Dagis
Fråga, jag är ihop med en tjej med tre barn.
Om jag skulle flytta ihop med henne, skulle då jag vara hemma med hennes barn ifrån dagis om mitt schema säger att jag är ledig?
Fråga, jag är ihop med en tjej med tre barn.
Om jag skulle flytta ihop med henne, skulle då jag vara hemma med hennes barn ifrån dagis om mitt schema säger att jag är ledig?
Är det dina
Precis som några skriver så har du inga skyldigheter att ha dem hemma när du är ledig. De går efter föräldrarnas tider. Om du letar på forumet så finns det trådar med länkar till domar som säger att den regeln gäller i hela Sverige, det är alltså inte upp till varje kommun eller förskola att själva bestämma, utan det är reglerat via lag att det ENDAST är föräldrarnas tider som räknas.
Men däremot så är resonemanget du läser i tråden vanligt, att ni är en familj och naturligtvis så ska du va hemma med barnen. Många kärringar/personal kör med det utan att veta hur det ligger till.
Ring skolverket annars för dom borde kunna skicka en av domarna som säger att sambo/make aldrig räknas som förälder. Sen kan du ge den till förskolan och dom bråkar.
Som övriga skriver så är det bara föräldern som kan krävas vara hemma (även om vissa pedagoger inte har koll på att det är så)
Dock skulle jag bli aldrig flytta ihop med någon som inte såg mina barn som "våra"! Ta de där lediga dagarna som en chans att få en egen relation med dem och bygga band för framtiden.
Summa summarum, barnen/barnet ska vara på dagis enligt de biologiska föräldrarnas schema. Mitt schema blir inte inblandat på något sätt, men jag kan komma överens med min framtida sambo att jag hämtar dem tidigare än hennes schema säger.
Det är vårdnadshavarna som har det ansvaret om barnen, inte du. Sedan kan ju du hämta dem kl 14 istället för kl 17.
Däremot får du vara hemma och vabba fast du inte är vårdnadshavare.
Summa summarum, barnen/barnet ska vara på dagis enligt de biologiska föräldrarnas schema. Mitt schema blir inte inblandat på något sätt, men jag kan komma överens med min framtida sambo att jag hämtar dem tidigare än hennes schema säger.
Ess och Sextiotalist har helt rätt! Skollagen som säger detta och kompletteras av en dom från 1998 spm definierar förälder.
Som sambo till en förälder kan man vara ledig hur mycket som helst utan barn.
Däremot finns det de ställen/dagis som försöker dra en rövare men det är bara att hänvisa till skollagen.
Till er som direkt blir på offensiven och känner att ni måste svara i denna tråd med "man är ju en familj!!!!", "jag skulle då aaaldrig......!!!", helt irrelevant i sakfrågan då lagen är tydlig.
Men jag blir återigen förvånad över vuxna, inskränkta människor som anser att alla måste leva och göra som dom :S
Barnet har rätt att vara på förskolan enligt den biologiska förälderns schema, så bonusföräldern kan ha lyxen att vara ledig utan barn. Däremot kan ju bonusföräldern underlätta genom att hämta och lämna, under förutsättningen att bioföräldern har godkänt detta, antingen generellt eller vid särskilt meddelade tillfällen.
Innan nuvarande föräldraledighet arbetade jag 6-18 2 av 3 måndagar, då hände det att min sambo frivilligt valde att hämta min tös tidigare. Nu blir det lite lurigare då vi har ett gemensamt barn också, men rent lagligt skulle han kunna hämta vår dotter och låta min dotter vara kvar på förskolan om jag arbetar längre.