• Oktober

Välling känslig mage - tips

Är majsvälling mildare för magen än vetevälling? Vår 6 mån dotter äter även Semper 2 tillägg Lemolac. När bör man introducera gluten? Kan vi vänta?

Flaskan innan nattning består av 2 skopor Semper 2 Lemolac, 1 msk vetevälling och 2 msk majsvälling. Dock mer gnäll på natten när jag blandar i vetevälling. Har vi bara majsvälling inget gnäll. Dock sa Bvc att vete är mildare än majs???!!! Majs stoppar upp? Tycker det är precis tvärt om för mitt barn.

Hur ska vi komma ifrån nattmatning? Hon somnar ca19 sen beror det på hur mkt hon åt innan läggdags när hon vaknar för mat nästa gång. Ibland 01, ibland 03-04. Sen vaknar hon alltid runt 6-6.30......

I övrigt får hon puré på dagen en gång. Äter Max 3 tsk sen inte intresserad. Hon får främst gröt, frukt eller grönsaker.

Hon är i fin form och ökar normalt i vikt.

• Svar på tråden Välling känslig mage - tips
  • Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 09:14:51 följande:

Vi vill komma ifrån nattmatningen som fortfarande pågår. Jag har fått för mig att barn står sig längre på välling ist för tillskottsnäring Semper 2. Det är bara därför. Jag vet att ersättning är nyttigare och bättre i detta fall handlar det bara om mättnadskänsla för att kunna sova gott hela natten utan matning. Hon är inte speciellt intresserad av gröt än. Hon äter ca 2 msk puré av frukt, kött eller grönsaker 1-2 ggr per dag plus ett par flaskor ersättning blandat med välling. Men verkar inte stå sig på det för hela natten sen. Hon äter sig mätt vid varje tillfälle under dagen utan protester.
    Men...ditt barn är bara 6 månader..? Att nattmatning "fortfarande" pågår är mer regel än undantag med så små bebisar. Många barn behöver äta på natten upp till året åtminstone. Och om jag förstår din trådstart rätt så sover hon ju 6-8 timmar innan hon ens vakna för mat? Då sover hon ju jättebra!
    Om du ger henne ersättning eller välling innan nattning spelar knappast någon roll. Snart kommer dessutom separationsfasen (runt 7-9 mån) och då brukar de flesta bebisar strula med sömnen.
  • La Lola
    Oktober skrev 2014-06-04 09:14:51 följande:

Vi vill komma ifrån nattmatningen som fortfarande pågår.
    Jaha men då får ni ju ge ersättning istället då.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Natulcien skrev 2014-06-04 09:21:51 följande:
    Men...ditt barn är bara 6 månader..? Att nattmatning "fortfarande" pågår är mer regel än undantag med så små bebisar. Många barn behöver äta på natten upp till året åtminstone. Och om jag förstår din trådstart rätt så sover hon ju 6-8 timmar innan hon ens vakna för mat? Då sover hon ju jättebra!
    Om du ger henne ersättning eller välling innan nattning spelar knappast någon roll. Snart kommer dessutom separationsfasen (runt 7-9 mån) och då brukar de flesta bebisar strula med sömnen.
    Exakt.
  • La Lola
    Oktober skrev 2014-06-04 09:35:12 följande:
    Hon är nu 7 mån inne på mån 8. Länge sen jag startade tråden.
    Ok...men fortfarande normalt att äta på natten...o att ge ersättning.
  • Oktober
    La Lola skrev 2014-06-04 09:23:55 följande:
    Exakt.

Har läst att barn inte behöver nattmål från ca 6 mån och nära vänners barn slutade med det då... Vill bara uppnå det själv.
  • Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 09:35:12 följande:
    Hon är nu 7 mån inne på mån 8. Länge sen jag startade tråden.
    Ingen större skillnad om hon är 6 eller 7 månader. Oftast behöver en sån liten en slurk på natten. Inga konstigheter. Och hon sover ju ändå väldigt bra vad det verkar. Glad

Din huvudsakliga fråga verkar ju vara hur ni ska slippa mata henne på natten..? Och jag skulle säga att hon fortfarande är så liten att hon antagligen behöver det. Det ger sig nog snart.
  • Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 09:40:53 följande:

Har läst att barn inte behöver nattmål från ca 6 mån och nära vänners barn slutade med det då... Vill bara uppnå det själv.
    Barn är olika. Vissa slutar äta på natten när de är 2 månader, andra passerar 1 år utan att sluta med nattmat.
    Men att påstå att alla barn ska sluta äta på natten just vid 6 månader är ganska konstigt. Var har du läst detta?
  • Oktober
    Natulcien skrev 2014-06-04 09:40:55 följande:
    Ingen större skillnad om hon är 6 eller 7 månader. Oftast behöver en sån liten en slurk på natten. Inga konstigheter. Och hon sover ju ändå väldigt bra vad det verkar. Din huvudsakliga fråga verkar ju vara hur ni ska slippa mata henne på natten..? Och jag skulle säga att hon fortfarande är så liten att hon antagligen behöver det. Det ger sig nog snart.

Tack 👍 Skönt att höra 😊 Ger mer energi till bus och lek på dagen för både mamma och dotter 💜
  • La Lola
    Oktober skrev 2014-06-04 09:40:53 följande:

Jaha? Men du vet att alla barn är olika va?
Svar på tråden Välling känslig mage - tips