• Anonym (undran)

    Måste VAB anmälas till arbetsgivaren?

    Som rubriken säger undrar jag om Försäkringskassan har som krav att man anmäler VAB till arbetsgivaren.

    Jag jobbar hemma mycket, och har olika deadlines för projekt. På det viset måste inte min arbetsgivare veta exakt när jag gör mina uppgifter bara jag sköter jobbet.

    Om jag tänkt jobba en dag och har barnet planerat till förskolan men han blir sjuk, är det då ok att:

    -Anmäla sjukdom till förskolan.
    -Ha honom hemma.
    -Anmäla VAB till FK.
    -Låta bli att jobba, men inte nämna det för arbetsgivaren.

    Till saken hör att jag inte har "daglig lön" från arbetsgivaren, utan får pengar per projekt. Det är alltså inte så att jag skulle få dubbelt betalt av att stanna hemma med VAB och inte anmäla det till arbetsgivaren.

    Jag vet att FK gör stickkoller mot förskolan, men gör de det mot arbetet också? Kollar de om man jobbat eller inte?

  • Svar på tråden Måste VAB anmälas till arbetsgivaren?
  • Stårschan
    Anonym (undran) skrev 2014-05-07 15:30:18 följande:
    Tack för alla svar! Då vet jag vad som gäller.
    Jag tänkte att jag ju får extra pengar med VAB. Arbetsgivaren förlorar inte på det eftersom de ändå ger mig per projekt, men med VAB också om barnet är sjukt blir det ju några kronor extra. Projektet måste jag ju få klart i tid ändå, och måste därför jobba dubbelt så effektivt eller på kvällen någon annan gång.
    Nu vet jag alltså att FK kollar med arbetet och att det inte är ok att göra som jag tänkte. Bra svar i tråden!

    Så det du får göra är alltså att inte ansöka om något från FK.
  • Anonym (undran)
    Stårschan skrev 2014-05-07 15:39:07 följande:

    Så det du får göra är alltså att inte ansöka om något från FK.
    Ja, jag har förstått det nu.
    Det innebär i praktiken att jag inte kommer kunna vabba under tiden jag har en liknande anställning, där jag får betalt för färdiga projekt.
  • Stårschan

    Nej, förmodligen inte. Om du har oturen att hamna i situationen att ditt barn blir så allvarligt sjukt att du inte kan sköta ditt jobb hamnar du ju i ett annat läge än om det gäller de sedvanliga strödagarna med förkylning och feber någon gång i månaden.

  • Butterscotch

    Men det här var ju en riktigt intressant fråga. Att behöva vabba kan ju leda till att det fastprissatta projektet blir försenat, vilket innebär att man inte kan börja på nästa projekt förrän x dagar senare än beräknat. Inkomsten för det projekt man arbetat med förändras inte, men förskjutningen av deadline blir ju en inkomstförlust i sig.

    Vore intressant att höra hur FK tänker kring en sådan situation. Den här typen av jobb är ju trots allt ganska vanlig.

  • Lillusen
    Butterscotch skrev 2014-05-07 16:55:10 följande:
    Men det här var ju en riktigt intressant fråga. Att behöva vabba kan ju leda till att det fastprissatta projektet blir försenat, vilket innebär att man inte kan börja på nästa projekt förrän x dagar senare än beräknat. Inkomsten för det projekt man arbetat med förändras inte, men förskjutningen av deadline blir ju en inkomstförlust i sig.

    Vore intressant att höra hur FK tänker kring en sådan situation. Den här typen av jobb är ju trots allt ganska vanlig.
    Ja jag tänkte också skriva att det går inte, men samtidigt, Får du betalt för just den här dagen? eller har du en projektanställning. Jag skulle ringa och kolla med F kassan.

    Fast det går nog inte faktiskt...skulle vara konstigt.

    Men du kan vabba, men inte få ersättning från F kassan för det
  • Gena

    Försäkringskassan har stickprovskontroller och då kontaktar de både dagis och arbetsgivare för att kontrollera att barnet och man själv varit borta. Tror de kontrollerar ganska många ärenden, för jag har fått två kontroller på 1½ år.

  • Anonym (undran)
    Butterscotch skrev 2014-05-07 16:55:10 följande:
    Men det här var ju en riktigt intressant fråga. Att behöva vabba kan ju leda till att det fastprissatta projektet blir försenat, vilket innebär att man inte kan börja på nästa projekt förrän x dagar senare än beräknat. Inkomsten för det projekt man arbetat med förändras inte, men förskjutningen av deadline blir ju en inkomstförlust i sig.

    Vore intressant att höra hur FK tänker kring en sådan situation. Den här typen av jobb är ju trots allt ganska vanlig.
    Ja, visst är det så. Det kan ju hända att detta innebär ett inkomstbortfall så småningom, även om det inte handlar om den aktuella sjukdagen. Som tur är har vi inte haft mycket sjukdom, och jag har rätt gott om tid till deadline, men man vet ju inte hur det blir i framtiden.
  • ardath bey

    Fråga din arbetsgivare hur de resonerar om du anmält VAB men ändå gjort projektet i tid. Fåt du löneavdrag för VAB men övertid för den extra tid du då lägger på projektet?

  • Anonym (Kia)
    Anonym (undran) skrev 2014-05-07 15:30:18 följande:
    Tack för alla svar! Då vet jag vad som gäller. Jag tänkte att jag ju får extra pengar med VAB. Arbetsgivaren förlorar inte på det eftersom de ändå ger mig per projekt, men med VAB också om barnet är sjukt blir det ju några kronor extra. Projektet måste jag ju få klart i tid ändå, och måste därför jobba dubbelt så effektivt eller på kvällen någon annan gång. Nu vet jag alltså att FK kollar med arbetet och att det inte är ok att göra som jag tänkte. Bra svar i tråden!

    Du skriver att du tänkte att du skulle få extra pengar om du var hemma med VAB. För mig känns det självklart att tanken inte är att man ska tjäna ekonomiskt på att vara hemma med sjukt barn. Det vore ju märkligt om staten hade så gott om pengar att dela ut.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Kia) skrev 2014-05-08 00:30:54 följande:
    Du skriver att du tänkte att du skulle få extra pengar om du var hemma med VAB. För mig känns det självklart att tanken inte är att man ska tjäna ekonomiskt på att vara hemma med sjukt barn. Det vore ju märkligt om staten hade så gott om pengar att dela ut.

    Glömde ju att ställa min fråga. Hur tänkte du egentligen när du trodde att du skulle kunna tjäna extra pengar på att vara hemma pga VAB?
  • jenny99

    Jag tycker du ska kolla närmare på detta.Om ditt barn är sjuk tex en vecka så får du jobba hårt för att hinna klart,och vad händer om det blir försenat?Då blir det mindre pengar eftersom du inte påbörjat ev ny projekt som ger pengar.Tid är pengar.Jag vet inte vad alla regler är men jag tror att du går vabba MEN kolla upp reglerna som gäller för dig.

Svar på tråden Måste VAB anmälas till arbetsgivaren?