• Novasmamma

Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?

Jag håller på med en fördjupningsuppsats i filosofi där ämnet är dödsstraff. Så nu behöver jag er hjälp för att få statistik utifrån föräldrars perspektiv. Tacksam för er hjälp!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?
  • Styrox
    LillGris skrev 2014-05-08 04:34:34 följande:

Det vet jag inte. My bad. Det finns inga bevis för att han är skyldig, vilket också är anledningen till att han släpptes och fick 8 miljoner (kan ha varit mer) i skadestånd.
    Vi ska väl helst inte döma folk för att de kanske inte är oskyldiga, utan för att de är bortom allt rimligt tvivel skyldiga.
    Var det inte så att det faktiskt så gott som är fastställt att det var han bortom allt rimligt tvivel. Vad det föll på var att det inte kan bevisas att han gjorde det vid den tidpunkten som åklagaren specificerade att mordet ägde rum.

Lite som med Linda Chen fallet. Alla VET vem det är som är skyldig.
  • Booth
    Stårschan skrev 2014-05-08 08:31:39 följande:

Så då menar du att dödsstraff vore ett bättre alternativ än att skaffa säkrare lås, eller?
    Skrev jag det?

Jag menar att Sverige borde skärpa straffen. Det är sånt jävla jamsande i detta landet.
  • Leonard17
    Booth skrev 2014-05-08 10:14:54 följande:
    Skrev jag det?

Jag menar att Sverige borde skärpa straffen. Det är sånt jävla jamsande i detta landet.
    Jag är emot dödstraff för alla. Även för Adolf Hitler och pedofiler.
  • Ingram

Jag är emot dödsstraff för alla brott då staten inte har rätt att ta en människas liv, skärpta straff absolut men inte dödsstraff.

• Lisa1976

Jag är helt emot dödsstraff. Hellre ett långt straff i ett sunkigt fängelse.
    Pedofili är väl bara sjuka personer som håller på med? Det blir väl bara rättspsyk för dom? Eller?

• Novasmamma
    Styrox skrev 2014-05-07 20:30:27 följande:
    På universitetsnivå?
    Spelar det någon roll?
  • Styrox
    Novasmamma skrev 2014-05-08 11:20:30 följande:
    Spelar det någon roll?
    Ja det gör det.
  • Mika86

Svår fråga men det ultimata, livstid på ett forskninslabb som försöksperson, istället för oskyldiga djur

• Jupiter
    Mika86 skrev 2014-05-08 11:37:00 följande:
    Svår fråga men det ultimata, livstid på ett forskninslabb som försöksperson, istället för oskyldiga djur
    Seriöst? Tungan ute
Svar på tråden Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?