• Anonym (Sorgligt)

Ledsen och besvärad

Jag gillar inte mitt ex nya sambo. Exet och jag har ett litet barn tillsammans, och hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag är inte redo att lära känna henne! Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press. Nu har det utvecklats till att jag nästan hatar henne och avskyr tanken på att hon träffar mitt barn. Exet sover hos mig och barnet en gång i veckan och barnet är hos honom varannan helg. Alla vi tre, exet, barnet och jag, funkar så fint tillsammans och jag och exet har en nära och varm relation. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till hans tjej. Hon har åsikter om hur vi ska vara som separerade föräldrar, vad som är bäst för barnet osv. Hennes tankar kring det är inte bäst för barnet, tycker jag. Jag tror att det är bra att föräldrarna är vänner, stämmer av, respekterar varandra etc, men hon gillar inte att vi har den här nära relationen och hon känner sig exkluderad, medan jag ju tänker att det här är min familj och barnet behöver att vi är sams. Jag avskyr att jag påverkas så mycket av henne, det får mig att må dåligt. Och jag vill inte tycka så illa om henne som jag gör, men jag kan inte glömma dom där första övertrampen från hennes sida. Överreagerar jag? Och hur tar jag mig vidare? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ledsen och besvärad
  • Iam
    Anonym (Läsa vad som står...) skrev 2014-06-05 21:57:56 följande:
    De kanske älskar? Och absolut inte för att vara elak - men kanske även är vad mannen som bedrog dig gjorde med den andra kvinnan? Det finns två sidor... Att använda vulgära ord i en seriös diskussion minskar tyvärr din trovärdighet. Just saying. Visar lite för mycket av hur din egen aggression och bitterhet i ämnet otrohet lyser igenom.

Och om det är något man lärt sig på FL är att det är få som faktiskt är objektiva och diskuterar det faktiska ämnet. Det är få som klarar av att inte läsa in personliga erfarenheter i sättet att läsa en TS. Oavsett om man är en bitter biomamma, en svartsjuk bonusmamma eller som du, en bedragen kvinna.

Det ÄR skillnad att ligga med en man OCH vara öppen med det, och att bedra. Du projicerar och har gjort hela tråden till ett forum att lufta din egen bitterhet. Vilket är ok. Men se det gärna för vad det är du diskuterar och lämna TS utanför, eller skapa en egen tråd.

Jag är ledsen att du blev bedragen. Men ingen bedrar någon i den här tråden.

Jag är rätt säker på att mitt ex älskade med sin älskarinna eftersom dom nu bor ihop. I ts fall har hon ju klargjort att det bara handlar om att tillfredställa kroppsliga behov.

Och nej, det handlar inte om bitterhet från min sida. Jag har aldrig tyckt att det är ok att lägga sig med en upptagen man, eller att vara otrogen. Och mitt ex är på inget sätt en del av mitt känsloliv längre. Jag har bättre människor och saker att fokusera på än gammal historia.

Jag har inte gjort tråden till något, men haft en parallell diskussion med en annan i tråden där vi tydligt hade helt olika syn på det hela. Och nu är det du som fokuserar på mig, inte jag.

Vad det gäller att bedra i denna tråden så har vi olika syn på det vilket är helt ok.
  • Anonym (Konsekvens?)
    Ess skrev 2014-06-05 22:17:15 följande:
    Hon tyckte säkert att hon gjorde rätt. Personligen har jag inget intresse av mannens barn och blandade mig bara i det som berörde mig. Jag hade även lagt benen på ryggen om han haft en nyfödd bebis med någon annan. Sambon tillhör nog kategorin "all in", nu är vi en familj osv.  Med en annan mamma än ts, så hade det kanske funkat klockrent från början.  Nu verkar inte ts va färdig med mannen riktigt ännu, så då gick det fel direkt. 

Fast där var du ändå tvungen att blanda in att TS inte var färdig med killen... Som om det skulle rättfärdiga eller vara orsaken till att det blivit som det blivit. Och inte heller du svarar på om DU anser att sambon gjorde rätt eller fel. Frågan var inte om sambon anser sig göra rätt - självklart gör hon det. Utan om DU anser det är rätt gjort av henne.
  • Anonym (Konsekvens?)
    Iam skrev 2014-06-05 21:52:28 följande:
    Därför att det inte alltid finns ett rakt ja eller nej, vilket jag tycker jag förklarade.

Tja, jag förstår faktiskt inte vad som är svårt att ta ställning till i frågan om det är ok att tränga sig på en nyförlöst mamma på det sättet men det tycker uppenbarligen du. Jag tycker snarare det tyder på en extremt gränslös person som vill hävda sin plats vid pappans sida - sin "rätt" som bonusmamma. Bonusmamma kanske hon blir ändå, om hon inte inser vilken skit till karl hon lever med o lämnar honom, och hon kanske får en fantastisk relation till barnet, men det är ngt som bör få växa fram. Men jag antar att det inte är en regel du lever efter eftersom du tycker att det är ok.
  • Anonym (Läsa vad som står...)
    Iam skrev 2014-06-05 22:33:48 följande:

Jag är rätt säker på att mitt ex älskade med sin älskarinna eftersom dom nu bor ihop. I ts fall har hon ju klargjort att det bara handlar om att tillfredställa kroppsliga behov.

Och nej, det handlar inte om bitterhet från min sida. Jag har aldrig tyckt att det är ok att lägga sig med en upptagen man, eller att vara otrogen. Och mitt ex är på inget sätt en del av mitt känsloliv längre. Jag har bättre människor och saker att fokusera på än gammal historia.

Jag har inte gjort tråden till något, men haft en parallell diskussion med en annan i tråden där vi tydligt hade helt olika syn på det hela. Och nu är det du som fokuserar på mig, inte jag.

Vad det gäller att bedra i denna tråden så har vi olika syn på det vilket är helt ok.
    Jag har i grunden samma syn som du på otrohet. Men jag anser inte att det TS håller på med är otrohet då allt kring sexet dem emellan är helt öppet. Och väljer således att lämna det utanför hennes tråd. Vilket du faktiskt inte gjort. Du har valt att tolka tråden på ett sätt som gav dig chansen att spy lite galla och bitterhet över vad du själv råkat ut för. Vilket är helt ok. Så länge du inte anklagar TS för något hon inte gjort. Hon har inte gått bakom ryggen på någon.
  • Iam
    Anonym (Läsa vad som står...) skrev 2014-06-05 23:10:15 följande:
    Jag har i grunden samma syn som du på otrohet. Men jag anser inte att det TS håller på med är otrohet då allt kring sexet dem emellan är helt öppet. Och väljer således att lämna det utanför hennes tråd. Vilket du faktiskt inte gjort. Du har valt att tolka tråden på ett sätt som gav dig chansen att spy lite galla och bitterhet över vad du själv råkat ut för. Vilket är helt ok. Så länge du inte anklagar TS för något hon inte gjort. Hon har inte gått bakom ryggen på någon.

Jag håller helt enkelt inte med dig alls.
  • Iam
    Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-05 23:08:57 följande:
    Tja, jag förstår faktiskt inte vad som är svårt att ta ställning till i frågan om det är ok att tränga sig på en nyförlöst mamma på det sättet men det tycker uppenbarligen du. Jag tycker snarare det tyder på en extremt gränslös person som vill hävda sin plats vid pappans sida - sin "rätt" som bonusmamma. Bonusmamma kanske hon blir ändå, om hon inte inser vilken skit till karl hon lever med o lämnar honom, och hon kanske får en fantastisk relation till barnet, men det är ngt som bör få växa fram. Men jag antar att det inte är en regel du lever efter eftersom du tycker att det är ok.

Jag tycker även det är gränslöst av ts att kalla sig familj med sitt ex och utesluta pappans sambo. Som jag sagt så är båda gränslösa samtidigt som jag förstår bådas känslor. Det finns enligt mig inget enkelt ja eller nej. Att du inte kan låta bli att vrida på mina ord för att kunna ta tjuvnyp på mig får stå för dig men det gör även att jag inte finner någon mening med att diskutera vidare med dig.
  • Anonym (Läsa vad som står...)
    Iam skrev 2014-06-05 23:13:07 följande:

Jag håller helt enkelt inte med dig alls.
    Så man är enligt dig otrogen även om man är helt öppen med det mot den man bedrar? Vilket man då inte gör då begreppet bedra innebär att man gör något i hemlighet. Nej, då förstår jag att vi inte är överens alls.
  • Iam
    Anonym (Läsa vad som står...) skrev 2014-06-05 23:20:28 följande:
    Så man är enligt dig otrogen även om man är helt öppen med det mot den man bedrar? Vilket man då inte gör då begreppet bedra innebär att man gör något i hemlighet. Nej, då förstår jag att vi inte är överens alls.

Det är ju inte ts som är otrogen eller bedrar, hon beter sig "bara" respektlöst och det är därför jag inte anser att hon kan gnälla över att den hon är respektlös emot är respektlös mot henne. Det du påstår har jag aldrig skrivit.
  • Anonym (Konsekvens?)
    Iam skrev 2014-06-05 23:17:34 följande:
    Jag tycker även det är gränslöst av ts att kalla sig familj med sitt ex och utesluta pappans sambo. Som jag sagt så är båda gränslösa samtidigt som jag förstår bådas känslor. Det finns enligt mig inget enkelt ja eller nej. Att du inte kan låta bli att vrida på mina ord för att kunna ta tjuvnyp på mig får stå för dig men det gör även att jag inte finner någon mening med att diskutera vidare med dig.

Jag försöker inte ge dig tjuvnyp - synd att du uppfattar det så. Jag försöker förstå hur du kan tycka det är ok att armbåga sig in o försöka ta över som bonusförälder innan barnet knappt är ute ur magen på mamman.. Du brukar skriva väldigt mkt om förståelse men jag ser inte att du har det här. Oavsett vad du skriver så ser jag en förorättad bedragen tjej som inte tagit av sig sina glasögon (har för mig det är ngt sånt du brukar påpeka) och som inte kan skilja på sak o sak. Det är helt ok att du inte vill diskutera mer med mig. Du har redan visat att du anser att gränslöshet från en bonusmamma är ok så länge hon är bedragen. Att två fel gör ett rätt. Vilket är synd då det förtar mkt av det du sagt i andra trådar.. Eftersom du inte är konsekvent utan väldigt väldigt påverkad av att TS just ligger/älskar/knullar med killen... Du kan ju tänka på det nästa gång du säger åt ngn att ta av sig sina glasögon...
  • Iam
    Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-05 23:47:17 följande:
    Jag försöker inte ge dig tjuvnyp - synd att du uppfattar det så. Jag försöker förstå hur du kan tycka det är ok att armbåga sig in o försöka ta över som bonusförälder innan barnet knappt är ute ur magen på mamman.. Du brukar skriva väldigt mkt om förståelse men jag ser inte att du har det här. Oavsett vad du skriver så ser jag en förorättad bedragen tjej som inte tagit av sig sina glasögon (har för mig det är ngt sånt du brukar påpeka) och som inte kan skilja på sak o sak. Det är helt ok att du inte vill diskutera mer med mig. Du har redan visat att du anser att gränslöshet från en bonusmamma är ok så länge hon är bedragen. Att två fel gör ett rätt. Vilket är synd då det förtar mkt av det du sagt i andra trådar.. Eftersom du inte är konsekvent utan väldigt väldigt påverkad av att TS just ligger/älskar/knullar med killen... Du kan ju tänka på det nästa gång du säger åt ngn att ta av sig sina glasögon...

Jag tycker nog att du får läsa vad jag skriver för nu yrar du bara. Och jo, när du drar negativa slutsatser om mig som person baserat på dina egna feltolkningar så är det tjuvnyp.

Vill du diskutera vad jag faktiskt skriver är jag med. Ska du diskutera vad du påstår att jag tycker är det nog lättast att du för den diskussionen på egen hand.

För övrigt är det ju precis det jag skriver att om man bortser från att ts kräver något hon själv inte vill ge så förstår jag både hennes och sambons känslor och reaktioner. Men som sagt... läs det jag skriver.
Svar på tråden Ledsen och besvärad