Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?
Jag håller på med en fördjupningsuppsats i filosofi där ämnet är dödsstraff. Så nu behöver jag er hjälp för att få statistik utifrån föräldrars perspektiv. Tacksam för er hjälp!
Jag håller på med en fördjupningsuppsats i filosofi där ämnet är dödsstraff. Så nu behöver jag er hjälp för att få statistik utifrån föräldrars perspektiv. Tacksam för er hjälp!
Jag är inte helt emot dödsstraff men rättssäkerheten är viktig. Kan inte den säkerhetställas, som i nästan alla fall i Sverige pga. politiska viljor och annat trams, kan man ej döma någon till döden.
Nej, död är väl inget straff?
Helt emot dödsstraff. Dels för att länder med dödstraff inte har lägre brottslighet än länder utan, så den avskräckande effekten verkar inte existera. Dels för att det inte finns några garantier för att oskyldiga inte skulle drabbas. Ta t ex Joy Rahman, han satt inlåst i åtta år för ett mord han var oskyldigt dömd för. Tänk om han hade avrättats och att det sen kom fram att han var oskyldig? Jag är emot dödsstraff eftersom det är mer en hämnd än ett straff, jag är emot för att någon då ska ha som jobb att ta livet av folk, jag är emot för att det inte är värdigt ett civiliserat samhälle att bestämma vem som får leva och vem som ska dö.
Skulle något av mina barn utsättas för övergrepp av en pedofil hade jag givetvis tänkt både 1 och 494929 ggr att jag vill döda förövaren, slå ihjäl hen, tortera personen långsamt och smärtsamt och allt sånt. Hämndkänslor. Vilket är helt ok att ha som offer eller anhörig till ett offer. Men det är därför vi ska låta domstolen ta hand om påföljden.
Jag är emot dödsstraff. Bättre att ge ett fängelsestraff och sedan ge dem hjälp så att de inte faller tillbaka som du uttrycker det.
[quote=73181197][quote-nick]Zoja skrev 2014-05-07 21:44:36 följande:[/quote-nick]Jag är emot dödsstraff. Bättre att ge ett fängelsestraff och sedan ge dem hjälp så att de inte faller tillbaka som du uttrycker det.