• Johan75

    Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!

    Anonym (moi) skrev 2014-05-03 22:16:47 följande:
    Klart hon får tycka det! Men säga det? Nej, klumpigt och taskigt. Och lite ovärdigt på något sätt, familj är familj, adopterad eller inte och där ska man inte exkludera oavsett vad man känner tycker jag. 
    Men i ärlighetens namn, är det exkluderande att tycka att någon är mindre söt än någon annan? Kanske var det klumpigt sagt av svärmodern (vi vet väl faktiskt inte hur det kom sig att detta yttrades), men utan att veta så mycket om situationen är det ju också TS och många här inne som lägger vikt vid just sötheten. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Realist) skrev 2014-05-03 22:46:13 följande:
    Exakt, vi vet inte alls varför och i vilket sammanhang den stackars damen råkade ge uttryck för sin totalförbjudna åsikt. "Pappan" kanske tjatade om hur söt "hans" son/dotter är, och tanten råkade helt aningslöst säga att hon tyckte kusinen är sötare.

    Naturligtvis är det stor skandal, fram med hundarna och exekutionsplutonen för ett sådant uttalande!   *suck*
    Nåja, vi vet som sagt inte hur situationen såg ut, så ditt raljerande sprider knappast något ljus över det inträffade. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Realist) skrev 2014-05-03 23:35:21 följande:
    Jag raljerade inte. Det är knappast ovanligt att folk fiskar efter att få höra hur vackra och speciella deras gollums till ungar är.
    I mina ögon är nedanstående ett klockrent exempel på att vara raljant:
    Anonym (Realist) skrev 2014-05-03 22:46:13 följande:
    Naturligtvis är det stor skandal, fram med hundarna och exekutionsplutonen för ett sådant uttalande!   *suck*

    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (moi) skrev 2014-05-04 09:13:40 följande:
    Det är inte exkluderande att tycka något alls. Däremot är det exkluderande att jämföra människor för saker som inte går att påverka, och att säga det högt också. 

    Farmor kanske bara tänkte högt, men hur det är var med omständigheterna så ÄR det rätt sunkigt att säga sånt högt. Klumpigt och plumpt. 
    Exkluderande kan jag bara inte tycka att det är, däremot kanske klumpigt eftersom folk verkar lägga väldigt stor vikt vid att barnet är (eller känner sig) söt. Det är inte exkluderande att påstå att någon är längre än någon annan, trotts att det är något som inte går att påpeka. Skillnaden ligger endast i att många tycke det är viktigare att vara söt än lång, vilket väl är lite tragiskt. 

    Men som sagt så vet vi inte i vilket sammanhang detta yttrades - vilket väl åtminstone påverkar graden av klumpighet. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Jhiiii) skrev 2014-05-05 15:27:27 följande:
    Men förstår du inte, på riktigt?

    Blodsband ÄR biologiska, genetiska. Man delar blodet.

    Sedan kan man säkert älska ett adopterat barn lika mycket men då handlar det inte om just blodsband.
    Delar blodet? Ett barn behöver ju faktiskt inte ens ha samma blodgrupp som någon av föräldrarna. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Jhiiii) skrev 2014-05-05 17:36:02 följande:
    Ibland tror jag att folk VILL missförstå.
    Kanske har du rätt i att jag vill missförstå, men samtidigt är det ett uttryck som härstammar från tider då man inte visste bättre. "Blodsband" känns ju inte bara förlegat utan även rätt missvisande då det kanske visar sig att den adopterade släktingen kan ge blod till dig men dina egna barn kan det inte.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Drottningen70 skrev 2014-05-05 18:00:32 följande:
    Blodsband har en vedertagen betydelse av att man är genetiskt släkt med varandra. Punkt. Har inget som helst att göra med om man kan ge blod eller doners organ till varandra.
    Enligt Wikipedia är det inte punkt. De hävdar att det bara gäller mellan förälder och barn samt syskon. Vilket ställer TS svärmor utanför ändå.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Drottningen70 skrev 2014-05-05 18:21:21 följande:
    Wikipedia har fel. Punkt.
    Nordisk familjebok också då antar jag, eftersom det var källan till artikeln i Wikipedia. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (ytlig) skrev 2014-05-05 19:41:16 följande:
    BLODSBAND bl³ds~ban²d, äfv. (i sht i södra o. västra Sv.) ~¹ (blo'dsband WESTE), n.; best. -et. ( blod- A. OXENSTIERNA 2: 344 (1619), LIND1749; under blutfreundschafft) m. fl.; jfr sp. 3325, anm. 1:o)
    [till BLOD 5; jfr holl. bloedband, t. blutband, eng. tie of blood, fr. lien du sang]
    [BLODSBAND 1]
    1) köttslig släktskap tänkt ss. förenande o. sammanhållande släktingarna; blodsfrändskap, gememsam härstamning;

    Ja, jag är benägen att hålla med. Även i mina öron betyder blodsband något mer långtgående än förälder - barn. Samtidigt är det ett märkligt uttryck att lägga vikt vid i dagens samhälle. Det härstammar från tider då ätter var det viktigaste för att hålla fred och för att skaffa och bygga makt. Det var samhällen som var fulla av "oäktingar" som var biologiska barn men som inte räknades till ätten (eller blodet) ändå. Det var samhällen då du endast kunde nå vissa positioner ifall du kunde visa släktskap till någon som ibland levt för flera generationer sedan. 

    Att i dagens samhälle använda sig av "blodsband" som något som skulle ge extra credit vad gäller kärlek och omsorg känns för mig märkligt. Klart man ofta älskar sina föräldrar, syskon och barn mer än vad man älskar andra människor - men det beror ju på att det är de man uppfostrat, växt upp med och blivit uppfostrad av. Avlägsna kusiners barn brukar liksom inte längre ha någon större betydelse för ens liv, och därmed väcker de sällan några extra känslor hos oss längre. 

    Jag förstår att vissa kan lägga vikt vid den biologiska kopplingen, även jag, men att referera till blodsband som något reellt och allmängiltigt känns mer som Game of Thrones än Sverige 2014.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    mpermper skrev 2014-05-07 07:25:56 följande:

    Ja...man kan ju värna om sin egen släkt och sina gener, men faktum är att människor är människor med allt vad det innebär.... Det finns väl ett par barn i varje klass som har en annan biologisk pappa än vad som står på pappret. Helt ovetande förstås. Det brukar framgå när man behöver en donation av något slag. Ca 15% av de barn som har behövt någon donation har en annan pappa än den förväntade hörde jag i en radiodokumentär.
    Den siffran stämmer inte. Ca 15 % av de som begärt faderskapstest visar sig inta vara den biologiska pappan, men då lär det ligga ganska mycket misstankar bakom innan man gör själva testet. 

    De siffror som finns gällande att pappan är någon annan än den som tror han är biologisk pappa landar de bästa siffror jag sett på 2-3 %, vilket fortfarande givetvis är förvånansvärt högt.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Madmoiselle skrev 2014-05-06 19:45:35 följande:
     Förövrigt kan man acceptera att ens barn har adopterat, vara glad för barnets skull men ändå inte se det som sitt barnbarn.
    Ja, klart det är så - och man har givetvis rätt att vara ytterst besviken på att någon i ens närhet känner så ifall man har adopterat och dessa känslor på ett eller annat sätt lyser igenom. 

    Alla har rätt att känna det de känner, men de har inte rätt att tycka att andra människor måste acceptera dessa känslor, framförallt om de märks utåt. Rätten att känna saker gäller liksom även det adopterade barnets föräldrar och inte bara svärmodern (om hon nu skulle känna på det viset, vilket vi inte vet något om).
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2014-05-07 10:24:37 följande:
    Ja, klart det är så - och man har givetvis rätt att vara ytterst besviken på att någon i ens närhet känner så ifall man har adopterat och dessa känslor på ett eller annat sätt lyser igenom. 

    Alla har rätt att känna det de känner, men de har inte rätt att tycka att andra människor måste acceptera dessa känslor, framförallt om de märks utåt. Rätten att känna saker gäller liksom även det adopterade barnets föräldrar och inte bara svärmodern (om hon nu skulle känna på det viset, vilket vi inte vet något om).
    Nej, jag vet inte - men den senaste siffran från de som beställer faderskapstest visade på 13 % tror jag. Det skulle väl vara väldigt märkligt ifall denna grupp skulle ligga lägre än donationsgruppen?
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Johan75 skrev 2014-05-07 18:22:40 följande:
    Nej, jag vet inte - men den senaste siffran från de som beställer faderskapstest visade på 13 % tror jag. Det skulle väl vara väldigt märkligt ifall denna grupp skulle ligga lägre än donationsgruppen?
    Hoppsan, citerade mig själv ser jag. Tanken var att citera detta inlägg:
    mpermper skrev 2014-05-07 10:58:59 följande:

    Huruvida siffran 15% stämmer eller inte vet varken du, jag eller någon annan då man inte upprättat någon statistik på det -av etiska skäl kan man anta - den var en uppskattning som personal kring donation har gjort. Man pratar inte om dessa frågor, men det kan nog vara vanligare än man tror.

    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Ingen) skrev 2014-05-08 15:56:35 följande:
    Ingen kan tvinga henne att se ert adoptivson/dotter barn som hennes barnbarn. För många är det viktigt att det ska vara biologiskt osv. Och det får man/ni/du respektera.

    Känns som att hon har inte det man kallar för fingertoppskänsla och sa precis som hon kände. Men nej, så borde man inte säga! Det är både lite naivt, småroligt och väldigt korkat att göra så...
    Varför i hela friden måste de respektera detta? 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Ingen) skrev 2014-05-09 08:44:26 följande:
    Du kan aldrig tvinga på någon att älska någon annan eller känna en viss känsla!
    Nej, och det gäller givetvis även relationen mellan föräldrarna och svärmodern också.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Svärmor sade att deras barn är sötare än vårt!