• Skenhede

Försäkra katt?

Har märkt att man tycker det är mycket märkligt (?!) att jag har mina katter försäkrade. Därför undrar jag om det är så att folk inte brukar försäkra sina katter. Och varför? Tacksam för svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-14 12:08
    Frågan är alltså; har du din katt försäkrad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Försäkra katt?
  • viseversa
    lövet2 skrev 2014-05-14 12:36:37 följande:
    Nej, våra katter har inte varit försäkrade. De har varit utekatter, och vid sjukdom/skador har de helt enkelt gömt sig inne i skogen någonstans tills de mått bra igen. Lite onödigt med en försäkring då.
    Va så om dom kommer hem med ett brutet ben då? Vad gör ni då?
  • The Fugly
    The Fugly skrev 2014-05-14 12:24:05 följande:

Självklart är de vaccinerade och vi har helt klart tjänat på det. Det krävs så ytterst lite för att veterinärräkningen ska ticka iväg.

Vaccinerade? Menade försäkrade, men visst är de även vaccinerade.
  • Förundrad

Den katt jag hade tidigare va då försäkrad, han är nu tillbaka där han kom ifrån och försäkringsbolaget fick informationen om att han sprungit bort sedan en längre tid tillbaka. Katten lever och ser till att farsan får röra lite på sig med att öppna när han ska in och käka för att sen springa ut lika fort igen :D

• lövet2
    viseversa skrev 2014-05-14 12:47:06 följande:
    Va så om dom kommer hem med ett brutet ben då? Vad gör ni då?
    Om någon av dem hade gjort det av någon outgrundlig anledning, så hade vi tagit ställning till det då.
  • DeLo

Vaccinerade, försäkrade och kastrerade. Alla är huskatter..
    Man är galen om man inte har försäkrat sin katt - kostar ju ännu mer vid vård.

• viseversa
    lövet2 skrev 2014-05-14 12:58:44 följande:
    Om någon av dem hade gjort det av någon outgrundlig anledning, så hade vi tagit ställning till det då.
    Hurdå ställning? En katt med brutet ben behöver vård. 
  • EnGladPingvin

Självklart försäkrade. Som djurägare har jag tagit på mig ett ansvar för att djuret mår bra och får den vård det behöver. Har erfarenhet av att veterinärkostnader snabbt kan dra iväg till stora summor och jag vill aldrig behöva stå inför beslutet om att avliva pg av att jag inte har råd. Blir otroligt frustrerad när jag läser trådar här på FL där personer inte har råd att ta sitt djur till veterinär.

• nemo1
    lövet2 skrev 2014-05-14 12:36:37 följande:
    Nej, våra katter har inte varit försäkrade. De har varit utekatter, och vid sjukdom/skador har de helt enkelt gömt sig inne i skogen någonstans tills de mått bra igen. Lite onödigt med en försäkring då.
    Vilken fruktansvärd inställning, blir fan i mig illamående. Skaffa inte fler djur.
  • sallybuse

Har ingen katt just nu.Men när dom fanns så var dom försäkrade. Annars blir det dyrt.

• nemo1
    Harvester skrev 2014-05-14 12:16:54 följande:
    Vem är "man"? Jobbar som veterinär i Stockholm och upplever att som tur är de flesta är försäkrade. Tror inte de som inte försäkrar har en aning om hur dyrt det är med vård. Har hört statistik på 40% katter och 80% hundar. Upplever som sagt större andel men tror det är lägre på landet med jakthundar och bondkatter. De skjuter man väl när de blir sjuka istället...
    Det är nog bara för att de som inte har sin katt försäkrad inte söker vård i samma utsträckning.  De kastar ut katten eller ber någon skjuta den då avlivning också kostar pengar, vilket en katt i mångas ögon inte får göra.
Svar på tråden Försäkra katt?