• Novasmamma

Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?

Jag håller på med en fördjupningsuppsats i filosofi där ämnet är dödsstraff. Så nu behöver jag er hjälp för att få statistik utifrån föräldrars perspektiv. Tacksam för er hjälp!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?
  • Deep Purple
    Kofot skrev 2014-05-05 19:46:52 följande:
    Nej jag är emot dödsstraff. Varför göra någon till en mördare i lagens namn?
    Ok, Kalle mördar Olle. Då ska alltså Nisse ha rätt att mörda Kalle för att Kalle mördade Olle? Vem ska i så fall mörda Nisse för han är ju faktiskt också en mördare.
  • Towan

Jag är inte helt emot dödsstraff men rättssäkerheten är viktig. Kan inte den säkerhetställas, som i nästan alla fall i Sverige pga. politiska viljor och annat trams, kan man ej döma någon till döden.

• Aniiee

Nej, död är väl inget straff? 

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Booth
    Stårschan skrev 2014-05-06 08:41:06 följande:
    Inga dödsstraff! Däremot ska samhället skyddas från den typen av onda människor. Inlåsning och samhällsnyttigt straffarbete!
    Vi vet väl alla att det inte funkar så bra i Sverige?

www.flashback.org/t104127
    www.flashback.org/t1110877

Dessa två vandrar på våra gator idag.
  • LillGris

Helt emot dödsstraff. Dels för att länder med dödstraff inte har lägre brottslighet än länder utan, så den avskräckande effekten verkar inte existera. Dels för att det inte finns några garantier för att oskyldiga inte skulle drabbas. Ta t ex Joy Rahman, han satt inlåst i åtta år för ett mord han var oskyldigt dömd för. Tänk om han hade avrättats och att det sen kom fram att han var oskyldig? Jag är emot dödsstraff eftersom det är mer en hämnd än ett straff, jag är emot för att någon då ska ha som jobb att ta livet av folk, jag är emot för att det inte är värdigt ett civiliserat samhälle att bestämma vem som får leva och vem som ska dö.

Skulle något av mina barn utsättas för övergrepp av en pedofil hade jag givetvis tänkt både 1 och 494929 ggr att jag vill döda förövaren, slå ihjäl hen, tortera personen långsamt och smärtsamt och allt sånt. Hämndkänslor. Vilket är helt ok att ha som offer eller anhörig till ett offer. Men det är därför vi ska låta domstolen ta hand om påföljden.

• Zoja

Jag är emot dödsstraff. Bättre att ge ett fängelsestraff och sedan ge dem hjälp så att de inte faller tillbaka som du uttrycker det.

• Booth
    LillGris skrev 2014-05-07 21:42:12 följande:
    . Ta t ex Joy Rahman, han satt inlåst i åtta år för ett mord han var oskyldigt dömd för. Tänk om han hade avrättats och att det sen kom fram att han var oskyldig? n.
    Hur vet du att han var oskyldig?
  • Thomas66

[quote=73181197][quote-nick]Zoja skrev 2014-05-07 21:44:36 följande:[/quote-nick]Jag är emot dödsstraff. Bättre att ge ett fängelsestraff och sedan ge dem hjälp så att de inte faller tillbaka som du uttrycker det.

[/quote Straffen verkar ju inte vara så höga kanske 2år . Om det återupprepas 3-5 ggr, hur gör man då ?
  • LillGris
    Booth skrev 2014-05-07 21:48:35 följande:
    Hur vet du att han var oskyldig?

Det vet jag inte. My bad. Det finns inga bevis för att han är skyldig, vilket också är anledningen till att han släpptes och fick 8 miljoner (kan ha varit mer) i skadestånd.

Vi ska väl helst inte döma folk för att de kanske inte är oskyldiga, utan för att de är bortom allt rimligt tvivel skyldiga.
  • Stårschan
    Booth skrev 2014-05-07 21:34:05 följande:
    Vi vet väl alla att det inte funkar så bra i Sverige?

www.flashback.org/t104127
    www.flashback.org/t1110877

Dessa två vandrar på våra gator idag.

Så då menar du att dödsstraff vore ett bättre alternativ än att skaffa säkrare lås, eller?
Svar på tråden Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?