• Anonym (Rädd)

Narkos

Hej, Jag ska göra en reflux operation men är jätte rädd för narkosen av olika anledningar. Jag undrar nu om man skulle kunna opereras på något annat sätt med någon annan typ av narkos med hjälp av lugnande eller så. Jag bryr mig inte så mycket om att det kommer vara jobbigt för mig att vara vid medvetande under narkosen. Jag gör allt och betalar dubbelt, bara jag inte blir sövd. Tror ni att det finns någon lösning? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Narkos
  • JA77

Jag är också narkossköterska, ts. Fråga på. 

Kom ihåg att man som vuxen inte sövs ner med mask!! I masken man får är det enbart syrgas. 

• vssaa

Nej. Det är inte en sådan jag ska göra. Kan man göra en sån utan att vara helt sövd? Den jag ska göra är en ny operation som Dr. Löhde i Berlin utför där han inte ändrar organen på något sätt utan han ska bara sätta tillbaka min matstrupe och magsäck i rätt position på något sätt.

• Ann Cistrus
    vssaa skrev 2014-05-06 13:25:51 följande:
    Nej. Det är inte en sådan jag ska göra. Kan man göra en sån utan att vara helt sövd? Den jag ska göra är en ny operation som Dr. Löhde i Berlin utför där han inte ändrar organen på något sätt utan han ska bara sätta tillbaka min matstrupe och magsäck i rätt position på något sätt.
    Ska det göras med hjälp av titthålskirurgi?
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • vssaa

Nej, det kommer göras från magen.. Spelar det någon roll om det görs med titthålskirurgi eller magen? Isåfall vilken? Ifall du skulle veta alltså.

• Anonym (mm)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-05-06 00:22:43 följande:
    Anonym (mm) vad var det för operationer du gjorde? Jag vet att dom helst ser att man sövs på vissa operationer men finns det någon chans att man väljer en annan möjlighet om man är så rädd som mig? Jag lider redan av ångestsyndrom och det är verkligen sjukt hur rädd jag är. @Minst, vad skönt för din man! På vilket sjukhus gjorde han operationen?

Jag har opererats för ett navelbråck, det va då jag bad om lokalbedövning. De andra 2 har varit utomkveds.

Jag lider också av ångest, stark sådan. Så har också haft panik inför operationer. Legat och skakat innan de söver mig. Så de har fått ge lugnande snabbt innan jag fått mer panik. Men sen sover man gott, och vaknar upp ett litet tag efter =) Och då är det skönt att det är över. Har mått bra efter alla mina narkoser. Kunnat äta starx därefter och även kunnat gå upp.

• vssaa

Tack så mycket för uppmuntringarna! Är dock fortfarande panikslagen bara av tanken.. Tar det hellre med någon annan lösning

• JA77
    vssaa skrev 2014-05-08 05:12:23 följande:
    Tack så mycket för uppmuntringarna! Är dock fortfarande panikslagen bara av tanken.. Tar det hellre med någon annan lösning
    VAD är du rädd för? 
  • Ann Cistrus
    vssaa skrev 2014-05-08 12:51:20 följande:
    Som jag sagt innan, att inte vakna upp
    Alltså... När folk inte vaknar upp efter operationer (vilket är väldigt sällsynt) så har det i princip aldrig med narkosen att göra. Eventuellt om du är gammal och skör så kan narkosen i sig vara ett riskmoment men om du är ung och frisk i övrigt är det fan ganska svårt att "söva ihjäl dig". Jag gillar att söva unga, friska människor just av den anledningen att man inte behöver vara så förbannat försiktig med allt utan kan "brassa på" och ge ganska djup narkos utan att vara orolig för att de inte ska klara av blodtrycksfall osv.  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • JA77
    Ann Cistrus skrev 2014-05-08 12:55:39 följande:
    Alltså... När folk inte vaknar upp efter operationer (vilket är väldigt sällsynt) så har det i princip aldrig med narkosen att göra. Eventuellt om du är gammal och skör så kan narkosen i sig vara ett riskmoment men om du är ung och frisk i övrigt är det fan ganska svårt att "söva ihjäl dig". Jag gillar att söva unga, friska människor just av den anledningen att man inte behöver vara så förbannat försiktig med allt utan kan "brassa på" och ge ganska djup narkos utan att vara orolig för att de inte ska klara av blodtrycksfall osv.  
    +1!
  • JA77
    Alla vaknar, jag lovar. Som den förra skrev, är det inte narkosen man dör av, utan de bakomliggande sjukdomarna/kirurgin. 
  • Abc321

Om du aldrig vaknar upp så märker du inte det och dör i ro och lugn...

Att bli sövd är en skön känsla.. Visst är jag lite rädd med innan, men känslan innan man somnar är ju värsta bästa trippen ever..
Svar på tråden Narkos