Syskon vara med då barnen har kompis hemma?
Jag har två söner på 3 och 6 år. Den äldsta har kompisar hemma då och då ofta någon från hans förskoleklass. När stora har kompis hemma så vill han oftast vara ifred med sin kompis och de leker på hans rum utan att lillebror får vara med. Jag tycker detta är helt ok eftersom lillebror är yngre och stora har rätt att leka med bara kompisen om han vill. Lillebror blir besviken ibland men jag försöker roa honom med något annat. Ibland är också sonen hemma hos den aktuella kompisen. Det är samma sak där att de gärna vill leka bara de två. Men mamman i den familjen tycker absolut att kompisens lillasyster på 4 år måste få vara med om hon vill. Min son hade sagt åt 4-åringen att han och kompisen ville leka själva men då blivit tilsagd av mamman att lillasyster måste få vara med. Min son vill nu helst inte leka hos kompisen utan bara här vilket jag tycker är lite jobbigt. Kompisen är rätt överaktiv så man känner att det är skönt om de kan vara där varannan gång i alla fall :/ Vad tycker ni? Är det självklart att syskon måste få vara med om ett barn har en kompis hemma? Jag tycker inte det i allafall. Även om barn har syskon måste de väl få rätt till lite eget space med en kompis eller?