• En blå giraff

Syskon vara med då barnen har kompis hemma?

Jag har två söner på 3 och 6 år. Den äldsta har kompisar hemma då och då ofta någon från hans förskoleklass. När stora har kompis hemma så vill han oftast vara ifred med sin kompis och de leker på hans rum utan att lillebror får vara med. Jag tycker detta är helt ok eftersom lillebror är yngre och stora har rätt att leka med bara kompisen om han vill. Lillebror blir besviken ibland men jag försöker roa honom med något annat. Ibland är också sonen hemma hos den aktuella kompisen. Det är samma sak där att de gärna vill leka bara de två. Men mamman i den familjen tycker absolut att kompisens lillasyster på 4 år måste få vara med om hon vill. Min son hade sagt åt 4-åringen att han och kompisen ville leka själva men då blivit tilsagd av mamman att lillasyster måste få vara med. Min son vill nu helst inte leka hos kompisen utan bara här vilket jag tycker är lite jobbigt. Kompisen är rätt överaktiv så man känner att det är skönt om de kan vara där varannan gång i alla fall :/ Vad tycker ni? Är det självklart att syskon måste få vara med om ett barn har en kompis hemma? Jag tycker inte det i allafall. Även om barn har syskon måste de väl få rätt till lite eget space med en kompis eller?

• Svar på tråden Syskon vara med då barnen har kompis hemma?
  • Flickan och kråkan

Vi försöker kompromissa här hemma. Det är ju bara 16 månader mellan mina äldsta och de har ju oftast gjort saker tillsammans - typ alltid - så det är inte alltid så lätt. Ute så får alla leka, precis som man inte stänger ute kompisar på gården som vill vara med. Inne så är det OK att vara med så länge brorsan tycker att det är OK men vill den som har kompis hemma göra något utan syskon så respekteras detta - ibland under krokodiltårar.

• pigglet

Ganska ofta konflikter runt detta här hemma. Den som får hem en kompis har lite prestige i att det är just hens kompis, så de andra får inte vara med. I slutänden blir det oftast att alla leker ändå, eftersom de flesta lekar är roligare om man är fler.
    Men det beror nog på åldersskillnaden och personligheten hos barnen, skulle jag tro. Våra barn leker med varandra hela dagarna, de är väldigt "lekiga" och har samma typer av lekar. Då funkar det egentligen rätt smidigt att alla leker med alla när kompisar är här, även om det är lite maktkamp och bevakande av positioner också.

• Flickan och kråkan
    pigglet skrev 2014-05-07 21:55:17 följande:
    Ganska ofta konflikter runt detta här hemma. Den som får hem en kompis har lite prestige i att det är just hens kompis, så de andra får inte vara med. I slutänden blir det oftast att alla leker ändå, eftersom de flesta lekar är roligare om man är fler. Men det beror nog på åldersskillnaden och personligheten hos barnen, skulle jag tro. Våra barn leker med varandra hela dagarna, de är väldigt "lekiga" och har samma typer av lekar. Då funkar det egentligen rätt smidigt att alla leker med alla när kompisar är här, även om det är lite maktkamp och bevakande av positioner också.

Hög igenkänningsfaktor.
  • idis78

Äldsta fyller 8 i höst och lillebror är 4,5. Den lille brukar få vara med när storebror har kompisar hemma. De flesta tycker lillebror är rätt rolig. Ibland är han nöjd bara han får sitta på storebrors säng och spela på IPaden. Ännu har det inte varit bråk om detta.

• YokohamaNr2

Jag lyfte denna fråga på FL för länge sedan och då verkade ingen alls ha problem och syskon ska typ alltid få vad med....skönt att höra att andra har samma 'problem'

Jag håller med dig TS om att det kan vara skönt för de äldre att få leka själva, jag har ju självklart nolltolerans mot att man är dum mot småsyskonen men jag försöker som du att underhålla lillebror om storebror har en kompis hemma. Lillebror kan då tex få lite mer IPad tid för att han också ska få ha lite kul

Sen beror det på vilken kompis det är också, de går ju på samma skola och den är så pass liten att eleverna känner varandra bra och lillebror verkar ganska poppis bland de större barnen, det är nog mest storebror som inte vill ha honom med

Det är 2.5 år mellan mina söner och de är nu 5 och 7

• strojes

Här är det inte självklart att syskon är med, oavsett om syskonen är yngre eller äldre. Vill barnet leka med kompis utan att syskon är med får syskonet acceptera det.

• nozpa

Har inte det problemet ännu. Men jag avskydde när mitt småsyskon skulle vara med o leka när jag hade kompisar hemma. Förstörde ju ALLT. Så vi kommer inte tvinga på småsyskon (eller storasyskon) när dom har kompisar hemma.
    Visst, om det ska kollas film i vardagsrummet så får alla vara med. Men på sina egna rum får man vara ifred med kompisar.

• Annelie 76

Jag hatade när jag inte fick leka med kompisen själv så jag slutade ta hem vänner. Att tvinga storasyskon vara med småsyskon är ett säkert sätt att få barnen avsky varandra...

• Annica71

Våra tjejer är 7 och snart 9 och den som har kompis hemma får bestämma om syrran får vara med.
    Lilla tjejen vill gärna vara med om storasyster har kompis hemma. Storasyster vill helst inte vara med om lillasyster har kompis hemma

Det är sällan problem med detta faktiskt, puh!

• En blå giraff

Tack för svar. Den här mamman lät verkligen som att vi är jättedumma som uppfostrar våra barn så att alla inte alltid får vara med. Men det verkar ju inte som om jag är ensam om att tänka som jag gör. 

Får nog försöka pusha min son att hitta lite andra kompisar också. Känns som om det är lite svårt att få det att fungera med den här pojken p.g.a. föräldrarna till honom som är knepiga. Det senaste är också att mamman sa åt mig att vi inte får ge pojken så mycket att äta när han är här för att han blivit så sjuk och fått ont i magen efter besök hos oss, då han tydligen ätit för mycket Förvånad Och visst han är matglad och tycker mycket om maten som jag lagar. Har hänt att han ätit två rejäla portioner. Men jag är inte van vid att mina barn pressar i sig mat så att de blir sjuka heller så jag har inte tänkt att jag borde neka pojken att ta om av maten ifall han vill ha mer. Senast han var här åt han två polarbrödsmörgåsar med ost och två glas mjölk till mellis - något mamman sedan sa var alldeles för mycket. Jag tyckte inte det var för mycket och det känns svårt att vara polis och neka honom att ta om ifall han vill ha *suck* Jobbigt när barnens kompisar har så knäppa föräldrar. Tycker pojken är gullig för övrigt förutom att han är överaktiv.

• Alexi

Jag känner att det här ämnet mer och mer kommer bli ett problem hos oss. Våra barn är 5,5 och 3,5 och de leker hur mycket som helst tillsammans i vanliga fall. Men så har stora tjejen en kompis hemma (har inte hänt så ofta ännu men kommer komma mer och mer) och lillebror tyckte inte det var roligt att bli ensam. Vilket gör att det blir betydligt större krav på mig att underhålla honom för att tjejerna ska få leka ifred. Vilket också då gör, kombinerat med att tjejerna med jämna mellanrum behöver grejor, frågar om saker, har tråkigt osv är totalt oavslappnat för mig att vara hemma. Så det är uppenbart att det inte kommer gå så ofta. 

Jag hoppas barnen blir lite mer självgående i leken med sina kompisar så småningom i alla fall.

• Utbrytarkonst

Vi har fem barn mellan 2 och 10 år, och det syskonet som har en kompis hemma får bestämma om ett annat syskon får vara med eller inte. Minns själv från när jag var barn hur jobbigt jag tyckte att det var när mitt syskon skulle vara med då jag hade kompisar hemma, även mina kompisar upplevde det som jobbigt. Våra barn leker dock bra tillsammans i vanliga fall, men som sagt, har någon en kompis hemma får denne bestämma om de vill leka ifred eller inte.

• cosinus

Beror på vad och hur de leker.

Har fyra barn med två killar i mitten (tjejerna är äldst och  yngst) så det är mest bland killarna det blir det här problemet men jag säger åt i båda hållen. Killarna är 6 och 8 år och även 8-åringen får ibland tillsägelser att låta lillebror vara ifred med kompisarna. Inte för att lillebror ber om det men för att kompisarna tenderar att bli utanför då storebror kommer in och tar över och liksom drar lillebror med sig i någon intern lek/bus.

Hur som helst.

Ett barn får alltid stänga in sig på rummet och leka själv med sitt/sina kompisar, det är inga konstigheter.

Men ofta på sommaren kan de vara rätt många barn som leker ute och i blandade åldrar och då får de inte neka syskon att vara med på t ex fotboll/kurragömma och annat så länge nu inte det andra syskonet straffar ut sig genom att sabotera.

• glassen

När sonen har en kompis hemma så får han avgöra om lillasyster får vara med eller inte. Ibland är det ok, och ibland vill han och kompisen inte och då får vi vuxna ägna tid åt lillasyster.

• MHBW81

Hög igenkänning. 
    Min son som blir 12 snart har en kompis som väldigt ofta får ta med sig sin väldigt jobbiga lillebror som väl är 3-4 år yngre vid övernattning här.
    Förstår inte riktigt varför ärligt talat. har försökt att ta upp det med mamman men utan att lyckas.
    Lillasyster i den här familjen tränger sig inte på brorsan utan hon har sina egna kompisar som hon umgås med.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • En blå giraff
    MHBW81 skrev 2014-05-10 20:42:39 följande:
    Hög igenkänning. 
    Min son som blir 12 snart har en kompis som väldigt ofta får ta med sig sin väldigt jobbiga lillebror som väl är 3-4 år yngre vid övernattning här.
    Förstår inte riktigt varför ärligt talat. har försökt att ta upp det med mamman men utan att lyckas.
    Lillasyster i den här familjen tränger sig inte på brorsan utan hon har sina egna kompisar som hon umgås med.
    Ja och det leder ju till att det stora barnet med jobbigt syskon i längden kanske får svårare med kompisar. Rätt taskigt tycker jag av de föräldrarna. Man får väl hjälpa syskonet så att hen kan hitta en egen kompis att vara med...
  • scanmia

Barnen har egna rum och dit kan de alltid dra sig tillbaka och leka själv med kompisar. I resten av hemmet så ska alla kunna känna sig med och hemma så där får alla var med som grundregel. Givetvis får man vara lite smidig och jag ser till att mindre syskon kan ha något annat för sig (stoppar dem i badet eller bakar kakor med dem eller drar ut dem i trädgården) så att de inte lever rövare och förstör i alltför stor utsträckning. Ofta kan de deala rätt bra tillsammans med: om du får vara med nu på den här leken så kan vi få leka själva en stund senare, eller du får låna min super-duper-nya-leksak-X-2000 om vi får leka själva i lekrummet. Så länge de löser det snyggt själva tycker jag att det är helt ok. Jag tycker att det blir lättare ju äldre barnen blir. Just i 3-6-årsåldern är de generellt inte så socialt smidiga och kräver rätt mycket medling och aktiva ingrepp från vuxna för att klura ut situationer som de bara något år senare fixar på egen hand.

• maja99

Jag har tre barn tätt. Vår regel är att i sitt rum får man leka med sin kompis själv, men i övriga huset får alla vara med. Det brukar funka rätt bra. Även om det såklart inte är kul att få stå utanför en stängd dörr och inte få vara med. Men jag känner att barnen måste få leka ifred med sina vänner, även om de har syskon.

• NollÅtta

Det stora syskonet har självklart rätt att vara med sin kompis själv - utan det mindre syskonet. Även barn måste få ha ett privatliv. Låter som den andra mamman gör det lätt för sig och låter storebrorsan vara "barnvakt" åt 4-åringen.

Svar på tråden Syskon vara med då barnen har kompis hemma?