• litethus

Äta inom en timme efter träning?

Överallt läser man att det är så viktigt att äta och att få i sig poteiner inom en timme efter träning, men hur viktigt är det egentligen?

Jag klarar bara inte av att göra det. Det tar 4-5 timmar efter träning innan jag blir hungrig och jag kan inte för mitt liv tvinga mig att äta när jag inte är hungrig, alltså tar det ganska många timmar innan jag får i mig den näring sm påstås vara så viktig när man tränar.

Jag äter alltid vid 12-tiden,när jag tränar äter jag mellanmål med tex keso och en macka sen tränar jag 17-18.30, därefter klarar jag av att äta först straxt innan jag lägger mig.
    Jag kan inte flytta lunchen men jag har testat allt möjligt, att dricka mer vatten under träningen ifall det skulle bero på vätskebrist. Jag har prövat att äta mindre mellanmål men då tar energin snabbt slut och orkar jag inte träna. Jag har prövat med mer mellanmål men det ger ingen skillnad.
    Jag kan inte flytta träningen till morgonen.

Jag anser att man i första hand ska lyssna på sin kropp och leva efter dess signaler men så läser man överallt hur himla viktigt det är med det där mellanmålet efter träning för annars så blir träningen istället nedbrytande. Så vad är egentligen vettigast? Att tvinga i sig mat så att man mår riktigt illa verkar inte heller vara speciellt sunt.

• Svar på tråden Äta inom en timme efter träning?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Att man ska äta direkt efter träningen har att göra med att du snabbt fyller på energireserverna så att du orkar träna kommande pass. Du påskyndar återhämtningen och stärker immunförsvaret. Det spelar större roll att fylla på snabbt med energi om du tränar hårt eller flera gånger om dagen.

Kan du äta något litet som en frukt och ett glas mjölk räcker det för att stoppa nedbrytningen och sen kan du äta din middag lite senare.

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Äta inom en timme efter träning?