• Fiiaaa

Hur lång tid tar ett missfall?

Nu behöver jag hjälp! Först lite bakgrundshistoria: Den 7/4 var det ett plus på stickan. Några dagar senare började jag få bruna flytningar, detta höll i sig i varierande mängd i över tre veckor. Ingen fara, avvakta och se sa barnmorskan. Då började jag plötsligt få blödningar av färskt blod som eskalerade och fick också kramper och menssmärta i samband med blödningarna. Två dagar med detta, sedan lyckades jag få tid på gynakuten för undersökning och vul. Förvåning när läkaren hittar ett foster med pickande hjärta i rätt storlek. Inget annat ser konstigt ut, och precis då hade jag ingen blödning, och det syntes inte spår av någon blödning... När det ser såhär bra ut i v 9 så går det oftast bra hela vägen, men det finns förstås inga garantier sa läkaren. Skönt ändå tänkte jag ock åkte hem relativt avslappnad....några timmar... Sen satte det igång igen, rött blod som droppar ner i toan, flera slemmiga klumpar, och i samband med varje blödning rejäl mensvärk. Ringer gynakuten igen som säger att jag ska ta det lugnt, avvakta och vila,det såg ju så bra ut för några dagar sen, och det är inte ovanligt att man blöder lite. Nu är det bara det att jag har haft dessa mensliknande smärtsamma blödningar med klumpar i fem dagar, och det står bara inte rätt till. Det är jag helt övertygad om. Men hur lång tid ska det hålla på såhär på samma nivå innan den riktiga klumpen och en rejäl blödning kommer ut??? För jag vet ju att det fanns en 2cm klump där inne för tre dar sen. Är i vecka 10 idag. Känns ju helt sjukt att jag har haft ett månadslångt missfall totalt. Och fem dagar med smärta och riktiga blödningar. Blödningar är typ som en mens...men verkar inte eskalera nåt mer, men är mycket konstanta var tredje timme med medföljande kramper inlivmodern. Sorry att det blev lite långt, men jag håller på att bli tokig på det här. Ringer nog imorgon och kräver ett nytt vul så att jag kan få det konstaterat och sen få hjälp att få ut det. Men skulle ändå vilja höra era erfarenheter av missfall. Stort tack på förhand!!

• Svar på tråden Hur lång tid tar ett missfall?
  • Anonym (3 mf,ma)

Tack för tipset om värktablett, men jag behöver nog få tag i något receptfritt. Jag har varit allför mkt på gyn sista åren och får ångest av att gå dit. Vill helst bara gå på apoteket och köpa något bra. Sedan hoppas jag det blöder ur snabbt. Jag vet inte hur man ska få i gång det ordentligt. Planen i dag är att gå på långpromenad. Försöka röra på mig mycket så jag stimulerar fram lite mer sammandragningar liksom. Vet inte om det fungerar. Just nu blöder jag ingenting. Bara smärtor som kommer i intervaller.

• elless
    Anonym (3 mf,ma) skrev 2014-05-15 07:53:41 följande:
    Tack för tipset om värktablett, men jag behöver nog få tag i något receptfritt. Jag har varit allför mkt på gyn sista åren och får ångest av att gå dit. Vill helst bara gå på apoteket och köpa något bra. Sedan hoppas jag det blöder ur snabbt. Jag vet inte hur man ska få i gång det ordentligt. Planen i dag är att gå på långpromenad. Försöka röra på mig mycket så jag stimulerar fram lite mer sammandragningar liksom. Vet inte om det fungerar. Just nu blöder jag ingenting. Bara smärtor som kommer i intervaller.

Jag föreslår två 500 mg paracetamol (panodil, Alvedon, pamol) tre gånger dagligen ihop med antingen diklofenak. (voltaren) 25 mg ELLER ibuprofen (ibumetin, ipren) 400 mg tre gånger dagligen. Alt. Naproxen (pronaxen) ihop med paracetamol. /Farmaceut
    MF v. 5+2 (20140506)
  • Tiii
    Anonym (3 mf,ma) skrev 2014-05-15 07:53:41 följande:

Tänk på att värktabletter med acetylsalisylsyra ex. Treo gör dig mer blödningsbenägen.

Så det bör du kanske undvika.

I annat fall så är kanske dom där mjuka Ipren kapslarna det bästa alternativet. Även ngt inflammationshämmande typ voltaren.

Fråga på Apoteket så du får rätt medicin.

Jag vet att efter mina skrapingar så har jag alltid fått den kombinationen.

Men kolla med dom som är utbildade, så du får rätt hjälp.
  • Tiii
    elless skrev 2014-05-15 08:41:54 följande:

Jag föreslår två 500 mg paracetamol (panodil, Alvedon, pamol) tre gånger dagligen ihop med antingen diklofenak. (voltaren) 25 mg ELLER ibuprofen (ibumetin, ipren) 400 mg tre gånger dagligen. Alt. Naproxen (pronaxen) ihop med paracetamol. /Farmaceut
    MF v. 5+2 (20140506)
    Ja här fick du ett bättre svar Anonym (3mf,ma)
  • Anonym (3 mf,ma)
    Tiii skrev 2014-05-15 08:43:24 följande:
    Tänk på att värktabletter med acetylsalisylsyra ex. Treo gör dig mer blödningsbenägen.
    Så det bör du kanske undvika.
    I annat fall så är kanske dom där mjuka Ipren kapslarna det bästa alternativet. Även ngt inflammationshämmande typ voltaren.

Fråga på Apoteket så du får rätt medicin.
    Jag vet att efter mina skrapingar så har jag alltid fått den kombinationen.

Men kolla med dom som är utbildade, så du får rätt hjälp.
    Tack! Ska på apoteket snarast.

( Tog två  treo i morse, tänkte inte på blödningsrisken. Dumt av mig. )
  • Tiii
    Anonym (3 mf,ma) skrev 2014-05-15 08:59:35 följande:
    Tack! Ska på apoteket snarast.

( Tog två  treo i morse, tänkte inte på blödningsrisken. Dumt av mig. )
    Fast iofs så kanske det kan sätta igång blödningen..

Det är mer när du väl blöder som du bör undvika.

Hoppas att det snart är över för dig.

Jag ska på återkontroll idag då dom misstänker ma.

Vill bara få det överstökat så kan man tänka framåt sen!
  • Anonym (3 mf,ma)
    Tiii skrev 2014-05-15 09:15:29 följande:
    Fast iofs så kanske det kan sätta igång blödningen..
    Det är mer när du väl blöder som du bör undvika.
    Hoppas att det snart är över för dig.

Jag ska på återkontroll idag då dom misstänker ma.

Vill bara få det överstökat så kan man tänka framåt sen!
    Jobbigt med MA   Lyckat till i dag!  Jag hade MA 2009, upptäckt i vecka 19. Den gången förstod jag långt innan, men ingen i vården ville lyssna eller ta in mig på koll trots att alla mina symtom försvann.
  • Tiii
    Anonym (3 mf,ma) skrev 2014-05-15 09:24:37 följande:
    Jobbigt med MA smile4.gif   Lyckat till i dag!  Jag hade MA 2009, upptäckt i vecka 19. Den gången förstod jag långt innan, men ingen i vården ville lyssna eller ta in mig på koll trots att alla mina symtom försvann.
    Åh nej, beklagar verkligen!! Och när man känner skälv att ngt är galet då ska man få hjälp!

Jag har nu med detta som blir mitt 3 mf på raken och 4:e totalt lärt mig att ingen hjälper en så länge man inte tar saken i egna händer.

Jag bokar privata Vul till höger och vänster. Hade jag inte hittat denna läkaren som jag gjorde av en slump så hade jag fortfarande trott att jag skulle få barn i dec.

Mf viftas bort så enkelt och nonchalant.

Jag hade en riktigt jobbig upplevelse med det första som satte sina spår.

Bara för att det är ngt som sjukvårdspersonal ser varje dag så är det inte mindre ledsamt eller i vissa fall traumatiskt att gå igenom.

Kommer du att söka ngn utredning efter ditt tredje mf?

Jag ska be om en remiss idag.

Har ett barn innan via Ivf och nu blivit spontantgravid 3 ggr sen dec.
  • Anonym (3 mf,ma)
    Tiii skrev 2014-05-15 11:35:31 följande:
    Åh nej, beklagar verkligen!! Och när man känner skälv att ngt är galet då ska man få hjälp!

Jag har nu med detta som blir mitt 3 mf på raken och 4:e totalt lärt mig att ingen hjälper en så länge man inte tar saken i egna händer.
    Jag bokar privata Vul till höger och vänster. Hade jag inte hittat denna läkaren som jag gjorde av en slump så hade jag fortfarande trott att jag skulle få barn i dec.

Mf viftas bort så enkelt och nonchalant.
    Jag hade en riktigt jobbig upplevelse med det första som satte sina spår.

Bara för att det är ngt som sjukvårdspersonal ser varje dag så är det inte mindre ledsamt eller i vissa fall traumatiskt att gå igenom.

Kommer du att söka ngn utredning efter ditt tredje mf?
    Jag ska be om en remiss idag.
    Har ett barn innan via Ivf och nu blivit spontantgravid 3 ggr sen dec.
    I den stad jag bor, finns ingenstans att boka privata VUL. Får man inte hjälp av landstinget, får man vara utan. Någon missfallsutredning är ej aktuell för mig. Jag har turen och rikedomen att ha fyra barn utöver mina tre mf och jag är rätt gammal. Kanske jag är för gammal nu. Men jag vill ändå testa igen att bli gravida. VI är en barnkär familj.
  • Tiii
    Anonym (3 mf,ma) skrev 2014-05-15 12:05:29 följande:
    I den stad jag bor, finns ingenstans att boka privata VUL. Får man inte hjälp av landstinget, får man vara utan. Någon missfallsutredning är ej aktuell för mig. Jag har turen och rikedomen att ha fyra barn utöver mina tre mf och jag är rätt gammal. Kanske jag är för gammal nu. Men jag vill ändå testa igen att bli gravida. VI är en barnkär familj.
    Åh vad härligt att du har så många barn!

Då är det bara att ge det en chans, blir det fler så är det ju underbart!

Jag har tur som bor i Göteborg där det finns massor av privatläkare.

Så det går att få Vul.
Svar på tråden Hur lång tid tar ett missfall?