• Oktober

Välling känslig mage - tips

Är majsvälling mildare för magen än vetevälling? Vår 6 mån dotter äter även Semper 2 tillägg Lemolac. När bör man introducera gluten? Kan vi vänta?

Flaskan innan nattning består av 2 skopor Semper 2 Lemolac, 1 msk vetevälling och 2 msk majsvälling. Dock mer gnäll på natten när jag blandar i vetevälling. Har vi bara majsvälling inget gnäll. Dock sa Bvc att vete är mildare än majs???!!! Majs stoppar upp? Tycker det är precis tvärt om för mitt barn.

Hur ska vi komma ifrån nattmatning? Hon somnar ca19 sen beror det på hur mkt hon åt innan läggdags när hon vaknar för mat nästa gång. Ibland 01, ibland 03-04. Sen vaknar hon alltid runt 6-6.30......

I övrigt får hon puré på dagen en gång. Äter Max 3 tsk sen inte intresserad. Hon får främst gröt, frukt eller grönsaker.

Hon är i fin form och ökar normalt i vikt.

• Svar på tråden Välling känslig mage - tips
  • Annelie 76

Strunta i vällingen. Ge bara ersättning, den är mycket nyttigare. Majs innehåller inte gluten så av den anledningen är det onödigt att ge den. Vänta lite med gluten och börja vänja genom ge bröd på dagen.
    Jag slapp nattmatning genom att ge ersättning vid 11-tiden på kvällen genom sk "dreamfeed". Man ger då flaskan fastän de sover. Det gick hur bra som helst, sonen vaknade inte och var mätt hela natten.

• Oktober
    Annelie 76 skrev 2014-05-08 09:45:24 följande:
    Strunta i vällingen. Ge bara ersättning, den är mycket nyttigare. Majs innehåller inte gluten så av den anledningen är det onödigt att ge den. Vänta lite med gluten och börja vänja genom ge bröd på dagen.

Jag slapp nattmatning genom att ge ersättning vid 11-tiden på kvällen genom sk "dreamfeed". Man ger då flaskan fastän de sover. Det gick hur bra som helst, sonen vaknade inte och var mätt hela natten.

ok, kanske värt att prova då. Dock så äter hon inte igen om hon inte är det minsta hungrig. Hon äter det sista innan nattning ca 18.30.
  • Annelie 76

Vi hade problem med att min son åt dåligt, särskilt innan nattning. Men "nattamaten" gick alltid ner utan problem. Testa, det är klart värt det om det funkar. Det var klart mycket enklare att ge honom flaskan innan man själv var för trött och han vaknade inte heller så man slapp söva om honom mitt i natten (eller gå upp för att han var pigg...).

• Oktober

Nån som vet om Sempers vetevälling mild innehåller gluten? Sempers majsvälling innehåller inte gluten. Det framgår på paketet. Men det står inget om gluten på vetevällingen.

• Annelie 76
    Oktober skrev 2014-05-09 06:34:55 följande:

Nån som vet om Sempers vetevälling mild innehåller gluten? Sempers majsvälling innehåller inte gluten. Det framgår på paketet. Men det står inget om gluten på vetevällingen.

Ja, den innehåller gluten. Vete innehåller ALLTID gluten. Vete är största glutenkällan vi har. Men strunta i vällingen, den innehåller inget ditt barn behöver. Ersättningen däremot innehåller precis det ditt barns växande kropp behöver tillsammans med den mat du lyckas få i henne.
  • Valkyria75

Jag hade också väntat med vällingen om den inte behövs.

Vad är problemet egentligen? Du skriver känslig mage. Men han går upp i vikt som han ska och sover bra. Hur och när är magen känslig?

• Oktober
    Valkyria75 skrev 2014-05-09 07:41:07 följande:
    Jag hade också väntat med vällingen om den inte behövs.

Vad är problemet egentligen? Du skriver känslig mage. Men han går upp i vikt som han ska och sover bra. Hur och när är magen känslig?

Problemet är att hon får spänd mage och problem att få ut pruttar med vete välling. Hon gnäller mer och blir mer grinig. Dessutom verkar hon inte gilla smaken på den så nu kör vi bara majsvälling.
  • pigglet

Ersättningen innehåller ca 36 näringsämnen, välling bara typ 16. Så det allra bästa är att ge ersättning.

Majsvälling har en stoppande effekt, samma med majspuré. Rekommenderas vid magsjuka med diarré tex. Samma med morotspuré.

Vid 6 månader börjar man ju ge någon tesked av gröt/puré/välling, det handlar alltså inte om att byta ut hela mål. Upplever du att hon har känslig mage - backa. Än klarar hon sig utmärkt på ersättningen, och att smaka lite annat ibland.

• Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 06:44:03 följande:

Problemet är att hon får spänd mage och problem att få ut pruttar med vete välling. Hon gnäller mer och blir mer grinig. Dessutom verkar hon inte gilla smaken på den så nu kör vi bara majsvälling.
    Ge henne ersättning istället, det är mycket nyttigare. Majsvälling är stoppande. Och har hon känslig mage så skippa allt vad välling heter och ge ersättning.
  • Oktober
    pigglet skrev 2014-06-04 09:02:53 följande:
    Ersättningen innehåller ca 36 näringsämnen, välling bara typ 16. Så det allra bästa är att ge ersättning.

Majsvälling har en stoppande effekt, samma med majspuré. Rekommenderas vid magsjuka med diarré tex. Samma med morotspuré.

Vid 6 månader börjar man ju ge någon tesked av gröt/puré/välling, det handlar alltså inte om att byta ut hela mål. Upplever du att hon har känslig mage - backa. Än klarar hon sig utmärkt på ersättningen, och att smaka lite annat ibland.

Vi vill komma ifrån nattmatningen som fortfarande pågår. Jag har fått för mig att barn står sig längre på välling ist för tillskottsnäring Semper 2. Det är bara därför. Jag vet att ersättning är nyttigare och bättre i detta fall handlar det bara om mättnadskänsla för att kunna sova gott hela natten utan matning. Hon är inte speciellt intresserad av gröt än. Hon äter ca 2 msk puré av frukt, kött eller grönsaker 1-2 ggr per dag plus ett par flaskor ersättning blandat med välling. Men verkar inte stå sig på det för hela natten sen. Hon äter sig mätt vid varje tillfälle under dagen utan protester.
Svar på tråden Välling känslig mage - tips