• Magnetha

Instruktör och gravid

Hej! Jag är 31 och aktiv gruppträningsinstruktör, men har först och främst pga av nytt jobb och andra arbetstider behövt dra ner på mina fasta klasser. Jag kör bodyattack (mkt hopp, höga knän och hög puls) cxworx (bålstyrka) och bodybalance(yoga thai chi pilates). Jag känner att balance och attack funkar än så länge - jag är i v 18 - allt liggandes på magen tar emot....
    Finns det något jag bör undvika elelr kanske träna mer än annat? Jag är ganska svank så tror jag kommer känna av ländryggen - tränar pump och promenerar under veckorna också. Jag har börjat känna av ryggen i benböj med skivstång på axlar så har plockat av vikt. Men jag har ganska breda höfter och vill inte blir 'för stor' så tacksam för råd och tips.

• Svar på tråden Instruktör och gravid
  • Träningsexpert Elmina

Hej

bodybalance kan du säkert köra på länge om du kan anpassa maglåten (den är ju rätt tuff) Undvik att gå ut i ytterlägen. Det kanske är lättare sagt än gjort då du som instruktör ändå måste vara tydlig och visa allt!

På sikt kan bodyattack vara för tufft med hopp och hög puls. min erfarenhet är att man som instruktör har svårt att ta det lugnt och inte kunna visa de tuffare varianterna och därför rek. jag dig att ta en paus i instruerandet.

Min rekommenadtion är att du gör över till styrketräning för baksidan av kroppen, promenader, simning och cykling (sittande) är bra aktiviteter fram tills förlossningen.

Lycka till!

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Instruktör och gravid