• Runes

    SAS-plan nära krock

    [QUOTE]Ett SAS-plan som startat från Kastrup var bara 90 meter från att kollidera med ett ryskt signalspaningsflygplan strax söder om Skåne. – Mycket allvarligt, säger Stephan Persson Tyrling på Försvarshögskolan.[/QUOTE]
    "Ryssarna flyger utan transponders för att inte synas så man måste hålla extra utkik efter dem".
     
    Ruggigt, har våra flygplan ingen egen radar?
  • Svar på tråden SAS-plan nära krock
  • Empath
    Runes skrev 2014-05-10 00:25:58 följande:
    [QUOTE]Ett SAS-plan som startat från Kastrup var bara 90 meter från att kollidera med ett ryskt signalspaningsflygplan strax söder om Skåne. Mycket allvarligt, säger Stephan Persson Tyrling på Försvarshögskolan.[/QUOTE]
    "Ryssarna flyger utan transponders för att inte synas så man måste hålla extra utkik efter dem".
     
    Ruggigt, har våra flygplan ingen egen radar?
    Tror du blandar ihop begreppen, radar och transponder. Ett civilt flyg som används för komerssiell trafik har ingen radar för att söka av flygtrafik.

    SAS planet hade transponder, som funkade som den skulle med radarn på marken, ryska flygplanet hade stängt av sin transponder för att inte synas på radarn. En radarbild över all trafik som fångar upp allt även utan saker med transponders är extremt svåra att tyda.
  • Runes

    Har inte alla flygplan radar?


    Jag ser inte ut som den kloka SkrotNisse men bilden är kul
  • Kjell2
    Runes skrev 2014-05-14 10:43:18 följande:
    Har inte alla flygplan radar?

    Långt iffrån alla flygplan har radar och har de radar så är det också en fråga om vilken typ. Alla är inte gjorda för att upptäcka andra flygplan utan transponder.

    Sen är det väldigt ovanligt att flyplnasradar kan upptäcka mål annat än framför flygplanet. Kommer något från sidan eller backifrån upptäcks det inte.
  • Runes
    Kjell2 skrev 2014-05-14 10:54:26 följande:

    Långt iffrån alla flygplan har radar och har de radar så är det också en fråga om vilken typ. Alla är inte gjorda för att upptäcka andra flygplan utan transponder.

    Sen är det väldigt ovanligt att flyplnasradar kan upptäcka mål annat än framför flygplanet. Kommer något från sidan eller backifrån upptäcks det inte.
    Då är det ganska ruggigt eller ska vi lita till försvaret?
    Jag ser inte ut som den kloka SkrotNisse men bilden är kul
  • Kasperina

    Det som sagts är att piloterna måste börja titta ut genom fönstret mer. Idag är det många som helt förlitar sig till instrumenten så att de inte tänker på att titta efter själva. Den här incidenten kan förhoppningsvis ändra på det 

  • Runes
    Kasperina skrev 2014-05-14 11:22:01 följande:
    Det som sagts är att piloterna måste börja titta ut genom fönstret mer. Idag är det många som helt förlitar sig till instrumenten så att de inte tänker på att titta efter själva. Den här incidenten kan förhoppningsvis ändra på det 
    Inte mkt att se om det är molnigt eller på natten om ett plan är mörklagt, slår ryssen på sin transponder då?

    Detta var på 7000 meter, annars går man runt 10.000 där från Arlanda och är säkert i detta fall?
    Bilden visar den kloka SkrotNisse, en serie före internet?
  • Kjell2
    Runes skrev 2014-05-14 11:18:49 följande:
    Då är det ganska ruggigt eller ska vi lita till försvaret?

    Ingenting är speciellt nytt. Så här har det varit länge. Även svenska flygplan flyger ibland utan påslagen transponder, dock ovanligt.
  • Runes
    Vad gäller "ryska påsken" ser man av SvD:s grafik att de ryska flygplanen varit en bra bit inne i svensk flyginformationsregion (se karta via Jägarchefen) och därtill i ett område där civil flygtrafik till och från Arlanda passerar. Mängden trafik lär dock vara låg vid den tidpunkten på dygnet. Som rapporterats i media så är dock detta inte den enda gången liknande saker inträffat.

    wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/05/en-av-farorna-med-den-nya-normalbilden.html
    Bilden visar den kloka SkrotNisse, en serie före internet?
Svar på tråden SAS-plan nära krock