• Felicia6

Skulle ni kunna ta hand om en katt som behövde omplacering?

Jag vill kolla allmänt hur folk tycker om katter som behöver omplacering.

Skulle DU kunna ta hand om en katt som behövde en omplacering?
    Om nej, varför?
    Om ja, skulle ni ta katten vad det än gällde, lr har ni vissa saker som ni skulle säga nej pga?

Skulle ni kunna betala för en katt som behövde omplacering, lr kräver ni att dom är gratis?

OM det inte skulle funka med omplaceringen, vad skulle ni göra då?

Tacksam för alla svar jag får

• Svar på tråden Skulle ni kunna ta hand om en katt som behövde omplacering?
  • musli

Har tagit emot Greenmonsters katt pga att deras son blev allergisk... nu är det däremot stopp, 3 katter är nog!

• Felicia6

musli, intressant
    Kände du greenmonster lr kände du bara viljan att hjälpa en medmänniska i samhället lr?

• mini97

Nej Det skulle aldrig fungera att ta in en vuxen katt i våran farm med hundarna och katten som vi har redan. Tyvärr.
    Kanske den dagen hundarna och befintlig katt är borta.
    Om katten vore kastrerad vaccinerad besiktigad och märkt skulle jag betala men inte annars.

• Felicia6

mini97, vi säger att personen kanske vill ha 2-300kr för katten.. kräver du ändå allt det där, lr är det för högre summor du kräver det?

Förstår att det kanske är svårt att ta in ett nytt djur bland dom man redan har..

• Råttan Rut

Vet inte om jag förstod din fråga riktigt, men ändå.

Vi köpte en katt från ett katthem. Kattägaren skulle avliva henne, men veterinären tog i stället kontakt med katthemmet.

Ägaren skyllde på uppkommen allergi (efter fyra år), vilket jag betvivlar. Vår misse visade sig nämligen gilla att bajsa i badkaret. Kissa gör hon däremot i lådan. Hon är dessutom smått tokig och gillar att lurpassa bakom hörn för att attackera våra ben (inga klor). Men det gör absolut inget - missen är helskön ändå!

• Felicia6

Råttan Rut, tack för din berättelse

Skulle du kunna ta en katt vad problemet än var?
    Tex om den där katten hade problem med att kissa i lådan, o du fick veta det innan.. skulle du ändå kunna ta hand om katten?

Lr om den tex var väldigt folkskygg lr så..

• Virris

Jaaa absolut!!!

Vi tar bara omplaceringskatter..... såå synd om dom!!!
    har idag 4 st och fler lär det väl bli....

• stenfalk

Skulle absolut kunna tänka mig att ta hans om en omplaceringskatt. Men det skall då helst vara i ett läge där jag känner att jag vill skaffa en katt till. Alla katter jag har och har haft (inte så många visserligen) har varit omplaceringskatter eller katthemskatter. Skulle jag skaffa ytterligare en katt idag så skulle jag dock vara lite försiktig och leta efter en som går ihop med den jag har.
    Svårt det där med vad man skulle göra om det inte fungerar. Komma överens med tidigare ägaren att man tar katten på prov först kanske...? Men det är rysligt svårt det där. Om det är en omplcering så vill ju tidigare ägaren inte gärna ha tillbaka katten. Och man fäster sig ju själv fort vid en ny kompis, även om det inte fungerar att ha den hemma...

• Felicia6

Virris, kul med människor som går in för att hjälpa djur som har det svårt

stenfalk, Tack för ditt inlägg, det märktes att det var genomtänkt

• Råttan Rut

Jag är ju ingen expert på kattpsykologi, men vad jag har hört så slarvar katten ofta med toalettbestyren av en anledning. De kan vara missnöjda med något eller ha en sjukdom eller dylikt.

Jag skulle nog kunna ta hand om en folkskygg katt. Det finns ju en stor chans att katten blir lite modigare om den kommer till ett kärleksfullt hem. Och jag gillar att gosa med katter.

Svar på tråden Skulle ni kunna ta hand om en katt som behövde omplacering?