• Fiiaaa

Hur lång tid tar ett missfall?

Nu behöver jag hjälp! Först lite bakgrundshistoria: Den 7/4 var det ett plus på stickan. Några dagar senare började jag få bruna flytningar, detta höll i sig i varierande mängd i över tre veckor. Ingen fara, avvakta och se sa barnmorskan. Då började jag plötsligt få blödningar av färskt blod som eskalerade och fick också kramper och menssmärta i samband med blödningarna. Två dagar med detta, sedan lyckades jag få tid på gynakuten för undersökning och vul. Förvåning när läkaren hittar ett foster med pickande hjärta i rätt storlek. Inget annat ser konstigt ut, och precis då hade jag ingen blödning, och det syntes inte spår av någon blödning... När det ser såhär bra ut i v 9 så går det oftast bra hela vägen, men det finns förstås inga garantier sa läkaren. Skönt ändå tänkte jag ock åkte hem relativt avslappnad....några timmar... Sen satte det igång igen, rött blod som droppar ner i toan, flera slemmiga klumpar, och i samband med varje blödning rejäl mensvärk. Ringer gynakuten igen som säger att jag ska ta det lugnt, avvakta och vila,det såg ju så bra ut för några dagar sen, och det är inte ovanligt att man blöder lite. Nu är det bara det att jag har haft dessa mensliknande smärtsamma blödningar med klumpar i fem dagar, och det står bara inte rätt till. Det är jag helt övertygad om. Men hur lång tid ska det hålla på såhär på samma nivå innan den riktiga klumpen och en rejäl blödning kommer ut??? För jag vet ju att det fanns en 2cm klump där inne för tre dar sen. Är i vecka 10 idag. Känns ju helt sjukt att jag har haft ett månadslångt missfall totalt. Och fem dagar med smärta och riktiga blödningar. Blödningar är typ som en mens...men verkar inte eskalera nåt mer, men är mycket konstanta var tredje timme med medföljande kramper inlivmodern. Sorry att det blev lite långt, men jag håller på att bli tokig på det här. Ringer nog imorgon och kräver ett nytt vul så att jag kan få det konstaterat och sen få hjälp att få ut det. Men skulle ändå vilja höra era erfarenheter av missfall. Stort tack på förhand!!

• Svar på tråden Hur lång tid tar ett missfall?
  • Fiiaaa

....eller är det detta som är själva missfallet? Men det kan det väl inte vara...???

• Anonym (D)

Nu är jag ju ingen expert, men så länge fostret lever är det väl inget missfall... Blödning måste ju inte alltid betyda missfall. Jag blödde konstant från v 5-12, allt från bruna flytningar till färskt blod med massa klumpar. Jag var helt säker på att det var kört, men nu sitter jag här med en liten tjej på 2 månader! :)

Om jag var du skulle jag be om ett VUL för att se om allt fortfarande ser bra ut! Hoppas allt går bra för er!

• Anonym (mor)

Ts behöver ju inte vara missfall. Be om nytt vul. Många blöder under grav utan att det är fel å att läkaren sist inte kunde sägaa varför du blödde o att allt ser bra ut är ju nått positivt. Dock kan jag tänka mig att blöda så länge tar på krafterna o psyket så sök för ny utredning snarast. Kram

• Fiiaaa

Tack för svar! Nej, jag tänkte också det först, speciellt efter att fått se ett levande foster på vul. Men med den smärtan jag har nu i kombination med mensblödning med massor av klumpar så har jag tyvärr svårt att tro att detta kommer att sluta väl. Vad härligt att det gick så bra för er trots blödningar! Hade du ont också eller var det bara blod? Om min blödning och smärta hade lugnat ner sig nån dag efter vul hade jag nog också varit lugn och hoppats på det bästa, men så mycket blod så länge kombinerat med kramp i livmodern känns inte så hoppfullt!

• elless

Jag har precis haft missfall. Två dagar med bruna flytningar, inne på femte med blödningar. Två dagar var blödningarna blandade med stora klumpar. Var inne igår på gyn och de såg inget och enligt blodprov inget hcg, d.v.s. ingen pågående graviditet, men vissa verkar kunna ha blödningar inkl. klumpar utan fara. Ena läkaren sa att befruktningen kunde dröjt så det var för tidigt så något på UL, men då hade ju blodprovet visat det. Varenda liten brun flytning eller blödning blir man ju jätteskraj av. För egen del kände jag att gravsymptomen avtog i samband med blödningen, det var nästan det tydligaste tecknet. 

MF v. 5+2 (20140506)
  • Fiiaaa
    elless skrev 2014-05-10 19:13:11 följande:
    Jag har precis haft missfall. Två dagar med bruna flytningar, inne på femte med blödningar. Två dagar var blödningarna blandade med stora klumpar. Var inne igår på gyn och de såg inget och enligt blodprov inget hcg, d.v.s. ingen pågående graviditet, men vissa verkar kunna ha blödningar inkl. klumpar utan fara. Ena läkaren sa att befruktningen kunde dröjt så det var för tidigt så något på UL, men då hade ju blodprovet visat det. Varenda liten brun flytning eller blödning blir man ju jätteskraj av. För egen del kände jag att gravsymptomen avtog i samband med blödningen, det var nästan det tydligaste tecknet. 

Beklagar verkligen ditt missfall, men stort tack för att du tog dig tid att svara! Jag har inte haft så tydliga graviditetstecken så det är så svårt att säga om de avtagit eller inte, men jag känner mig ju inte särskilt gravid, speciellt inte efter alla blödningarna. Vad skönt att du då kanske blött ut det mesta med klumparna de första dagarna så att det värsta är över. Det är det nog inte för mig trots att även jag är inne på femte dan med rejäla färska blödningar.. (efter 3,5 veckor med bruna flytningar) Men så var jag ju i vecka 9 också, så behöver kanske få hjälp ev skrapning... Har du haft mycket ont? Jag får så ont ibland (typ sammandragningar) så det svartnar för ögonen. Ska försöka få en akuttid igen imorgon, förhoppningsvis få lite hjälp på traven. Jag vet dessutom i ärlighetens namn inte om jag fixar att jobba på måndag med denna smärta... Hur mår du rent psykiskt? Jag känner ändå att jag fixar att gå ganska stark igenom detta, särskilt med det fina stöd jag har runt omkring mig från sambo, familj och vänner, så skönt <3
  • Anonym (Twins?)

Det kan ju varit twins varav den ena inte klarade sig. Hände en släkting fast lite längre fram i grav. Oxå förvåning när ett litet barn sprattlade på ul efter störtblödningar....

• Fiiaaa

Tack för svar! Tror tyvärr inte att det rör sig om det, eftersom detta borde ha upptäckts på ultraljudet. När jag var där syntes knappt spår av nån blödning, ändå fortsätter jag att blöda mängder nu i tre dagar efteråt, och det ger inga tecken på att minska i omfattning (eller öka för den delen), varken blödningarna eller smärtorna... Till slut måste det väl hända nåt? Har hållit på såhär i fem dar nu.

• anonym81

Jag var in till akuten igår, efter att ha blött i 3 dagar, men igår kom det ganska mycket, visade sig att fostret dog i v 6, jag gick precis in i v 11 idag, livmodern är fortf stängd å fostret låg där, bara hjärtat som inte slog :(. Var så hemskt att se, men nu väntar jag bara på att allt ska eskalera. Har såna sammandragningar nu, känns som förlossningsvärkar så det är väl på G antar jag, men att fostret varit dött i 5 v och det händer först nu?!?

Svar på tråden Hur lång tid tar ett missfall?