren meddelar övriga spekulanter om detta?

Ett villkorat bud, där ingen av de övriga budgivarna inte ska få veta något innan kontraktet är skrivet, de är riktiga skitfasoner från budgivarens sida. Att komma med ett bud där kontrakt ska skrivas om 2 timmar mot en bra summa är helt ok, om mäklaren snabbt meddelar övriga spekulanter innan han meddelar budgivaren svar.
  • Anonym (qw)
    Anonym (Blåst) skrev 2014-04-29 19:02:13 följande:

Jag har alltid haft svårt för mäklare och inte blev det bättre idag. Då ringer mäklaren till huset vi tittade på i söndags och säger att huset är sålt. Andravisningen har inte ens varit och inga bud har presenterats. Till råga på allt såldes huset en halv miljon under vår gräns.

Jag har hört så många historier om mäklare som ljugit, fejkat bud, lurats, undanhållit information etc att jag egentligen inte är förvånad. Jag skulle inte bli förvånad om mäklaren kände köparen eller fick pengar under bordet.

Vilka är era värsta mäklarupplevelser?

det är väl rätt vanligt att det aldrig blir en andra visning, inte ens den första officiella visningen (drabbade oss många gånger), för att huset såldes genom en inofficiell "för"-visning. När min sambo skulle sälja sitt gamla hus var det så många intresserade innan visning, att mäklaren drog ihop en förvisning, tror det var 9 olika som kom. Det blev budgivning mellan några av dessa och då fick en av dem köpa huset. Det blev mao inte ens den första visningen. Inte konstigt när det är så hårt tryck på bostadsmarknaden idag. 
    Säljaren behöver inte genomföra visningen om den är nöjd med de bud som givits. 
  • Anonym (x)

Det är väldigt vanligt att det ges bud innan visning. Där man sätter en summa med villkor om snabb affär och en snabb inflyttning. Man kan även få erbjudande som att ta vårt bud och du slipper flyttstäda, vi ordnar allt. Ibland så accepteras budet och huset dras tillbaka innan visning och offentlig budgivning och ibland så avslås budet. det beror ju helt på hur snabbt säljaren vill bli av med huset.

• Anonym (Säljare)
    Anonym (x) skrev 2016-08-08 08:11:59 följande:

Det är väldigt vanligt att det ges bud innan visning. Där man sätter en summa med villkor om snabb affär och en snabb inflyttning. Man kan även få erbjudande som att ta vårt bud och du slipper flyttstäda, vi ordnar allt. Ibland så accepteras budet och huset dras tillbaka innan visning och offentlig budgivning och ibland så avslås budet. det beror ju helt på hur snabbt säljaren vill bli av med huset.

Om någon är intresserad av att lägga ett "take it or leave it-bud" (över utgångspriset) så innebär det att bostaden är attraktiv. Jag och min man har sålt tre bostäder i Stockholmsregionen de senaste fem åren, varje gång har vi fått ett sånt bud (några hundra tusen över utgångspriset) men ingen gång har vi nappat. Slutpriset har sedan landat 0,5-1 miljon över dessa bud. Så det lönar sig sällan att vara desperat som säljare.
  • Anonym (Budgivning)
    Anonym (Blåst) skrev 2014-04-29 20:30:04 följande:

Men budgivning kan det inte bli om mäklaren inte talar om för de andra som varit på visning att det inkommit bud. I normalfallet så börjar budgivningen när båda visningarna har varit och mäklaren tar kontakt med de intresserade.

Visst kan det vara så att det var ett villkorat bud, men jag anser ändå att en bra mäklare borde ha avrått sin klient att ta det budet i så fall. Uppenbarligen gjorde säljaren en dålig affär i det här fallet.

Jag tror du har missförstått, så som du beskriver en budgivning har jag aldrig varit med om i alla fall. Den som är intresserad lägger första bud oavsett hur många visningar där är kvar. Mäklaren verkar inte ha jobbat så hårt för att få upp priset men är säljaren nöjd så är den. Säljaren bestämmer alltid vem den vill sälja till och kanske hade de något skäl att välja denna köparen eller ville bara ha en jättesnabb affär.
  • Anonym (Budgivning)

Åh så fint av er! Älskar att det finns människor som ni!
  • Anonym (x)
    Anonym (Säljare) skrev 2016-08-08 10:01:03 följande:
    Om någon är intresserad av att lägga ett "take it or leave it-bud" (över utgångspriset) så innebär det att bostaden är attraktiv. Jag och min man har sålt tre bostäder i Stockholmsregionen de senaste fem åren, varje gång har vi fått ett sånt bud (några hundra tusen över utgångspriset) men ingen gång har vi nappat. Slutpriset har sedan landat 0,5-1 miljon över dessa bud. Så det lönar sig sällan att vara desperat som säljare.
    Jag vet de gånger som de antagit budet och kunnat flytta inom 1 månad. Jag vet också de gånger som de inte antagit budet och fått vänta 6 månader innan de kunnat flytta, de har fått rensa i förråd, städa, laga och fixa innan utflytt och detta för runt 20 000:- på utgångsbudet. Sedan finns det de som har tjänat flera 100 000 på att ha is i magen.
  • ITpappan

Värsta mäklarupplevelsen var när vi köpte vårt hus. Säljaren var själv mäklare, och huset såldes av en kollega/kompis som också var mäklare.

Det visade sig vara mögel i huset efter köp, trots garantier från mäklare/säljare. Vi fick ingen ersättning eller prisnedsättning.

Svar på tråden Blåst på huset. Vilken är er värsta mäklarupplevelse?